سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 10 مهر 1399
    14 صفر 1442
      Thursday 1 Oct 2020
      • روز جهاني سالمندان
      دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. امام حسن عسكري(ع)

      پنجشنبه ۱۰ مهر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      مروری بر قالب های شعری 3
      ارسال شده توسط

      فریبا غضنفری (آرام)

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۵۲ | نظرات : ۱۶

      در این بخش قالب های شعری کلاسیک را پایان بخشیده و از پست بعدی قالب های شعری مدرن را مرور می نماییم.
       
      ترجیع بند : از چند بیتی های هم وزن تشکیل شده و برای اتصال قسمت های مختلف آن از یک بیت تکراری استفاده می شود که به آن ترجیع می گویند.
      بیت ترجیع با قافیه ای ویژه و لفظ و معنی یکتا تکرار می شود.
      به بیت بند ترجیع ؛ بند برگردان نیز می گویند و به هر یک از قسمت ها که شبیه به غزل است یک رشته یا خانه گویند.
      معمولا رشته ها از 5 تا 25 بیت هستند.
       
      *مثال:
      دردا که به لب رسید جانم                 آوخ که ز دست شد عنانم

      کس دید چو من ضعیف هرگز              کز هستی خویش در گمانم

      پروانه ام اوفتان و خیزان                    یکبار بسوز و وارهانم

      گر لطف کنی به جای اینم                 ورجور کنی سرای آنم

      بنشینم و صبر پیش گیرم          دنباله کار خویش گیرم

      زان رفتن و آمدن چگویم ----- می آیی و می روم من از هوش

      یاران به نصیحتم چه گویند ----- بنشین و صبور باش و مخروش

      ای خام، من این چنین در آتش ----- عیبم مکن ار برآورم جوش

      تا جهد بود به جان بکوشم ----- و آنگه به ضرورت از بن گوش

      بنشینم و صبر پیش گیرم ----- دنباله ی کار خویش گیرم

      ای بر تو قبای حسن چالاک ----- صد پیرهن از جدائیت چاک

      پیشت به تواضع است گویی ----- افتادن آفتاب بر خاک

      ما خاک شویم و هم نگردد ----- خاک درت از جبین ما پاک

      مهر از تو توان برید هیهات ----- کس بر تو توان گزید حاشاک

      بنشینم و صبر پیش گیرم ----- دنباله ی کار خویش گیرم
       
       
      ترکیب بند :  شبیه به ترجیع بند است با این تفاوت که ترجیع بند بیتها متفاوت اند و قافیه ای هر بار به گونه ای دیگر دارند.
       
      *مثال:
      دوستان شرح پریشانی من گوش کنید ----- داستان غم پنهانی من گوش کنید
       
      قصه بی سر و سامانی من گوش کنید ----- گفت و گوی من و حیرانی من گوش کنید
       
      شرح این آتش جانسوز نهفتن تا کی----- سوختم سوختم این سوز نهفتن تا کی
       
      روزگاری من و دل ساکن کویی بودیم ----- ساکن کوی بت عربده جویی بودیم
       
      عقل و دین باخته، دیوانه رویی بودیم ----- بسته سلسله ی سلسله مویی بودیم
       
      کس در آن سلسله غیر از من و دل بند نبود ----- یک گرفتار از این جمله که هستند نبود
       
      نرگس غمزه زنش این همه بیمار نداشت -----سنبل پر شکنش هیچ گرفتار نداشت
       
      این همه مشتری و گرمی بازار نداشت ----- یوسفی بود ولی هیچ خریدار نداشت
       
      اول آن کس که خریدار شدش من بودم ----- باعث گرمی بازار شدش من بودم
       
       
      مستزاد : در حقیقت غزلی است که کلمه یا جمله ی موزون هماهنگی به آخر تمامی مصراع ها اضافه شده است.
      مصراع های اول مستزاد خود در واقع یکی از قالب های قطعه و یا غزل و یا رباعی هستند.
      وزن مستزاد نوعی وزن است که پس از هر مصراع آن، مصراع کوتاهی می آید.
       
      * مثال:
      هر که گدای در مشکوی توست                   پادشاست
      شه که به همسایگی کوی توست      چون گداست
      باغ جهان موسم اردیبهشت               یا بهشت
      گرنه ثنا خوان گل روی توست             بی صفاست
      ....
      (مهدی اخوان ثالث)
       
       
      بحر طویل : مصراع های مساوی و بعضا بیتی وجود ندارد ولی دارای بند است که هر بند وزن افاعیلی مخصوص خود دارد و در هر بند فاعیل معین عروضی به طور دلخواه تکرار می شوند.
       
