سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
    17 شوال 1445
      Thursday 25 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۶ ارديبهشت

        لجوج وچاه

        شعری از

        منصورامین زاده گتندی

        از دفتر ضرب المثل نوع شعر تک بیتی

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷ شماره ثبت ۸۶۳۳۳
          بازدید : ۶۱۹   |    نظرات : ۴۷

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر منصورامین زاده گتندی
        آخرین اشعار ناب منصورامین زاده گتندی

        «چو می بینی که نابینا و چاه است ، اگر خاموش بنشینی گناه است » 
        معنای ظاهری ضرب المثل :
        این است که اگر نابینایی داشت از جایی عبور می کرد و سر راهش چاه یا چاله ای بود وشما متوجه آن شدید ، اما به او هشدار ندادید ، رفتار شما اخلاقی نیست.
         

        پرسش اینجاست که اگراین آدم ، لجوج و زبان نفهم وتکرو وتنگ نظروبخیل وازقوی ترسووبرضعیف شجاع ونادان وکوته فکروپرمدعی وگزافه گوو خودخواه وبوقلمون صفت وناپایداروریاکارونیمه راه وخنجرازپشت زن و پرروولوس وپرتوقع وعقده ای وگشنه ای که سیرنمی شود ووووووباشد ، آیاهشداردادن شما به اوفایده ای دارد ؟!
        پاسخ رابنده درتک بیتی سروده ام :
         
        اگردیدی لجوجی روی چاه است 
        توخاموشی گزین ، چون اوتباه است 
        ۱۲
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۰۶
        درود بزرگوار
        اگر دیدی که نابینا و چاه است
        اگر خاموش بنشینی گناه است
        هر کس وظیفه خود را دارد خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۵۲
        درودبرجناب استکی عزیز آری. تکلیف مانسبت به نابینامشخص است وبه قول شما هرکس وظیفه خودرا دارد. اما عرض من غیرازاین است.بحث من روی لجوج است که غیرازنابینااست. اینکه می فرمایید : هرکس وظیفهٔ خودرادارد . آیا منظورتون نسبت به لجوج است ؟ اگرپاسخ مثبت است ، میشه بفرمایید که شخص شمانسبت به شخص لجوج چه وظیفه ای رابرعهده می گیرید ؟ لطفاجزیٔی تربفرمایید.چون کلی گویی دردی رادوانمی کند. ازآنجاکه احتمال میدم پرسش این حقیربه رویت مجددحضرت عالی نرسه ، در پیامک مراتب روتقدیم حضورتون می کنم. ممنون خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱
        درودی دوباره
        هر کس وظیفه خود را دارد
        شاه بیت " اگر بینی که نا بینا و ..."
        اشاره به امر به معروف ندارد؟
        نهی از منکر هم تعطیلی ندارد
        از ما گفتن از لجوج نشنیدن
        و بقیه صفاتی که برایش ردیف نمودید تنها کارتان را مشکل تر میکند
        "توخاموشی گزین ، چون اوتباه است" پاک کردن صورت مسئله نیست؟
        جسارتم را ببخشید خندانک

