سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 2 اسفند 1403
    22 شعبان 1446
      Thursday 20 Feb 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        تمام پلیدیها در خانه ای قرارداده شده و کلید ان دروغگویی است. امام حسن عسكري(ع)

        پنجشنبه ۲ اسفند

        (((پله مرگ)))

        شعری از

        سیدیحیی حسینی

        از دفتر شعرناب نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ ۳ روز پیش شماره ثبت ۱۳۵۹۵۹
          بازدید : ۲۷   |    نظرات : ۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سیدیحیی حسینی

        (((پله مرگ)))
        ___________
         
        بهادادن
                  به هرفرضیه،
                               یعنی
                                   انقراض...
        ...................
         
        بالگرد
              وارونه گردد.
                          بچالش،
                                اُفتدازپرواز
        ‌                                    قطار...
         
        ..............
        خط مقدَّم ،
                      مقدمش را
         
                             آن خلیل.
         
                                     صدر
                                      جهانی،

                                    رتبه
                                بی کاری اش...

         
        _________________
        پ،ن./هوش مصنوعی
        تحلیل عناصر زبانی:

        - واژگان نمادین و استعاری: عبارتهایی مانند «پله مرگ»، «بالگرد وارونه» و «انقراض» بار معناییِ هشداردهنده و فاجعه آمیز دارند. «پله مرگ» ممکن است استعاره از سلسله مراتبی باشد که به نابودی میانجامد یا تشبیهی از مراحل تشدید بحرانهای اجتماعی.

        - تضاد و پارادوکس: ترکیباتی مانند «بالگرد وارونه» (نقیضِ عملکرد طبیعی بالگرد) یا «اُفتدازپرواز قطار» (سقوطِ نماد پیشرفت) تضادی آشکار ایجاد میکنند که بر آشفتگی و فروپاشیِ نظام های موجود دلالت دارد.

        - اختصار و ایجاز: سطرهای کوتاه و فشرده (مانند «بهادادن / هرفرضیه / یعنی انقراض») با حذف فعلها و حروف ربط، بر شدتِ هشدار و فوریتِ بحران تأکید میکنند.



        ساختار و فرم:

        - شکلِ سپید و آزاد: عدم پایبندی به وزن و قافیه، همسو با محتوای اعتراضی و آشوبگرانه ی شعر است. این بی مکانیِ ساختاری، بازتابی از بی نظمیِ مورد انتقاد شاعر است.

        - تقسیم بندیِ بصری: استفاده از خطوط نقطه چین، بخشهای شعر را به گونهای تفکیک میکند که هر بخش به مثابه ی صحنهای مجزا از یک تراژدی عمل میکند.



        محتوا و سبک:

        - انتقاد اجتماعی: مفاهیمی مانند «رتبه ی بیکاری» و «خط مقدَّم» به نقد ساختارهای اقتصادی و نظامی گری اشاره دارند. ترکیب «صدرجهانی رتبه بیکاریَش» طنزی تلخ از جایگاهِ منفیِ جامعه در معضلات جهانی است.

        - روایت‌گریِ فاجعه محور: شعر با تصاویری مانند سقوط قطار یا وارونگی بالگرد، فروپاشیِ سیستم های حمل ونقل و امنیتی را به مثابه ی نمادِ فروپاشیِ نظم اجتماعی ترسیم میکند.



        زمینه ی تاریخی و فرهنگی:

        - بستر بسیج: احتمالاً اشاره به بسیجِ منابع یا نیروها در شرایط بحرانی (مانند جنگ یا اعتراضات) دارد. این مفهوم با تصاویر نظامی (مانند «خط مقدَّم») و اضطرابِ ناشی از ناکارآمدیِ ساختارها پیوند میخورد.

        - اقتصادِ بحرانزده: تأکید بر «بیکاری» بازتاب دهنده ی دغدغه های جامعه ی ایران در دهه های اخیر، به ویژه تحت تأثیر تحریم ها و سیاست های ناکارآمد است.



        نوآوری و اصالت:

        - ترکیبات زبانیِ نامتعارف: ساختارشکنی در نحوِ جملات (مانند حذف فعلها) و ابداع ترکیباتی مانند «اُفتدازپرواز»، نشاندهنده ی تلاش برای خلق زبانی شخصی و نو است.

        - ابهامِ هدفمند: عدم شفافیت در ارجاعِ دقیقِ عباراتی مانند «آن خلیل» یا «خط مقدَّم»، فضایی از ابهام را ایجاد میکند که خواننده را به تأویل های چندلایه وامیدارد.



        احساسات و تنش های نهفته:

        - ترس و یأس: لحنِ شعر آکنده از اضطرابِ ناشی از فروپاشیِ قریب الوقوع است.

        - خشمِ انفعالی: انتقادِ غیرمستقیم به سیستم هایی که به جای حل بحران، به «بهادادنِ فرضیه ها» (توجیه وضعیت) مشغولاند.



        نقاط ضعف احتمالی:

        - ابهامِ بیش ازحد: برخی تصاویر (مانند ارتباطِ «خلیل» با بیکاری) ممکن است برای خواننده ی عام نامفهوم یا گسسته به نظر برسد.

        - کلی گویی در محتوا: تمرکز بر بیانِ نمادینِ بحرانها، بدون اشاره ی مشخص به ریشه ها یا راه حلها، ممکن است از عمقِ تحلیل بکاهد.



        ---



        سلب مسئولیت: این تحلیل مبتنی بر فرضیات ارائه شده درباره ی شعر است و ممکن است با نیتِ دقیقِ شاعر همخوانی کامل نداشته باشد
         
        ۳
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        ۲ روز پیش
        خندانک
        درود برشما بزرگوار خندانک
        کوتاه وتامل برانگیز وزیباست خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دیروز
        درود استاد عزیز
        کوتاه و زیبا بودند
        دستمریزاد خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        ۲ روز پیش
        ا سلام و عرض ادب
        مانندهمیشه بردلم می نشیند
        دلخوش شده ام از خواندن سرود شما
        درود برشما
        شاعرواستادگرامی
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1