جمعه ۲ آذر
|
دفاتر شعر ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )
آخرین اشعار ناب ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )
|
حق را بچین! (زلال عروضی قافیه دار پیوسته)
.
ای باغبان!
برخیـز از خواب گران!
آب از گلـوی نهـر می ریـزد بــه چـاه
رحمی بـرای غنچه هــای عـاشـق شیـرین زبـان.
اینک تو بیل عشق را بر دست گیر!
بازوی دل کن امتحان
برخیز!هان!
.
ای نازنین!
بنگر بـه طبـع آذرین
وَریـان بـه وَریـان، هـادی احساس باش!
آیــا مگـــــر از نـسل فـــردا نیـستـی در ایــن زمیـن!؟
یک نعره از جام «کوراوغلی» نوش کن!
سازت بیاور از کمین
حق را بچین!
.
.
.
وَریان : واژه ی ترکی هموزن دَربان و به معنای بند ( ایجاد خاکریز به توسط بیل، برای تغییر مسیر و هدایت درست آب )
کوراوغلی: نام پهلوان قدیم آذربایجانی
.
ایضاح ( جهت آشنایی دوستان با قالب های سبک زلال ):
زلال فوق از نوع عروضی قافیه دار پیوسته بوده و در طول ریتم «مستفعلن» با دخالت «مستفعلُن» می باشد:
.
مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن (سطر مادر)
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن
.
فرم ضرباهنگ: 2-4-6-8-6-4-2
.
آرایش قافیه:
................قافیه
........................قافیه
.....................................آزاد
............................................قافیه
.....................................آزاد
........................قافیه
................قافیه
.
دقّت:
.
3- مستفعلُن(2ض)
3- ای باغبان! (2ض)
2- مستفعلُن مستفعلُن(4ض)
2- برخیـز از خواب گران! (4ض)
1- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(6ض)
1- آب از گلـوی نهـر می ریـزد بــه چـاه(6ض)
+- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(8ض)
+- رحمی بـرای غنچه هــای عـاشـق شیـرین زبـان. (8ض)
1- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(6ض)
1- اینک تو بیل عشق را بر دست گیر! (6ض)
2- مستفعلُن مستفعلُن(4ض)
2- بازوی دل کن امتحان(4ض)
3- مستفعلُن(2ض)
3- برخیز!هان! (2ض)
.
http://zolal94.blogfa.com/
آدرس فنون زلالسرایی
|
|
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.