        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹
        درودی دوباره
        متاسفانه ،
        شاه بیت من رااشتباه گرفته اید!
        " اگر بینی که نا بینا و ..."شاه بیت من نیست.علت اینکه آن راابتدای مقاله ام آورده ام ، فضاسازی مقدماتی برای انتقال مخاطبم ازیک قضیه معلوم به کشف حکم یک قضیه مجهول است.تابه اوکمک کنم آسان ترانتقال یابد.
        شاه بیت من :"اگردیدی لجوجی روی چاه " می باشد.لطفاروی لجوج تمرکز کنید نه روی نابینا.
        پرسیدید :اشاره به امر به معروف ندارد؟
        عرض می کنم : امربه معروف شرایطی دارد.یکی ازآنهااحتمال تاثیر در طرف است.پس باتوجه به اوصافی که برشمردم ،چون احتمال تاثیروجودندارد، امر به معروف دراینجاوجودندارد.
        بعدفرمودید :نهی از منکر هم تعطیلی ندارد
        عرض می کنم : چنین لجوجی درشرایط نهی ازمنکر ،لجاجتش بیشترمی شود.
        فرمودید :از ما گفتن از لجوج نشنیدن
        عرض می کنم : گفتن ماهمان وبدترشدن حال لجوج هم همان.پس به هدف بهترکردن ، حال لجوج رابدترنکنیم.
        فرمودید :و بقیه صفاتی که برایش ردیف نمودید تنها کارتان را مشکل تر میکند
        عرض می کنم : این صفات رامن ردیف نکردم.شمای ظریف بین دراودقت کنید ،هزاران صفت زشت دیگردراوکشف خواهیدکرد ، که کاررابرهمه مشکل کرده ...
        بعد فرمودید:"توخاموشی گزین ، چون اوتباه است" پاک کردن صورت مسئله نیست؟
        عرض می کنم : خیر.چون قرآن نسبت به جاهل که حالش ازلجوج بهتراست ، می فرماید : باهاش درنیفتید ،بش بگیدآره توراست میگی وازاودرگذرید:
        واذاخاطبهم الجاهلون!
        قالواسلاما...
        پس بالجوج که حالش خیلی ازجاهل خراب تراست ، اصلانبایددرافتاد...
        جسارتم را ببخشید خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰
        با ارادت شاعر بزرگوار
        امیدوارم
        هماره در عالم شعر بتابید
        قلم وزین همیسشه نویساباشد
        هزاران درودبر اشعار زیبایتان
        استاد فرهیخته وعزیز
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۶
        بسیارارادتمندم هم استانی عزیزم سایه پرمهرتان برسرم مستدام باد بزرگواری ومحبت فرمودید ممنونم خندانک
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
        موافقم،
        چون معتقدم گاهی باید اجازه داد سری به سنگ بخوره تا آگاهی نصیبش بشه،
        خیلی پیش میاد که هر چی هم بگی طرف زیر بار نمی ره که نمی ره

        پس همون بهتر که سکوت کنیم و فقط نگاه ....


        👌👌🌹🌹🌹🌹
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸
        ممنونم که باتوضیحتون مراراهنمایی فرمودید تشکرمی کنم موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
        .

        سلام .... و احترام ....

        🌹 🌻 🌹
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹
        علیکم السلام ممنونم ازلطف شمابزرگوار خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸
        درود جناب امین زاده
        زنده باد 🌹🌹
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
        جناب اسماعیلی عزیزم درودبرشما ممنون.لطف دارید خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال شریفی ( دادار تکست )
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
        خندانک خندانک زیبا بود خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۵۷
        درودبرجناب شریفی زیبایی ازنگاه شماست ممنونم خندانک
        ارسال پاسخ
        سمانه کیخا
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۲۷
        سلام و درود
        به نظرم جون انسان ارزش داره و حداقل باید هشدار داد ولی بعیده کسی با این صفت ها حاظر شه خودشو تکون بده و بلند بشه اما خوبیش اینه ما وظیفه خودمون رو انجام دادیم خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۰
        علیک السلام درودبرشما استاداخلاق مامی گفت : آدم لجوج [ببخشید]مانند الآغ های سیاه رنگه که حاضره خودشوبکشه ولی برای صاحبش بارنبره. بنابراین خودشماهم خوب فرمودید که آدم لجوج خودشوتکون نمیده. وظیفه ای که خیال میکنی داری انجام میدی ،فقط آب در هاون کوبیدنه... حیف ازجون شماکه فدای حفظ جون چنین موجودی بشه. وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ ( اعراف ۱۷۹) و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، (كه سرانجامشان به آنجا مى‌كشد، چرا كه) آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند.
        ارسال پاسخ
        سمانه کیخا
        سمانه کیخا
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۵۵
        نمی‌دونم ولی این رو می‌دونم که هرکس هر چقدر گناه کار باشه اصلأ هرجوری باشه یکبار خدارو صدا بزنه خدا جوابشو میده یا اگه خطری تهدیدش کنه خدا بهش هشدار میده و اگه اون فرد گوش شنوا داشته باشه می‌شنوه . انسان هم باید آینه خدا روی زمین باشه ما هشدار میدیم اختیار داره بشنوه جدی بگیره یا جدی نگیره ما وجدان خودمون رو راحت میکنیم
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۵۱
        به احترام نظرت سکوت می کنم
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سمانه کیخا
        سمانه کیخا
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۳
        بسیار بزرگوارید استاد گرانقدر خندانک خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۵۵
        سلام عرض ادب احترام
        درود برشمااستادامین زاده
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴
        علیکم السلام جناب آقای فتحی عزیز ازمحبت وعنایت شماتشکرمی کنم پایدارباشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        کبری یوسفی
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
        سلام ودرود بر شما استاد امین زاده

