سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 24 آبان 1403
  • روز كتاب و كتاب‌خواني
  • روز بزرگداشت آيت الله علامه سيد محمدحسين طباطبايي، 1360 هـ ش
13 جمادى الأولى 1446
  • شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، 11 هـ ق، به روايتي
Thursday 14 Nov 2024
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    پنجشنبه ۲۴ آبان

    چار طاق بین الملل

    شعری از

    افسانه احمدی ( پونه )

    از دفتر آرامش درون نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۴۱ شماره ثبت ۱۳۱۶۱۷
      بازدید : ۱۹۴   |    نظرات : ۲۲

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر افسانه احمدی ( پونه )

    یک طاق منظم که میـانش همه اعظم
    از کاشف و دانش و هنر پزشک و حاتم


    بیرونیِ خوارزم  شده ، گاه نگار و ؛
    تقویم شناس و همه داناییِ عـالَم


    از راز کسوف آگه و خورشید زمان است
    تا هست به دنیا هنرش ثبت به خاتم


    با فلسفه و ریاضی ونجوم و تاریخ
    اعصار زمان گرفته در بر این معظّم


    "رازی" که درون کشف رازی شده پیدا
    بر درد همه عـالَم و آدم ،  شده مرهم


    یک جرعه از آن نوش وَ یک جرعهِ دیگر
    درمان عفونت است و ،  زخم تنِ آدم


    با نفت سفیدش شده نام آورِ یک دهر
    شد ناجیِ یک سلسله ،یک جهانِ درهم


    از الکل و از عصاره اش چکه کند #عشق
    هم در طِب و هم زندگی میشود غمت کم


    از بوعلی و طِب و شفایش سر تعظیم؛
    باید که فـرو آرم از این  ، دانش مُبهم


    در منطق و موسیقی و شعر و هندسه تا؛
    جغـرافی و حفظ کل قرآن  ، شده مُبرم


    در علم پـزشکی پدر و ،   در همه آثـار
    قانــون و شفایش شده تکـرارِ دمادم


    از کــودکی یک  ، عـالِم فـرزانه و دانا
    تا لحظه ی مرگش به طبابتش مصمّم

    خیـام عزیـز و قلـم و  ، شعـرِ لطیفش
    در قــافله ی عمـر  ، شـده راهِ مقـدّم


    در وصف ربـاعی و  ، شـراب کهنه ی او
    هر عـاشق دیوانه بَرد  ، دست به پرچم


    در دین و زمین و زیست و شاعری توانا
    در بلخ و نشابور و در این جامعه ی جم


    "ساقی غم فردای حریفان چه خوری" تا ؛
    هست از خُم گیرا ،دو سه تا باده فراهم !


    جمعی همه از  ، ستـارگان آسمـانی ؛
    با "پونه" شده ، مجلس ما بهشتِ خرّم


    افسانه_احمدی_پونه

    ─┅─═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═─┅─

    غزلی در وصف چهارطاق بین الملل
    چهار تندیس از مشاهیر ایران زمین
    حکیم ابوریحان بیرونی ، زکریّای رازی
    ابوعلی سینا و حکیم خیّام نیشابوری
    که در شهر وین کشور اتریش روبروی
    دفتر سازمان ملل قرار دارد✅✅✅✅
    ۱
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    مهرداد عزیزیان
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۲۸
    درود بانوی گرامی
    زیباست
    با تصحیح وزن زیباتر نیز خواهد شد
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۰۲

    سلام نازنین بانو افسانه جان خندانک

    عالی بود و آگاهی بخش خندانک


    من فقط چارطاقی به نام چارطاقِ آغمیون در استان خودمان آذربایجان شرقی را که البته چارطاق ها اغلب بازمانده ی آتشکده های دوران ساسانی هستند ؛ کمی راجع به این چارطاق آن هم از قلم پژوهشگری در رشته معماری به نام آقای زواری می نویسم ؛ البته یقیناً بیش تر به نظرم مربوط به رشته باستان شناسی و گردشگری باشد تا معماری خندانک

    چهارطاقی یا چارتاقی ( چار اتاقی / چهارطاقی) ، در معماری به کالبدی با زمینه‌ی چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهارپایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق‌دار گفته می‌شود. چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو ( قاپی یا قاپو در زبان آذری یعنی درب - دروازه ) و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

    چهارطاق یک نقشه ی مربعی دارد و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن عبارت‌اند از: یک جرز در هر یک از چهار گوشه‌ی نقشه مزبور، چهار قوس که چهار جرز را به هم متصل می‌کند، یک گنبد که به کمک یک گوشواره در بالای قوس‌ها ساخته می‌شود و یک درگاه که در هر یک از چهار ضلع بنا پس از خاتمه کار به وجود می‌آید.

    از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیت‌های بسیار در زمینه فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده است. این طرح‌ها در دوره اسلامی نیز، از آسیای میانه تا آفریقا، برای ساخت مساجد و آرامگاه‌ها و با ایجاد تغییراتی در پلان و گوشه‌سازیِ آن و مصالح مختلف به‌کار رفته است.