      تک بیت : بیتی است مستقل که شاعر تمام منظور خود را در همان بیت بیان می کند. هم می تواند قافیه داشته باشد هم خیر.
      اکثر تک بیتی ها امروزه به ضرب المثل تبدیل شده اند.
       
      ترانه: استخوان بندی یک ترانه شامل چندین بخش می شود که این بخش ها در جایی به هم وابسته اند یا اصولا مستقل از هم هستند.
      ترانه باید موسیقی داشته باشد. بهتر است وزن عروضی و قافیه داشته باشد. و هر ترانه باید یک موضوع خاص داشته باشد.
      ترانه از بندینه تشکیل می شود و هر بندینه می تواند 1،2،3،4،5،6 مصراع باشد. معمول ترین بندینه ها 2 یا 4 مصراع دارند.
      بندینه ای که در طول ترانه تکرار می شود بندگردان نام دارد . هر ترانه تنها می تواند یک بند گردان داشته باشد.
      بندینه در واقع واحد شمارش ترانه است. و هر بندینه وزن مخصوص به خود را دارد و بندینه ها الزاما هم وزن نیستند.
      زبان سرایش می تواند زبان گفتاری باشد یا زبان معیار نوشتاری.
       
      بعضی به اشتباه ترانه را معادل شعر می دانند. اما ترانه سروده ای است که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می شود و باید بتواند برای قالب موسیقیایی مدّ نظر سراینده یا با قالب مورد نظر آهنگساز کارکرد مناسب داشته باشد.
      شعر می تواند بعنوان ترانه هم استفاده شود اما ترانه محدود به شعر نیست.
      در ترانه الزامی به رعایت پارامترهای شعری نیست و مهم این است که ترانه بتواند با موسیقی مورد نظر ترکیبی دلنشین ایجاد کند.
      ترانه راوی احساس صرف و شعر حاوی نتیجه گیری های عقلی است

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۰۵۴ در تاریخ چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      محمد باقر انصاری دزفولی
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴
      باعرض سلام .
      می آموزیم
      قلمتان سبز
      درودبرشما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱
      سلام
      لطف دارید
      شاگردی میکنم در محضرتان 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      محمد علی سلیمانی مقدم
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۵۰
      درود بر شما
      استفاده کردم از مطالب ارزشمندی که به اشتراک گذاشتید.
      سپاس
      🌹⚘🌹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
      درود بر شما ادیب بزرگوار
      سپاسگزارم از توجه پرمهر شما.
      می آموزم در محضرتان 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
      درود بر آرام بانوی گرامی
      عالی بودید
      ولی در قسمت ترانه توضیحتان کامل نبود
      🌹🌹🌹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۹
      درودها بر شما ادیب محارم

      بله کاملا حق با شماست

      سپاسگزارم 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۳
      ادیب عزیز و محترم

      از عنایت شما ممنونم. ولی هم در سطحی از آگاهی نیستم که بتونم مطالب رو کامل و جامع ارائه بدم و هم تمایل به خستگی دوستان ندارم.

      اسائه ادب کردم و این مرور کوتاه رو هم نوشتم تا شاید بابی بشه برای کسب اطلاعات بیشتر که متاسفانه جز شما کسی افتخار نداد.


      باز از شما و حضور و ارائه اطلاعات تکمیلی شما بی نهایت سپاسگزارم.

      برقرار باشید. خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۳۷
      درودی مجدد بر آرام بانوی فرهیخته و گرانقدر

      ترانه فقط شعر یا موسیقی تنهانیست بلکه ازسه عنصر شعر،ملودی و ریتم تشکیل شده است که درحوضه هنرهای آوائی یا صوتی قرارمی گیرد.این عناصردرکناریکدیگرترانه ای را تشکیل می دهند ولی می توان هرکدام ازآن ها را به طورمستقل موردتجزیه وتحلیل قرارداد.

      برخی تصورمی کنندکه ترانه نوع ضعیفی ازشعراست ،این نظریه درست نیست زیراترانه هم می تواندمفاهیم ومضامینی راکه یک شعردربرمی گیرد به همراه داشته باشدودارای موضوعات عمیق یا سطحی باشد(بستگی به سلیقه ی ترانه سرادارد).

