سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

شنبه 29 خرداد 1400
  • درگذشت دكتر علي شريعتي، 1356 هـ ش
10 ذو القعدة 1442
    Saturday 19 Jun 2021

      پر نشاط ترین اشعار

      کانال رسمی شعرناب

      بار پروردگارا، دلهاي ما را به باطل ميل مده پس از آنکه به حق هدايت فرمودي و به ما از لطف خود رحمتي عطا فرما، که تويي بسيار بخشنده (بي‌منّت). آل عمران آیه ۸

      شنبه ۲۹ خرداد

      در سایه‌سار عشق

      شعری از

      محسن حیدری

      از دفتر غزل‌ها نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۱۶ شماره ثبت ۹۷۹۱۸
        بازدید : ۱۸۸   |    نظرات : ۱۹

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر محسن حیدری

      ‌یک‌ نفر در این حوالی دلربایی می‌کند
      عطر او حتی خیابان را هوایی می‌کند
       
      چند سالی می‌شود بر روستای قلبِ من
      آدم مشروطه‌خواهی کدخدایی می‌کند
       
      من شبیه کشوری مستعمره هستم که او
      با نگاهش بر دلم فرمانروایی می‌کند
       
      بی‌دفاعم زیر رگبار غزل می‌گیرمش
      در مقابل بیشتر کشورگشایی می‌کند
       
      هر زمان در هر مکان می‌بینمش از اشتیاق
      برق چشمم رنگ‌ مویش را حنایی می‌کند
       
      گهگداری می‌نشیند روبه‌روی آینه
      از قشنگی‌های خلقت رونمایی می‌کند
       
      گوشه‌ی چادر نمازش قتلگاهِ غصه‌هاست
      اشک‌هایم را درونش مومیایی می‌کند
       
      چشم او از مرز گیرایی فراتر رفته‌ است
      یک جهان را محو رنگ کهربایی می‌کند
       
      مجلس و طرح و سیاست‌های آن بیهوده است
      ممکلت را خنده‌اش بحران‌زدایی می‌کند
       
      ۸
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      سلمان مولایی
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۵۶
      سلام

      و

      آفریدن زیباترین و خیال انگیزترین تصاویر از ساده ترین واژه ها ؛
      اگر چه شعر دارای تعاریف بسیاری ست و شروط بسیاری هم وجود دارد تا نوشته ای به شعر بدل کردند اما از نطر من سطر نخستین ، اساسی ترین مفهومی ست که در هر شعری اتفاق می افتاد و چنان چه تمام دیکر تعاریف و شروط شعر رعایت شود و همین یکی در میان نباشد اتفاق شعر روی نمی دهد .