        خندانک زنده باد خندانک
        موفق وموید باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
        سلام بانوی گرامی ،خانم یوسفی درودبرشما خندانک ممنونم شادوسلامت باشید
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹
        سلام استاد
        بنده بیشتر از هر زاویه ای که شما در شعر قرار دادید از طنز و توضیح طنازانه شما خوشم آمد
        اینکه اینهمه خصلت بد درون یک آدم نابینا باشه عجیبه خندانک خندانک
        ولی بنظرم انسان در هر شرایطی باید به وظیفه انسانی خودش عمل کنه
        ضرب المثل جالبی بود و بکر خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱
        سلام عزیزم عجیب که چه عرض کنم! مایهٔ سرافکندگی است که این همه خصلت بددرون یک آدم پرمدعاباشه... وظیفهٔ انسانی مادربرابرچنین کسانی اینه که باهاشون درنیفتیم وگرنه کلاهمان پس معرکه خواهدبود. ممنون که کلامم راضرب المثل جالب وبکردانستید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم آروین
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
        درود‌بر استاد عزیز بسیار زیباست‌ولی
        تو نیکی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
        وقتی یک قطره آب به آن نرمی می تواند سنگی به آن سختی را سوراخ کند چگونه می توان امید نداشت که کلام روی انسان با‌تمام آن خصوصیات تآثیر نکند باید راهش را پیدا کنیم‌شبیه امثال فضیل‌ها
        ما به پسرمان کار نداریم حالا سر از زندان درآورده و میخواهیم باچند نصیحت او را را تغیردهیم که شدنی نیست مگر باصرف وقت بسیار .زیرایادگیری انسان یکباره نیست و صفات‌واخلاق در طول زمان در انسان رشد میکنند
        پس هر چند‌که سخت است ولی شدنی است اگر کارهایمان برای رضای خداباشد نه خلق و‌امر به معروف و نهی از منکر به خوبی واز راه درست انجام دهیم زیرا بد ترین انسانهارا هم وقتی از طریق فطرت به سراغشان میرویم می‌بینیم که قابل انعطاف اند و ازعملکرد خود اظهار پشیمانی میکنند لجاجت هم یک صفت ناپسند است که ‌علتش‌کمبود محبت و تربیت‌غلط‌و‌درمانش بذل و بخش‌ویاد‌دادن محبت است
        باعرض‌پوزش استاد عزیز خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
        سلام ودرودبرشما جناب آقای آروین عزیزم ممنون که درمباحثه شرکت فرمودید وبه هردری زدید تا مرامتوجه منظور خودتون کنید. فدات شم من وشماازپیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم نسبت به انسان هااثرگذارتر و راه شناس تر نیستیم.این ازطرف ما. واماازطرف لجوج هم لجوج های زمان مادست کمی ازلجوج های زمان پیامبر اکرم ندارند.اگردست بیشتری نداشته باشند. آیه ۸۰ و ۸۱ سوره نمل نزول این آیه درباره کفار قریش نازل گردیده، آن هم قوم مخصوصى که در علم خدا گذشته است که هرگز ایمان نخواهند آورد بلکه در کفر خویش خواهند مرد و خداوند به رسول خویش خبر داد که اینان سخن تو را نخواهند پذیرفت و پند تو درباره ایشان سودى نخواهد بخشید.[۲] تفسیر نور (محسن قرائتی) إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ «80» بى‌شك، نمى‌توانى دعوت خود را به گوش مردگان برسانى، ونمى‌توانى كران را آنگاه كه روى برمى‌گردانند و پشت مى‌كنند، فراخوانى (و حقيقت را به آنان بفهمانى). وَ ما أَنْتَ بِهادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ «81» تو هدايت كننده كوران از گمراهيشان نيستى؛ تو فقط مى‌توانى سخن خود را به گوش كسانى برسانى كه به آيات ما ايمان آورده‌اند و در برابر حقّ تسليم هستند. نکته ها مرگ و حيات در فرهنگ قرآن، هم به مرگ و حيات طبيعى و مادّى گفته مى‌شود و هم به مرگ و حيات معنوى. قرآن، كسانى را كه تحت تأثير كلام حقّ قرار نمى‌گيرند، مرده مى‌داند «إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» چنانكه مكرّر مى‌فرمايد: شهدا را مرده ندانيد، آنان زنده و شادمانند و به يكديگر نويد مى‌دهند و از رزق الهى كاميابند. بنابراين، زنده‌هاى سنگدل و لجوج، مرده‌اند، و شهيدان كه از دنيا رفته‌اند، زنده‌اند. بهتر است مسئله را كمى باز و روشن كنيم: جلد 6 - صفحه 456 مراحل حيات‌ حيات، داراى مراحلى است: 1. حيات نباتى. قرآن مى‌فرمايد: «يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» «1»* خداوند زمين را بعد از مرگ به وسيله‌ى باران زنده مى‌كند. 2. حيات حيوانى. قرآن مى‌فرمايد: «يُحْيِيكُمْ» «2»* ما به شما حيات داديم. 