سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 دی 1403
  • سالروز تشكيل نهضت سوادآموزي به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1358 هـ ش
  • شهادت آيت الله حسين غفاري به دست مأموران ستم‌شاهي پهلوي، 1353 هـ ش
27 جمادى الثانية 1446
    Friday 27 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      جمعه ۷ دی

      زهر باور

      شعری از

      افسانه نجفی

      از دفتر افسونگر نوع شعر سپید

      ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۲۷ شماره ثبت ۱۳۲۴۲۳
        بازدید : ۱۳۴   |    نظرات : ۲۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه

      _به چه باید بخندم مادرم ؟!
      _به آغوشی که حصارش
      بسته راه نفسم را...
      _یا گناهی که وقارش
      شکسته 
      بال اشتیاق پر کشیدن
      از قفسم را...
      _تو بگو مادر من
      چگونه قد بکشم
      در زمینی که بُریده
      شاخه های هرز 
      کمر ریشه ها
      و کُشته راه هرسم را.‌.‌.
       
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۰۸
      خندانک
      درودبرشما بانو نجفی عزیزم خندانک
      کوتاه زیبائی بود خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۴۷
      ممنون استاد عزیزم 🌹 🌹 🌹
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۰۰
      درود بانو
      پر معنی وزیباست
      مبین مشکلات نسل جوان خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۱۰:۰۱
      درود بر شما استاد عزیز 🌹
      اما منظور از مادر ...سرزمین مادریه...و مشکلاتی که گریبان نسل ها رو گرفته نه فقط یک نسل
      ارسال پاسخ
      ساسان نجفی(سراب)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۱۳
      درود بر شما بانوی گرانقدر..
      زیبااااست..
      خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۴۷
      ممنون 🌹 🌹 🌹
      ارسال پاسخ
      فرامرز عبداله پور
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۰۸
      درود
      زیبا و دلنشین و پرمعنا
      وعاشقانه سروده اید
      رقص قلمتان ابدی
      🌹🌺❤⚘
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۴۸
      ممنون 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      مریم عادلی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۲
      درود بانو نجفی عزیزم
      بسیار سروده ای زیبا بود خندانک خندانک خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۴۸
      ممنون عزیزدلم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۴
      درود و احترام بر شما مهربانو نجفی فرزانه
      زیباست و پر مفهوم
      سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۴۹
      درود بر شما استاد بزرگم 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      بهاءالدین داودپور تخلص بامداد
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۹:۱۳
      درود شاعرگرامی پرشکوه و زيباست خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۴۲
      عزیزی 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      محمد شریف صادقی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۵۶
      درود. بیان پارادوکسیکال بسیار زیبایی بود. آغوشی که وظیفه آغوش را ادا نمی کند. گناهی که وقار دارد. وقار گناه اشتیاق پر کشیدن را شکسته است. شعر شما هم در به کار بردن مراعات نظیر عالیست هم در ایجاد تناقضات شاعرانه. اگر موسیقی صوتی-معنوی شعرتان هم بهتر شود، عالی‌ست.
      مثلا:
      «در زمینی که
      شاخه‌های هرزش
      کمر ریشه‌هایم را بریده
      و کشته راه هرسم را»
      هر از چندگاهی خصوصا در شعر سپید آدم میماند آشنایی زدایی نحوی در یک سیاق خاص خوب است یا بد. مثلا «کشتن راه» در عبارت «کشته راه هرسم را» بهتر است یا «بسته راه هرسم را» که در آن موسیقی معنوی از جنس تناسب «راه هرس» با «بستن» است و ایضا در «بستن» حرف «س» هست که در کنار «ر، ه» (= راه» قرار گرفته و با «هرسم را» که همین حروف همنشین شده اند یک خوشه صوتی قوی را ایجاد می‌کند. ضمنا بسته راه هرسم را از نظر هجایی خوش آهنگ است (فاعلاتن فعلاتن) که البته کشته راه هرسم را نیز همین گونه است. حالا سوالی که هر شاعری بر سر دوراهی باید به آن جواب دهد این است که در فلان موضع دو راهی تناسب صوتی بهتر است یا معنوی؟ تناقض بهتر است یا تناسب؟ آشنایی‌زدایی نحوی مهم است یا روان بودن و عینی بودن؟ جز با تفکر و تجربه و ذوق شخصی و بازخورد دیگران راهی برای حل این دو راهی ها نیست...
      ببخشید که انقدر پر حرفی کردم.
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۳۹
      درود بر شما دوست عزیز...و ممنون از وقتی که برام گذاشتی...
      "کشته شوق و هوسم را " بوده که بعد ویرایش شده
      "کشته راه هرسم را" ...بسته راه نفسم را...بستن رو تو بیت های قبل نوشتم تکرار دوباره اش جالب نمی شد ...کمر ...کشته ...گاهی باید دل به دریا زد تا تعبیرات جدید راه خودشون رو تو ذهن پیدا کنند..‌.من هم تناسب معنایی رو دوست دارم هم تناسب آوایی ..‌.جسم و روح...بازم ممنون از شما دوست عزیز نقد بسیار ارزنده ای بود 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      محمد شریف صادقی
      محمد شریف صادقی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۳:۳۲
      درود ممنون از توجه شما
      علی نظری سرمازه
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۱:۱۳
      درود بیکران خانم نجفی
      زیباست
      خندانک خندانک
      خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۰۸
      درود بر شما استاد عزیز 🌹 🌹 🌹
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۰۶
      شعر ی
      زیبا و دلنشین سرودید
      درود درود
      شاعروادیب گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه نجفی
      افسانه نجفی
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۵۹
      درود بر شما استاد عزیز و گرامی🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      2