      شاهد این ادعا را می توان به روشنی در غالب ابیات این شعر رعنا دید و ادراک کرد ؛ غزلی که در آن شاعر از واژه های بسیار آشنا برای مخاطب استفاده کرده است و بواسطه ی آن ها تصاویری آفریده است که علاوه بر داشتن تناسبات و قرینه های مورد نیاز ، همگی قابل تصور و تجسم هستند و از آن روی که مبنای توصیفات و آرایه ها بر تشبیه بنا شده است لاجرم عینیت شعر بسیار بیشتر شده است و همین امر در همراهی مخاطب با شاعر و شعر اثری صدچندان داشته است چرا که اصولاً در تعریف تشبیه بنا بر توصیف امری ذهنی ، خیالی یا حتی وهمی ست با عناصر عینی و واقعی به گونه ای که آن امر نیز قابل تصور گردد ؛ مثلا در بیت سوم مفهومی به نام استعمار که مجرد و ذهنی ست با تشبیهاتی عینی ، قابل مشاهده و ادراک می گردد .
      کشور مستعمره شبیه شاعر است ( منظور از شاعر نقش اول غزل است که عاشق شده است ، در برابر معشوق بی اراده است ، تسلیم محض معشوق است ، تحت تاثیر زیبایی های او قرار گرفته است و در غم و شادی به او پناه می برد و ...) و استعمارگر نیز معشوق است که با نگاه خویش به عنوان فرمانروا بر عاشق حکومت می کند ، زیبایی این بیت وقتی با بیت پیش و پس از خود و بیت آخر همراه می شود مضاعف می گردد و تصویری بسیار واقعی برای هر خواننده ای به خصوص از نوع ایرانی می آفریند و همین امر نشانگر آن است که علاوه بر وجود محور عرضی در شعر که هر بیت بر اساس آن به جدایی شکل گرفته است ، محور طولی شعر نیز به زنجیروار وجود دارد ، البته در اشعار عاشقانه محور طولی حتی اگر تا این حد هم بارز نباشد ، از آن روی که شعر بر اساس مفهومی به نام عشق استوار شده است که در طول شعر به کرات و هر بار از زاویه ای جدید عیان می شود ، نخی نامرئی وجود دارد که محور طولی را شکل می دهد .
      با توجه به آن چه که در تعریف تشبیه گفتیم یکی دو بیت از شعر مثلاً ابیات پنجم و هشتم ، کارکردی بر خلاف این تعریف یافته اند و به همین دلیل از نظر قدرت تصویرپردازی به اندازه ی سایر ابیات قوی و قابل نیستند ؛
      در بیت شماره ی پنج : رنگ مو ی حنایی خود مفهومی عینی و واقعی ست ولی آن چه که این مفهموم واقعی را سبب شده است مفهومی خیالی ست بدان معنا که هر دو مفهوم به صورت جداگانه عینی هستند ( برق و چشم ) ولی ترکیب این دو مفهومی خیالی را به دست می دهد ، پس شاعر برای روشن شدن و قابل تصور شدن مفهومی عینی مانند رنگ موی حنایی از مفهومی خیالی مانند برق چشم استفاده کرده است و به همین دلیل از نظر من تصویر ارائه شده قابل تصور نیست و کمکی به مخاطب در ادراک زیبایی آن نمی کند و یا در بیت هشتم نیز چنین اتفاقی به گونه ای دیگر رخ می دهد ولی تنها حسن و امتیاز تصویر این بیت در آن است که رنگ کهربایی به واسطه ی استعمال زیاد در اشعار و به خصوص در ترانه های بسیار مشهور برای مخاطب کاملاً آشناست و این آشنایی در ادراک آن سهیم می شود .

      اما گذشته از این دو مورد که شاید از دید بسیاری از مخاطبان ایرادی هم بر آن ها وارد نباشد ، این شعر دارای عناصر و آرایه های لفظی و معنوی بسیار و البته به جا و به هنگامی ست که در ادراک زیبایی به مخاطب کمکی شایان می کند و حتی برای مخاطب عام نیز قابل ادراک است و این جمله ی آخرین ، همان « آن » ی ست که یک شعر باید داشته باشد همان کیفیتی که شعر را در چشم همگان زیبا جلوه می دهد و هر کسی به اندازه ی وسع خویش از خواندن آن لذت می برد و این امتیاز منحصر به فرد بی گمان در یک سو به واسطه ی به کار بردن واژه های ساده و مطابق با زبان معیار روز در حالی که دارای قابلیت های شعری نیز هستند ایجاد شده است و از سوی دیگر مبتنی است بر؛ برقراری ارتباط صحیح و قابل ادراک در بین مفاهیم و مصادیق ارائه شده برای باز تعریف آن ها به گونه ای ادبی و خیال انگیز که قابلیت فراهم آوردن اسباب زیبایی شناسی را فی نفسه داشته اند و شاعر با کشف آن ها و ترکیب درست شان این استعداد را به فعل در آورده است ...
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۳۵
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد مانا
      مهرداد مانا
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۵۰
      مرسی رفیق خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۰۸:۳۶
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا و دلنشین بود
      سرشار از احساس
      جسارتا اشتباه تایپی ندارد؟
      رنگش؟
      مملکت؟ خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۳۶
      خندانک
      درودبرشما خندانک
      بسیارزیبا بود خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      گفتنیهاراهم که دوستان گفتند خندانک خندانک خندانک
      موفق باشید همیشه خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      آرمین پرهیزکار
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۰۶:۲۳
      درودهااا
      زیبا و جذاب نگاشتید
      زبان شعر روان و بی تکلف است و این
      در همه ابیات قابل درک است استفاده از
      ارایه ها در حد معمول زیبایی شعرتان را
      دو چندتان کرده. لذت بردم
      در پناه حق سرافراز و پایدار باشید خندانک خندانک خندانک
      حمید غرب
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷
      درود جناب حیدری