3. حيات روحى. «لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا» «3» تا افراد زنده‌را هشدار دهى. يعنى كسانى كه عقل و فطرت سالم دارند ونيز مى‌فرمايد: دعوت انبيا براى حيات شماست، «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» «4» 4. حيات سياسى واجتماعى. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» «5» اگر با اجراى حكم قصاص، عدالت برقرار كرديد، جامعه زنده است (وگرنه جامعه‌ى مرده‌اى داريد). 5. حيات اخروى. «يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي» «6» اى كاش براى حيات و زندگى حقيقى در آخرت چيزى مى‌فرستادم و ذخيره‌اى مى‌اندوختم. پاسخ يك اشكال‌ در تفسير نمونه‌ «7» مى‌خوانيم: فرقه‌ى وهّابيون، آيه‌ى‌ «إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» را دستاويز تفكّر انحرافى خود قرار داده، مى‌گويند: پيامبر اكرم از دنيا رفته وهيچ سخنى را نمى‌شنود، بنابراين معنا ندارد كه ما پيامبر را زيارت كنيم وخطاب به او مطالبى را بيان كنيم. پاسخ فرقه‌ى مذكور اين است كه آيه در مقام يك تشبيه اجمالى است؛ نظير تشبيه قلب سنگدلان به سنگ در تأثير ناپذيرى، قُلُوبُكُمْ‌ ... كَالْحِجارَةِ «8» نه اينكه قلب آنان در همه چيز مثل سنگ است، زيرا قرآن، حيات برزخى را درباره‌ى شهدا پذيرفته ونسبت به آن، رواياتى از شيعه و سنّى نقل شده است: 1. محمّدبن عبدالوهّاب در كتاب الهدية السنيه، ص 41، مى‌گويد: پيامبر بعد از وفاتش داراى حيات برزخى، برتر از حيات شهداست و سلام كسانى را كه به او سلام مى‌دهند مى‌شنود. «1». عنكبوت، 50. «2». جاثيه، 26. «3». يس، 70. «4». انفال، 24. «5». بقره، 179. «6». فجر، 24. «7». تفسير نمونه، ج 15، ص 543. «8». بقره، 74. جلد 6 - صفحه 457 2. روايات فراوانى در كتب شيعه واهل‌سنّت، در اين زمينه آمده است كه پيامبر و امامان عليهم السلام سخن كسانى را كه بر آنها از دور و نزديك، سلام مى‌دهند مى‌شنوند و پاسخ مى‌دهند و حتّى اعمال مردم بر آنان عرضه مى‌شود. «1» 3. ما خود شاهد هزاران نمونه از توسلاتى هستيم كه عين سخن و درخواست افراد متوسّل، لباس عمل پوشيده است. 4. در صحيح بخارى مى‌خوانيم: رسول خدا صلى الله عليه و آله با كفّار هلاك‌شده‌ى جنگ بدر گفتگو مى‌كرد و همين كه مورد سؤال عمر قرار گرفت، فرمود: «و الذى نفس محمد بيده ما انتم باسمع» به خدايى كه جانم در دست اوست، شما از آنان شنواتر نيستيد. «2» 5. حضرت على عليه السلام در پايان جنگ جمل فرمود: لاشه‌ى كعب‌بن سور را بنشانند، سپس به او كه هلاك شده بود فرمود: واى بر تو كه علم و دانش، تو را سودى نبخشيد و شيطان تو را گمراه كرد و به دوزخ فرستاد. «3» پیام ها 1- كار كوردلان را به خداوند واگذار كن. فَتَوَكَّلْ‌ ... إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌ 2- اگر شنونده سنگدل باشد، سخن حقّ از گوينده‌ى پاك و شايسته نيز در او اثرى ندارد. آرى، لامپ سوخته با اتّصال به هيچ برقى روشن نمى‌شود. «إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ‌- إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» بر سيه دل چه سود خواندن وعظ نرود ميخ آهنين در سنگ‌ 3- بى‌اثر بودن تبليغ پيامبران، به خاطر ابهام در كار نيست، بلكه به خاطر كوردلى منكران است. «إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ‌- إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» 4- ايمان به منزله‌ى روح در كالبد است. كسانى كه با ديدن معجزه وشنيدن منطق، ايمان نمى‌آورند، لاشه‌اى بى‌روح و مرده هستند. «إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» آرى‌ «1». كشف‌الارتياب، ص 