      ترانه سرامی تواندازملودی وموسیقی نیزدرکناراثرخود کمک بگیرد وآن را تأثیرگذار و زیباتر نماید،همچنین ترانه می تواند مخاطب بیشتری رابه خودجذب کند،درترانه مفاهیم عمیق وپیچیده به طرزساده تری بیان می شوند تا بدین ترتیب مخاطب بهتربا اثرارتباط برقرارکند

      ترانه قالب یاگونه ای از شعراست اما میزان پذیرش موسیقی ترانه ازشعربیشتراست گرچه هستند اشعاری حتی درقالب سپید که برروی آنها موسیقی گذاشته شده وخوب ازکاردرآمده اند اماساختن ملودی برای بسیاری ازاشعارآسان نیست بااین حال ترانه تنهاشعری نیست که ظرفیت پذیرش موسیقی بالایی داشته باشد.

      افشین یداللهی درمصاحبه ای گفته است:

      چیزی که به آن ابتدا به ساکن ترانه نام می‌دهیم آن است که با شنیدن آن هر موزیسینی احساس کند که این نوع شعر ظرفیت پذیرش موسیقی را دارد.

      زبان شناسان هم معتقدند که شعر از بدوِ پیدایش، با خوانشِ آهنگین همراه و همخانه بوده و به مرور از نغمه جدا شده است. در ادب کلاسیکِ فارسی نیز شاهد این واقعه بوده ایم و شاعرانی مثل رودکی و امیر خسرو دهلوی، اشعار خود را با آواز و همراه با موسیقی می خوانده اند . وس


      تَرانه به شعر و آهنگی که برای هم ساخته شده باشندخواننده‌ای شعر آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشد گفته می‌شود


      به گفتهٔ دیگر هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را می‌توان ترانه دانست


      ترانه یکی از زیباترین نوع موسیقی شعر می باشد ولی ترانه خود زیر مجموعه ای از شعر است و همین ترانه سرایی است که به شعر اعتبار بخشیده است ، ترانه خود سبکی مستقل از دیگر سبک ها است و بهترین نوع از قالب های شعری است که با لحن موسیقایی طراوت و با زیبایی خاصی که دارد، ابزاری برای بیان احساسات و اندیش های سیاسی و اجتماعی است و ترانه در واقع ریشه در شعر دارد و یک سری از قوانین شعر را رعایت می کند، ولی خود به تنهایی دارای تعریفی مشخص می باشد ترانه همانند شعر و وزن می باشد و از این حیث شباهت بسیاری به شعر دارد ولی تفاوت عمده شعر و ترانه این است که ترانه دارای یک پیوند درونی با موسیقی است .از دیگر ویژگی های عمده ترانه باید به زبان ساده آن اشاره کرد یکی دیگر از مواردی که ترانه سرا را مجبور به ساده نویسی می کند این است که چون ترانه بر روی موزیک و آهنگ قرار می گیرد و با صدای خواننده به گوش مردم می رسد ؛ در نتیجه تمام ذهن شنونده متوجه معنی ترانه نیست بلکه قسمتی از آن متوجه موزیک ترانه و قسمتی متوجه صدای خواننده می باشد از دیگر نکاتی که در ترانه باید رعایت گردد استفاده از کلمات و زبان روز مردم است و دوری کردن از زبان کلاسیک بطور مثال ما در مکالمات روزانه خود نمی گوییم : " ز ره رسیدی" بلکه می گوییم : "از راه رسیدی" پس باید در ترانه سرایی به این نکته توجه داشت که زبان و ادبیات فولکوریک ابزار ترانه سرا قرار گیرد بر خلاف تصور اکثر مردم با توجه به نکاتی که گفتم ترانه سرایی از شعر سرودن مشکل تر است.


      شاعری که هنوز نام ادوات موسیقی را نمی داند و ریتم و هارمونی در موسیقی را نفهمیده و با این هنر حتی به طور عام آشنایی اندکی ندارد نباید به ترانه شدن شعرش راضی شود ، اهمیت تلفیق شعر و آهنگ را نباید از خاطر برد ، این تلفیق را ترانه سرا و آهنگساز و خواننده باید توأم انجام دهند .


