کندو
ماجراهای عجیبی است درونِ کندو
برکاتی شیرین ، جاری است در کندو
میلیونها سال است زنبورعسل میهمان است ، در درونِ دنیا
بَه چه میهمان عزیزی است برای دنیا
انیشتین می گوید : اگر زنبورعسل محو شود از دنیا
فقط انسان چهارسال دگر وقت دارد ، تا بمانَد درونِ دنیا
هریک از زنبورها ، در چهل روزه عمرش که تماماً کارست
یک قاشق چای خوری ، عسل تولید کند ، اینهم ثمرِ شیرینی از کارست
از میان بیشماران حشره تنها اوست ، که برای ما غذا میسازد
و به یُمن گرده افشانیه خود ، دنیای عزیز و دلربای ما را ، پر زِ گل میسازند
عسلِ ساخته ی او، همی معجونیست که تمامیه مواد لازم ، جهت ادامه ی حیات ما را دارد
خود یک داروخانه است ، عسلِ هرنوع گل ، همه ی خواص داروهای ناب را دارد
برای این هم هست ، که در قرآن شریف آمده است : شهد شیرینِ عسل برای هر درد شفاست
هر یک از انواعش ، برای مریضی ای خاص شفاست
یکی از خواص بیشمار آن : کمک به بهبوده ... عملکردِ مغزِماست
زنبورعسل ماننده ، تک تک خلقت خالق بزرگ و مهربان ، اعجازست
هرکندو ، بوی مخصوص به خود را دارد . که نشانی از تعلق و شناسایی آن اعضاء است
مغز او گرچه مثال کنجد است ، قابلیت جهت یادگیری و به یادآوری گذشته ها را دارد
می تواند همه ی مسیری که طی کرده همه را دقیق ارزیابی کند ، وَ توانِ یافتنِ منبع گل را دارد
هرکندو - پر از شش ضلعیه یکسان - شامل یک ملکه ، وهزاران هزار زنبورست
فقط کارگرانشانند که عسل میسازند همه ی این عسل خوشمزه ، دسترنج آنهمه زن بورست
او بنابر فطرت ، بهر این کارِ قشنگ مجبورست
نوعِ نر نیز ، بی آنکه غذایی بخورد بهر جفت گیری برای ماندنِ نسلی شریف ، مجبورست
حس بویایی زنبورعسل اینقدر قویست ، میتواند بین صدها شهده گوناگون گل ، فرق نهد
چند متریه آن که بگذرد میداند ، که کدام گل پر شده از گرده یا شهد ،
همه را مانند یک لابراتوار بس مجهز ، تشخیص دهد
راه ارتباطیه آنها درونِ کندو ، نوعی رقص است
یعنی بعد ازآنهمه کوشش محض ، چاره ی تن های خسته ، دیدن و اجرای جشنی پرصفا پررقص است
آنها نمی گویند چهل روز دگر میمیریم ، منتها تلاش خود را میکنند
بهر بهترشدنِ کندوئی ... بس آباد ، همه آماده ی جانفشانی اند ، همه ایثار کنند
غیر از آن سه چشم ساده روی سر، دوچشم دیگر دارند ، که شامل به هزاران لنز است
معلوم میشود جهان به حدی زیباست که هزاران چشم برای دیدن هر ذره ی آن لازمست
آنها درون دنیا ، دنبال قشنگی و طراوت و صفا و بوی خوش میگردند
همه جستجو کنند چه چیزی هایی مثبت است ؟ فقط دنبال همان میگردند
آنها هیچگاه ، خواستشان نیست به کسی نیش زنند
فقط بهر یک دفاعست ، اگر مجبور شوند ، بعد آن میمیرند
القصه ، همه ی زحمتکشانِ بی دریغ و فسقلی های همیشه مثبت ما ،
در حیاتی بس شریف و پرثمر درکندو
جهت تهیه ی یک کیلو ، عسل ناب باید ، همه کارگران اعضای درون کندو،
در حدودً سه برابرمحیط کره ی زمین ما را طی کنند ،
در گلستانها همش پرسه زنند کارکنند تا اینکه ... درنهایت عسلستان بشود یک کندو
بهمن بیدقی 98/8/21
جالب و زیبا بود
زخم زبان یا نیش گناه نا بخشودنی است
عیدتان مبارک