« رسم ديانت »
رسم ديار ما را ، با خودسري شكستند
رسم ديانت و دين ، بـر روي ما بـبستند
اول جفاي آنهـا ، اين بود روز اول
دست ستم گشودن ، دست دعا بـبستند
بـر قول و فعل مردم ، مهـر و وفـا نـدارند
بـر قول و فعل خودشان ، ديوانه وار و مستند
آنها به فعل شيطان ، بسيـار علاقه مندند
شيطان ميانـشان نيست ،بر فعلش آگه هستند
فرياد از اين زمانه ، وز مردم مسلمان
در كعبه ي مسلمان ، بدتـر زِ بت پرستند
حاجي به كعبه رفته ، بارش سبك نـمايد
از حق كُشي نـترسد ، غافل زِ ايزد هستند
اي فرقه ي مسلمان ، معني دين كدام است
معني اش اَر نـدانند ،اين فرقه گمره هستند
زنها و مرد ايران ، فرقـي ميانشان نيست
در زيور زنانه ، يكسان و يك سـر هستند
دستور پاك داور ، تقسيم شيعيان شد
پاكي شيعيان كو ، اينها كه شيوه1 هستند
اي شيعيان ايران ، توفير2 مرد و زن كو
توفير اگر نـباشد ، يك ماده و نـر هستند
حيوان ماده و نـر ، هـر جا بُوَن3 فراوان
مردي بدون غيرت ،يا گاو و يا خر هستند
مردي كه خواهـرش را عريان توان بـبيند
وآن دان مرديَـش نيست،مانند يك زن هستند
هر كس برهنه آرَد ، زنـش به كوچه بازار
دين و ديانتـش نيست ، بازار مي پرستند
هر زن كه عفت آن ،پاك است و پاكدامن
اندر رديف مردند ، گـر فطرتاً زن هستند
خواب وخورست وشهوت،در آدم است وحيوان
تربيت اَر4 نـباشد ، حيوانها بهتـر هستند
عقد نكاح5 و پيمان ، از بهـر آدم آمد
ورنه تمام حيوان ، داراي شهوت هستند
رو اي حسن ، تو اُنسي با ملت ديگر گير
با شيعيان نـشايد ، اينها كه شيوه هستند
٭٭٭
1- مذهب – طريقه – عيب گوي مردم 2- فرق – تفاوت 3- باشند 4- اگر 5- ازدواج
حسن مصطفایی دهنوی
بسیار زیبا و آموزنده و باارزش بود
پاینده باشید