درود استاد گرامی
شبتان اهورایی🌹🌺🌹🌺
بدوا پوزش بابت تاخیر در ارسال جواب
با وجود اساتید گرانقدری چون شما، انتخاب واژه زرین استادی بر کودک چندروزه و نوپای ادبیات، بار امانتی است که امید نتوان تحمل نمود😊
برای امید محتوا بسیار مهم هست و این سرودهها بداهه بوده و دلی و بر اساس کمبود وقت ☹و شاید بازیگوشی😅 تصحیح نشده است...
گرچه گاهی ممکنه جزئیاتی رعایت نشود ولی این خطخطی بنده به اتفاق نظر مخاطبان، شاعران و دکلماتورها در جاهای مختلف که آن را ثبت کردم مورد تشویق و آوایش قرار گرفت؛ حال به مهر و لطف یا بر دل نشستن...
و اینکه خوشحالم که سرودههای ناقص بنده، مورد توجهتان قرار گرفت و صفحه امید را نگه انداختید و چه مسرت بخش است سوالتان
و اما رباعی یا دوبیتی یا دوبیت؟!
سروده مربوطه:
شکستند دل و بردند قلمم را
خونین دوات بکردند نظرم را
کشتند نَفس و بردند نَفَسم را
عاقل بِشدم تا که بِبستند دهنم را!
گرچه در ادبیات نقدکننده و صاحب نظر نیستم ولی با اجازه اساتید به سمع و نظرتان برسانم که؛
هجاهای مصرع ۲ و ۳ و ۴ هجاهای بلند است؛
اگر بخواهیم ریز شویم دال شکستند و بردند هم در وزن اضاف است...؛
حال ریزتر شویم؛
قلم، نظر، نفس و دهن، همقافیه شدنشان جای شک دارد...
و اما دوبیتی که برای اول هر مصرع هجای کوتاه را میطلبد
و اینجا هجاهای مصرعهای ۲، ۳ و ۴ بلند است پس دوبیتی هم نیست...
حال میتوانیم با تغییراتی جزئی آن را دوبیتی یا رباعی نماییم... مثلا تغییر هجای کوتاه شِ (در شکستن)...
و منظور بنده از دوبیتی همان دوبیت است که استاد استکی به آن اشاره نمودند...
/ قلم و نظر و نفسم را گرفتند با بستن دهنم /
آنچه که به ذهنم رسید که گویی نقد امید بر شعر امید بود عرض کردم خدمتتان
در پایان مجددا خواستار نقد و نظر اساتید گرانقدر نیز هستم
با سپاس فراوان
امید کیانی(امید)
دو تا بیت زیبا بود
دستمریزاد
موفق باشید