      گنجاندن مضامین اجتماعی و تصویر سازی در شعر ترانه اگر بخواهد خوب جا بیفتد کار دشواری است شعر کلاسیک ، وزن یکدست دارد و دشوار است که بتواند دگرگونی های روحی که وظیفه ی موسیقی است در آدمی برقرار کند مگر گاهی اوقات در سرودهای آیینی و مقامی معمولا مثله کردن شعر هم راه به جایی نمی برد هر چند نوازندگان و خوانندگان به طور اعم شاعر نیستند مگر تعداد انگشت شماری و همین تعداد انگشت شمار گهگاه ترانه ای گفته اند نافذ و ماندگار ...

      ساختار اصلی ترانه :

      استخوان بندی یک ترانه شامل چندین بخش می‌شود که این بخش‌ها در جایی به هم وابسته‌اند یا اصولا مستقل از هم هستند:

      ۱: وزن مناسب

      ۲: طرح اصلی (موضوع ترانه): اصلی‌ترین تقسیم بندی طرح اصلی عبارست از:عشق،اجتماع، آمیزه‌ای از هر دو

      ۳: شخص (طرز بیان): که منظور از آن طرز بیان موضوع ترانه‌است و به دو شکل اول شخص و سوم شخص در ترانه جریان دارد و در مواردی تلفیقی از این دو

      ۴: زبان سرایش: که می‌تواند زبان گفتاری باشد یا زبان معیار نوشتاری

      و همچنین مهمترین ویژگی های یک ترانه ماندگار:

      1 – هم خوانی با صدای خواننده
      2 – سادگی و روانی در عین داشتن صور خیال
      3 – همخوانی با ملودی و سرعت آهنگ
      4 – تنوع و رنگ آمیزی در میزانها
      5 – عدم تکرار بیش از حد بندها
      6 – ارتباط قوی طولی
      7 – تازگی عبارات برجسته ی شعر ترانه
      8 – تنوع در وزن





      در دوران معاصر، قافیه‌دار بودن و سازگار بودن شعر با عروض دیگر از پیش‌شرط‌های ترانه بودن یک شعر نیست


      درون‌مایهٔ ترانه‌ها معمولاً توده‌ای و عامیانه و احساسی است ، فراق، غربت، عشق و محبت، دشمنی، دادخواهی، مبارزه با ظلم و ستم، آموزش و از موضوعات اصلی ترانه‌ها هستند


      در ابتدای دورهٔ معاصر اکثر ترانه‌های فارسی تغزل به سبک عراقی بوده و به پیروی از بزرگان این سبک مانند حافظ و سعدی سروده شده ‌است از آن‌جا که تنها سبک موجود آن روزگار موسیقی ردیفی و دستگاهی بود، تا سال‌ها در زبان و قالب ترانه تغییر جدی پدید نیامد .


      در سال‌های آغازین دههٔ پنجاه، با آغاز موج نوی ترانه یا همان ترانهٔ نوین و تولد موسیقی پاپ در ایران، زبان به فراخور موسیقی دچار شکستگی شد و به واقع به زبان گفتاری مردم کوچه و بازار نزدیک شد ترانه از آن پس از تعاریف قالب‌های کلاسیک بیرون آمد و در حقیقت تعریف آن دیگرگون شد از آن تاریخ تا امروز تغییر بنیادین به مثابهٔ آنچه در دههٔ ۵۰ اتفاق افتاد، در ترانه رخ نداده‌است ولی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری به فراخور تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در آن بوده‌ایم


      واژةٔ ترانه در قدیم در معنای رباعی به‌کار می‌رفت در معنی دیگری در قدیم به هر تصنیفی که سه گوشه داشته باشد ترانه گفته می‌شد در قدیم هم‌چنین واژهٔ ترانه را گاه در معناهای سرود، نوا و نغمه به‌کار می‌بردند .

