درودها!
🙏⚘🌷⚘🙏
الاغ نامه!
🦓🦓🦓🦓
هست در لار و فسا و یزد و استهبان، الاغ!
همچنین دارند در روسیّه و لبنان الاغ!
"نیست با گاوان اصولاً فکرِ آزارِ کسی"
پس چرا هی میخورَد از این و آن بهتان الاغ؟
نامِ این موجودِ پر کار و بدونِ ادّعا
هست در تبریز ایشّک، در قم و تهران الاغ!
گاه امّا خواب می بیند که آدم گشته و
حکمرانی می کند در هیبتِ انسان الاغ!
مینشیند بر بلندی های اصطبل و سپس
می دهد بر ساکنینِ مزرعه فرمان الاغ!
تازه آنجا موقعِ حمّام رفتن از خوشی
می پرد عرعر کنان جفتک زنان در وان الاغ!
با غذای فعلی اش چون می کند بیگانگی
می خورد دیگر به جای کاه و جو، ریحان الاغ!
اسمِ الکل تا به گوشش می خورَد، جا می خورَد!
میشود وابستهء انگور و تاکستان الاغ!
تا که بوی رشوه می آید دلش وا می رود
می کند دُم را مورّب، گوش را جنبان الاغ!
چون که می بیند به جایی هست امکانِ خلاف
اختلاسی می کند در صورتِ امکان الاغ!
دوست دارد مثلِ آدمها زمینخواری کند
در لواسان و فشَم، یا ساری و گرگان الاغ!
بعد از آن هم، تازه میگوید که اینها هدیه بود
از فلانِبنِ فلان و حضرتِ بهمان، الاغ!
لامروّت می شود بدتر از آدمهای بد
تا که دنیایی بفهمد هست این نادان الاغ!
بعد هم هنگامِ گیر افتادنش وقتِ فرار
می کند وردِ زبانش را بله قربان الاغ!
موقعِ توجیهِ اعمالش برای این و آن
گُرّ و گُر می آورد صدها رقم برهان الاغ!
چون که بر روی خلافش، خاک پاشی لازم است
میکند راضی وکیلش را به هر عنوان الاغ!
در زمانی که برایش حکمِ زندان می بُرند
ناگهان در می رود همچون کشِ تنبان الاغ!
آدمی را اعتبار از نفخهء حق دادهاند*
هر چه باشد، هر که باشد، هست یک حیوان، الاغ!
محمدعلی سلیمانی مقدم ۰۳-۰۴-۱۳۹۹🤔🤨🤔🤨🤔
*
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
بسیار زیبا و پر معنی است
مبین مشکلات جامعه