هنر کرده ای اگر بتوانی با عشق یک منحنی دل انگیز بر لب هایت نقش زنی. زیبایی بیافرینی.
هنر کرده ای اگر با علاقه و دقّت هارمونیِ موزونی را در لباسی که می پوشی بکار گیری.
هنر کرده ای اگر قشنگ ترین کلمات را در حرف زدن و گفتگو بکار بندی .
هنر کرده ای اگر با تمامِ تعهّد و تمرکز و به درستی کاری را به انجام رسانی مسئول باشی.
هنر کرده ای اگر رفتارت بیننده را به درنگ وادارد و برایِ او خاطره ای شیرین به یادگار گذارد ، مؤثر باشی.
هنر کرده ای اگر درود را با اشتیاق به دیگران هدیه کنی و سلامتی را برایشان آرزو نمایی ، عاشق باشی.
هنر کرده ای اگر با کودکان همباری شوی ، گرم در آغوش شان گیری ، با حوصله نوازش شان کنی.
هنر کرده ای اگر بتوانی با هدیه ای شایستگی و برآزندگی را به عزیزان تقدیم کنی ، قدرشناس باشی.
هنر کرده ای اگر در همه حال ملاحظۀ راحتی و آسایشِ انسان هایِ دیگر را نیز بنمایی ، وظیفه شناس باشی.
هنر کرده ای اگر در برابرِ اقدام و رفتارِ بدِ دیگران به مقابله به مثل نپردازی ، ببخشی.
هنر کرده ای اگر در مقابلِ ناشکیباییِ دیگران بردباری پیشه نمایی ، سکوت اختیار کنی، بگذری.
هنر کرده ای اگر مقررات را که مشمولِ منافع و حقوقِ عمومی می شود رعایت کنی ، قانون مند باشی.
هنر کرده ای اگر بدونِ آنکه اجباری در کار باشد به دیدارِ کهنسالان و بی سرپرستان روی ، مهربان باشی.
هنر کرده ای اگر بی هیچ پیش داوری و مصلحت اندیشی دستانِ انسان هایِ دیگر را بفشاری ، خوب ببینی.
هنر کرده ای اگر طبیعت را آلوده نسازی و به پاکیزگیِ آن کمک نمایی ، سپاس گذار باشی.
هنر کرده ای اگر در زندگی در قبالِ باورها و ایمانِ خود متعهد باشی ، مقتدر باشی.
هنر کرده ای اگر تلاش و کوشش نمایی که تنها با زیبایی همراه گردی ، وفادار باشی.
هنر کرده ای اگر محصول دهی ، مثمرِ ثمر واقع گردی ، دست گیر باشی ، مفید گردی.
هنر کرده ای اگر به راستی انسان باشی ، باقی بمانی.
دلنوشته بسیار زیبا و موثر