      ----------------------------


      تمایز بین ترانه و شعر:


      بعضی به اشتباه ترانه را معادل شعر می دانند حال آنکه شعر چه در قالب شعر کلاسیک و چه در قالب شعر آزاد یک اتفاق ادبی صرف است که احساسی را با کمک کلمات و خیال پردازی به خواننده منتقل می‌کند که در هر دو سبک کلاسیک و آزاد مقتضیات و قواعد خاص خود را دارد ، اما ترانه سروده ای است که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می شود این نوشته باید بتواند برای قالب موسیقایی مدّ نظر سراینده یا آنچه با هماهنگی آهنگساز تعیین می شود، کارکرد مناسبی داشته باشد شعر می تواند به عنوان ترانه هم استفاده شود ( مانند شعرهای حافظ در موسیقی سنتی) اما ترانه محدود به شعر نیست در ترانه الزامی به رعایت پارامترهای شعری نیست و مهم این است که ترانه بتواند با موسیقی مورد نظر یک ترکیب دلنشین ایجاد کند
      به این ترانه توجه کنید : گل گندم مال من/ هر چی که دارم مال تو-- یه وجب خاک مال من / هر چی می کارم مال تو یا این

      ترانه: باز ای الهه ناز/ با غم من بساز-- کاین غم جانگداز/ برود زبرم

      وترانه‌های دیگری که ماندگار شده اند اما خودِ متن ترانه از نظر ادبی ارزش شعری چندانی ندارد اما نوشته بسیار مناسبی برای کارکرد موسیقایی بوده و در ترکیب با موسیقی مناسب خودش بسیار دلنشین شده اند ترانه‌ها به خصوص در کارهای جدید مانند رپ یا راک و کارهای مدرن دیگر حتی از اول تا آخر یک ترانه می تواند با تغییر ریتم و وزن همراه باشد یا حتی در مواقعی بدون وزن باشد و یا هر نوآوری که ترانه سرا و آهنگ ساز برایش در نظر بگیرند مهم این است که مجموعه کار یک اثرِ قابل قبول از آب در بیاید به این ترانه توجه کنید:

      یک روز به شیدایی در زلف تو آویزم خود را چو فرو ریزم با خاک درآمیزم و گرنه من همان خاکم که هستم..
      🌹🌹🌹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۸
      خدایا شکرت

      بالاخره یک نفر افتخار داد مطالب و تگمیل کرد
      بی نهاااایت ممنون از شما.

      از پست اول دنبال همین بودم که نظرات تکمیلی برای مطالب ببینم ولی سعادت نداشتم.


      مرسی از شما که وقت گذاشتید🙏🙏🙏

      بله مطلب زیاد بود در باب تمام قالب ها ولی اگر می خواستم تمام و اینجا قرار بدم خیلی طولانی میشد و این مدنظرم نبود که صرفاگوینده باشم.

      در اینجا هم بشدت منتظر شما بودم بابت ترانه
      مرسیکه اومدید و مرسی که مطالب رو کامل کردید.

      سپاس فراوان 🌹🌹🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲
      سلام بانوی آرام ناب
      ارادتمندم
      به نظر شما بهتر نیست شما عزیزو بزرگوار که لطف میکنید و این همه زحمت میکشید ، یک قالب رو به صورت ریشه ای توضیح بدید و زحمت نشرش در سایت رو بکشید تا اینکه همه ی قوالب رو به صورت تیتروار ؟؟؟
      البته که زحمت زیاد شما بر کسی پوشیده نیست و همین هم برای من بی سواد بسیار ارزشمند و غنیمتی ست گرانبها🌹🌹🌹
      بازهم ممنونم که به همه لطف می کنید🌹🌹🌹
      بهرام معینی (داریان)
      شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸
      درود فراوان سر كار خانم غضنفرى اديب فرزانه 🌹
      وبا تشكر از زحمت بعمل امده و باشتراك گذاشتن مطالب 🌹
      دستمريزاد 🌹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵
      سلام بر ادیب بزرگوار

      سپاس فراوان از لطف فراوان شما
      مانا باشید 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      زینب بویری (خزان)
      دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱
      بسیارعالی خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
      ممنونم مهربانو خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۵۷
      وحشی بافقی. بعد از این ما و سر کوی دل آرای دگر. با غزالی به غزل خوانی و غوغای دگر
      تو مپندار که مهر از دل محزون نرود
      آتش عشق به جان افتد و بیرون نرود.
      .....
      یه جایی دیگه می‌فرمایند در شعر خار کش فکر کنم
      ما که چو پرگار قدم میزنیم
      چرخ بر این نقطه غم میزنیم
      دور ز هر نقطه که برداشتیم
      باز به آن نقطه گذر داشتیم.
      درود بر شما
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
      درود ها بر شما جناب جهانگیری ،

      سپاس فراوان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و تحلیل شعر شاعران

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0