بشنو ز من ای دل تو درباره ی تنهایی
هر جا رَوَم بی تو از باره ی تنهایی
دستی کشم بر سر گویم ز چه تنهایی
گوید ز اَندوهَت گشتم به تنهایی
هنگام بهار گشته دلها روند به خانه ی شیدایی
لیک امروز تو هم با من بگذر در کلبه ی تنهایی
آرام گُشایم من صندوقچه ی یک سرّی
امروز دلم گشته شاد از غم تنهایی
بشنو ز رازهایم با عشوه و طنازی
با حس تو فردایم دور است ز تنهایی
امروز که رویم منور شد به رخسارت در اوجِ بیداری
آهنگِ دل این تنها دگر نیست رو به تنهایی
تنها کسی باشد که دور است ز فرهنگ ایرانی
آن کس که خدایی شد ندارد راهی به تنهایی
چشمانم بینا شد به نامِ نگینِ آزادی
چشمانِ این مسکین دور گشت ز تنهایی
تنها که تو باشی غافل ز آزادی
با دل که باشی تو خالی ز تنهایی
تنها نباید بود آن مسلم یا که ایرانی
چون تا خداوند است کفر است تنهایی
افکار تنهایی از خود رها کردی
زیرا که شیطان است سردارِتنهایی
ز خود دور گردانید امراضِ شیطانی
آن که خدا با اوست ندارد ابزارِ تنهایی
از دست مَده ای دوستِ من فردای دوستی
آنکه دور گشت ز دوستی غرق است به تنهایی
دوستی را گرامی دار با افکارِ انسانی
انسان خردورز ندارد وقتی بر فکرِ تنهایی
برخیز،برخیز و ز بن جان گو منم یلِ ایرانی
امروز و فردایم نا امید است ز غمِ تنهایی
شاعر:محمدزبیر براهویی
درودبرشمابرادربزرگوارم
معلومه که تازه واردید خیلی خوش آمدید
اماچون تیک نقدرافعال کردید به عنوان همفکری به نکاتی درموردشعرتون اشاره می کنم شایدکمی کمکتون کنه برای سرودن بهتر
والبته اشکالی هم ندارد ازاین ایرادات دراشعارهمه ی مابوده وهست وباکمی تمرین وتکراردرست میشه
شعرتون نیازمندویرایش اساسیه به عنوان یک غزل هم وزن شعرتون دچاراشکاله وهم قافیه نداره کلا
فقط بیت اول درباره ی وباره ی قافیه اندکه من معنی باره دوم رانفهمیدم معنای خاصی نداره
تنهایی هم ردیفه چون درتمام بیتها تکرارشده ولی بقیه ی شعراصلا قافیه نداره بایدبرطبق بیت اول بقیه ی بیتهایتان هم قافیه داشته باشه
درباره باکلماتی مثل پاره ی _چاره ی وغیره هم قافیه است
قافیه کلماتی است که درپایان مصراعها می آیدو درچندحرف مشترکند
مثل در دو مرد و سردوزرد که باهم هم قافیه میشوند
جداازاینها بسیاری ازبیتها ضعف تالیف دارندوتصویر خاصی ندارند
وکلمات تکراری مثل تنهایاتنهایی اززیبایی اش کاسته نبایدیک کلمه راچندبارتکرارکرددرشعر
کلا نیازمندبازنگری داره شعرتون معنی ومفهومش خوبه اما ازلحاظ فنی مشکل داره ازطرفی بایدتصویرسازی بیشترداشته باشه
بیشترشعربخونید ومطالعه کنید مطمانا پیشرفت خواهیدکردهرچه بیشترشعرکلاسیک بخوانیدبیشترذهنتون موسیقیایی خواهدشد ووزن شعراتون درست خواهدشد کم کم
کتاب قافیه عروض وآرایه های ادبی سال سوم انسانی آسانترین وبهترین منبع برای یادگیری قالبها واوازن شعرفارسی است....
امیدوارم که جسارتم رو ببخشید برادربزرگوارم
موفق باشید