109. «2». صحيح‌بخارى، ج 5، ص 97. «3». شرح نهج‌البلاغه ابن ابى‌الحديد، ج 1، ص 248. جلد 6 - صفحه 458 حقّ شنوى و حقّ پذيرى، نشانه‌ى سلامت روح است. 5- اگر انسان به يقين برسد، اعراض مردم در او اثرى ندارد. «إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ‌- وَلَّوْا مُدْبِرِينَ» 6- افراد كر مى‌توانند با اشاره چيزى بفهمند، ولى افراد شنوا كه به حقيقت پشت كرده واز اهل حقّ دور شده‌اند، اشارات را هم نمى‌فهمند. «وَلَّوْا مُدْبِرِينَ» 7- بدتر از اعراض، تداوم اعراض است. «وَلَّوْا مُدْبِرِينَ» پانویس تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج‏7، ص487 تفسیر کشف الاسرار. منابع تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام‌، 1378 ش‌، چاپ دوم‌ تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش‌، چاپ پنجم‌ محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه.
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۲۹
        درود استاد گرامی
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۵۴
        درودفراوان برشماادیب گرامی خندانک
        ارسال پاسخ
        رامینه خوشنام
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۰۴
        درود شاعرا بزرگوار مانا باشید🌹🌹🌹
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۵۰
        درودبرشما موفق وپاینده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        مصطفی مشهدی بی نشان
        سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ۱۴:۰۹
        سلام
        درود
        اگر دیدی که نابینا و چاه است
        در چاه رو ببند چون چاره این است
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷
        علیک السلام برشماهم درود باد خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
        سلام
        ودرود
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ۰۷:۰۰
        علیک السلام ممنون درودبرشما خندانک
        ارسال پاسخ
        کیمیا طولابی
        جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۲۲
        بسیارعالی احسنت
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ۱۳:۲۱
        درودبرشما ممنونم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بهروز ابراهیمیان
        دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴
        بسیارزیباوشیواست درودبرشماشاعرگرامی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲
        درودبرشما لطف دارید.تشکرمیکنم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱
        درودها
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۲۵
        ممنونم درودبرشما خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو هرسیج ثانی(دلدار)
        پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ۲۳:۵۰
        🌷🌷👏👏
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۵:۲۶
        درودبرشما ممنونم 🌷🌷👏👏
        ارسال پاسخ
        نسرین زندیه امامزاده عباسی
        چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۰۱:۲۲
        زیبا و عالیست استاد خندانک خندانک
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۲۵
        درودبرشما ممنونم. خیلی لطف دارید موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
        اگردیدی لجوجی روی چاه است
        توخاموشی گزین ، چون اوتباه است

        درود بی نهایت به شما

        جناب رامین زاده عزیز و بزرگوار🌹

        زیبا بود

        قلمتان سبز🌹
        منصورامین زاده گتندی
        منصورامین زاده گتندی
        جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹
        خندانک خندانک خندانک درودی شایسته تقدیم شما ممنون ازپسندونظرشما که نکته پردازی جویای نام هستید آوازهٔ شماشنیدنی است.انشاالله
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0