شعری در منزلت و مقام کارگر، به قالب چهارپاره و با استفاده از احادیث و روایات:
کسی که، در تلاش است از برای زندگانی،
چنان جنگاورِ میدانِ ایمان ارجمند است!(۱)
تمامِ سعیِ او، روزی گرفتنهای زیباست؛
صفا را میکند بر کارهای خویش، پیوست!
*
عبادت، گر که هفتاد است، محصولِ درختش،
بهینِ آن، تلاشی هست، سرشار از، اراده!
همان کارِ حلال و، کسبِ مالی، مملو از، مهر،
برای پایداری و، بقای خانواده!(۲)
*
دلِ دنیا، به روی سیلِ نابودی، بنا هست؛
ولی یک کارگر، بر روی هر پُل، میدرخشد!
به گاهِ رفتن از، دنیای فانی، مثلِ ماهی،
نگاهش، تا افقهای پُر از گُل، میدرخشد!(۳)
*
چرا که، میکند با کارهای خویش، اهل و،
عیالش را، رها، از هر نیازی و، هر آشوب!
مُفادِ آنچه گفتم، خود حدیثی ناب بود از،
بیاناتِ بسی پُرمغزِ آن، پیغمبرِ خوب!(۴)
*
چو دارد، بی کران ارزش، مقامِ کارگر؛ پس،
فراموش از، چه میسازیم، دنیای دلش را؟
چو میدانیم، پیغمبر، زده، بوسه، به دستش،
چرا پس ما، نباریم ازبرایش، عشق و رویا؟(۵)
*
بیایید از نهانِ جان، بخوانیم این گلِ مهر:
که احساساتِ شخصِ کارگر، بسیار، زیباست!
پُر است از، مهربانی و، محبّت؛ با صداقت،
برای مهرورزیهای همواره، مهیّاست!
*
تلاشش، باعثِ بنیادِ مهری، بیکرانست؛
از او دارد، نهادِ خانواده، شور و لبخند!
به سعیش میشود، گسترده دشتِ زندگانی؛
چو بربندد به سر، بهرِ تلاشی سخت، سربند!
*
کلاهِ ایمنی را میکند سر؛ میرود سخت،
پیِ کاری؛ که ایمن دارد از، هر فقر، او را!
و با کار اَست که، میگردد امواجِ نهانش،
پُر از شورش؛ چنان طوفانِ بیپایانِ دریا!
*
عرقهای جبینش، مثلِ دُردانهست، گویا؛
که باید پاک کرد آن را، به دستارِ محبّت!(۶)
مناز، نابِ مقامش هرچه گویم، باز کم هست؛
مقامش بس بزرگست از، همینجا... تا... قیامت!
زهرا حکیمی بافقی(الههی احساس)
پ. ن:
۱_ امام صادق (ع):
«کسی که برای تأمین معاش و مایحتاج زندگی خانوادهاش تلاش کند، مانند رزمندهای است که در راه خدا میجنگد.»
۲_ پیامبر اکرم(ص):
«عبادت هفتاد جزء است که بهترین آن، کوشش در به دست آوردن مال حلال است.»
۳ و ۴_پیامبر اکرم (ص):
«کسی که از راه حلال در طلب دنیا باشد و قصد او (از کار کردن) توسعه دادن زندگی زن و بچه و بینیازی از تقاضاکردن از دیگران و نیز رسیدگی به همسایگان و مستمندان باشد، در حالی که صورتش چون ماه شب چهارده درخشندگی دارد، به دیدار خداوند میشتابد.» و نیز فرمود: «خداوند بندهای را که سختی بکشد تا درآمدی کسب کند و بینیاز از دیگران بشود، دوست دارد.»
۵_ انس بن مالک در روایتی میگوید:
«موقعی که رسولاکرم (ص) از جنگ تبوک برمیگشت، سعد انصاری به استقبال آمد. حضرت با او مصافحه نمود و دست سعد را زبر و خشن دید. فرمود: چه آسیبی به دستت رسیده است؟ عرض کرد: یا رسول الله من با وسایل کشاورزی کار میکنم و درآمدم را خرج معاش خانواده ام مینمایم. رسول الله (ص) دست او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش با آن تماس ندارد.»
۶_پیامبر (ص): «مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردازید.»
*منبع احادیث: جزوههای دانشجویی و جستجو در نت.