يکشنبه ۲۷ آبان
عاقل و دیوانه شعری از داود احمدی( باقی )
از دفتر دفتر باقی نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۰۵:۱۲ شماره ثبت ۲۷۲۹۷
بازدید : ۵۸۱ | نظرات : ۳۸
|
دفاتر شعر داود احمدی( باقی )
آخرین اشعار ناب داود احمدی( باقی )
|
« تقدیم به همراهان معنا دوست »
بر من ِ شوریده ، یار ، شربت مستی گشود
حال ز ما در شد و چاره ی خویشم نبود
یکسره و دَم به دَم ، جام چو پیوسته داد
شدت آشفتگی ، بر من ِ رسوا فزود
خوب که مجنون شدم ، حوری ِ خوش رنگ و رو
طعنه به لیلا زد و پرده گشایی نمود
عقل کز اوّل برفت ، سر به بیابان کشید
دل هم از این ماجرا ، قافیه پرداخت ، زود
طفل ِ دل اندر هوس ، تا به خود آرَد نفَس
نَفس ِ کریم اش نهاد ،تا به وی آرَد سجود
مرغ هوسباز دل ، تا شِکر آرَد به خویش
قایق ِ امیّد را ، داد به موج و به رود
گفت کزین مغتنم ، فرصت پیش آمده
بلکه حلاوت چشیم ، دور ز چشم حسود
حوری ِ معنا سرشت ، خنده برآورد هان !
نیک ز خود رفته ای ، این وجناتت شهود!
ما به خود آهسته ایم ، عاقل و وارسته ایم
آتش ِ دل کُشته ایم ، کی چو تو داریم دود ؟
عاقل و دیوانه را ، فرصت اجماع نیست
تا مگر آشفتگی ت ، را بتوانی زدود
صاحب ِ آتش شدی؟جام بلا کَش شدی ؟
شُکر اگر می کنی ، دل بگدازان چو عود
نقد شرار ت که هست ، تاب مرارت چو هست
گوی ِ سعادت بگیر ، از خَم چرخ ِ ودود
آتشم اینجا نشست ، آتش ِ دیگر بجست
حال ِ جدیدم فتاد، در همه ی تار و پود
ای که سراسر تبی ، کژدم و هم عقربی
تب به دل آور که این ، راه بَرَد بر صعود
تب چو به سر داده ای ، ره به بلا برده ای
وز گهر افتاده ای ، زیر سپهر ِکبود
« باقی » ازین قیل و قال ، بُرد بسی نکته ها
خوش به سر انجام آن ، کو برهید از جمود
وجنات = رخساره ، حالات صورت و چهره
ودود= بسیار مهربان
|
|
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.