      با استفاده از واژه های روزمره و خودمانی عجب شیرین سروده اید
      استعاره ها نیز به واقع بدیع و زیبا

      قلمتان رقصان و کلامتان بی نقصان
      خندانک خندانک خندانک
      مریم، شیرین ناز (ساغر دل)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷
      عطر او حتی خیابان را هوایی می‌کند خندانک

      به به
      چه زیبا و دلنشین خندانک

      درود بی کران بر توانایی قلم تان خندانک
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      سلام بزرگوار شعر ی بسیار زیبا
      پراحساس دورود بر شما
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      خندانک
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      خندانک
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      خندانک
      حدیث عبدلی (یارا)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۰۷
      من شبیه کشوری مستعمره هستم که او
      با نگاهش بر دلم فرمانروایی می‌کند

      بی‌دفاعم زیر رگبار غزل می‌گیرمش
      در مقابل بیشتر کشورگشایی می‌کند

      ___________

      سلام و عرض ادب و احترام به شما
      بسیار زیبا و دلنشین بود سروده ی ناب تان
      لذت بردم

      قلم تان سبز خندانک
      محمد قنبرپور(مازیار)
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۴۰
      سلام بسیار عالی مزین به نقد زیبای سلمان عزیز
      فقط بیت سوم مصراع اول احساس کردم وزن هماهنگی با دیگر مصاریع نداست خندانک
      مهرداد مانا
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۵۱
      طبق معمول نقد سلمان رو دنبال کردم و دیدم جل الخالق چه شعری ست و چه بهشتی ... آفرین شاعر خندانک
      مجتبی شهنی
      سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲
      درود فراوان
      بسیار بسیار
      زیبا و عالی
      بود🌺
      فروغ فرشیدفر
      چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۱:۰۴
      درود بر جناب حیدری گرامی🌹

      شعر بسیار روان ودلنشین و سلیسی خواندم .
      به غایت زیبا.
      ازآن شعرها که بدون اینکه نیاز به استفاده از سایر حواس وتمرکز و...باشد ، باچشم دل هم می شود خواند و نوشیدش.
      ..
      داشتم شعررو می خوندم ،فکر کنم به خاطر تشابه برخی قوافی یاد این شعرم افتادم:
      " دوستت دارم عزیزم ، بی وفایی میکنی
      با همه نزدیکی و از من جدایی میکنی
      یک نفر بودی،  تمام آشناهایم شدی
      شد فراموشت مگر ، دیر آشنایی میکنی
      لحظه لحظه دردلم مهر تو را می پرورم
      درعوض تو دردلت کشورگشایی! میکنی
      پادشاه قلب من هستی ، نمیدانم چرا
      عشق را از قلب بیگانه گدایی میکنی!
      ......

      روزگارتون برمدار عشق.
      🙏🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹

      محمد باقر انصاری دزفولی
      چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵

      با سلام وارادت
      شاعر بزرگوار
      درودفراوان برشما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      بهروز ابراهیمیان
      پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۳:۲۵
      درود فراوان
      بسیار بسیار
      زیبا و عالی
      بود خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0