    قدیمی‌ترین اثر چار طاقی در آذربایجان شرقی چهارطاقی روستای آغمیون صحرای شهرستان سراب است که به استناد عکس‌های قدیمی موجود که تقریباً هر ۵ سال یکبار توسط استاد ترابی طباطبائی گرفته شده و در ۲۵ سال روند فرسایش اثر مذکور را به خوبی نشان می‌دهد، همین‌طور بر اساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته نقشه و پلان اولیه آن نیز ترسیم شده است که با گردآوری مطالعات و با ارائه طرح بازسازی احیاء چار طاقی و تهیه طرح مقاوم‌سازی بتوانیم نسبت به دوباره‌سازی آن اقدام شود.

    چهارطاقی آغمیون

    در سمت‌ جنوبی‌ روستای‌ آغمیون‌ (۵/۸ کیلومتری‌ سراب‌) به‌ فاصله‌ای‌ اندک‌ از قریه‌ در میان‌ مزارع‌ مسطح‌ و وسیعی‌، بنای‌ سنگی‌چهارطاقی‌ واقع‌ شده‌ است‌. در مجموع‌ ۵/۱۲ کیلومتر از سراب‌ فاصله‌ دارد و در شمال‌ شرقی‌ سراب‌ و شمال‌ جاده‌ سراب‌ – اردبیل قرار گرفته‌ است.

    این‌ بنا دارای‌ محوطه‌ای‌ خارجی‌ است‌ که‌ پایه‌ سنگی‌ دیوارهای‌ آن‌ باقی‌ است‌. محیط‌ دیوارها در حدود ۶۰ متر است و ضلع جنوبی‌ که‌ طول‌ محوطه‌ است‌ ۸/۱۵ متر و ضلع‌ شرقی‌ که‌ عرض‌ محسوب‌ می‌شود، ۱۴ متر است‌. چهارطاقی‌ نیز که‌ طول‌ شرقی‌ غربی دارد به‌ طول‌ ۶ متر و عرض‌ ۵/۵ متر دیده‌ می‌شود. به همین‌ ترتیب‌ ابعاد داخلی‌ بنا نیز به‌ طول‌ ۳ متر و عرض‌ ۶۰/۲ متر بوده‌ و گنبدکروی‌ بر آن‌ مبتنی‌ است‌.

    مصالح‌ ساختمانی‌ چهار طاق‌ آغمیون‌ سنگ‌ رودخانه‌ به‌صورت‌ قلوه‌سنگ‌هایی‌ در حدود ۳۰ سانتی‌متر و ملات‌ گچ‌ و آهک‌ است.ارتفاع‌ گنبد از کف‌ ۶/۳ متر، ارتفاع‌ طاق‌های‌ چهارگانه‌ در حدود ۹/۱ متر، ارتفاع‌ پایه‌ یا دیوارهای‌ چهارگانه‌ که‌ گنبد کروی‌ بر روی‌ آن‌ها قرار دارد ۲ متر و ارتفاع‌ گنبد ۶/۱ متر است.

    در محوطه‌ بیرونی‌ (مزارع‌) سفال‌های‌ خشن‌ با لبه‌ و نقوش‌ کم‌ و خمیر ماسه‌دار و به مقدار قابل‌ توجه‌ سنگ‌ چخماق‌ طبیعی‌ و مصنوعی پیدا می‌شود.

    از قراین‌ برمی‌آید که‌ این‌ بنا در اصل‌ یک‌ آتشکده‌ یا عبادتگاه‌ها ساسانی‌ بوده‌ که‌ در ادوار بعد از اسلام‌ به‌صورت امامزاده‌ درآمده‌ و قبری‌ مرتفع‌ از کف‌ بنا در وسط‌ چهارطاقی‌ وجود دارد که‌ از سنگ‌قبر شکسته‌ آن‌ فقط‌ سه‌تکه‌ موجود است‌ که‌ با سرهم‌بندی‌ آن‌ها تاریخ‌ نقش آن‌ ۷۰۸ ه.ق‌ برمی‌آید. این‌ بنادر محل‌ به‌ “امام‌زاده‌ حسن‌” معروف‌ است‌.

    از این اثر تاریخی جز بخشی از پایه‌های سنگی آن چیزی نمانده است. همان‌طور که اشاره شد، این بنا که یک چهارطاقی سنگی است به چهارطاقی ساسانی یا آغمیون موسوم است.

    این گنبد مدت‌ها است که فروریخته و ویران شده است. آنچه از قرائن به دست می‌آید ؛ نشان می‌دهد که این بنا یک آتشکده یا عبادتگاه ساسانیان بوده است. این اثر باستانی در اول فروردین سال ۱۳۴۷ ه . ش به شماره ۷۹۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.



    و اینکه علاوه بر این من طاق بستان کرمانشاه را هم توفیق سفر داشته ام که بسیار بسیار زیباست خندانک


    سلامت و دلشاد باشید خندانک
    عباسعلی استکی(چشمه)
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۳۸
    درود بانو
    بسیار زیبا و جالب بود
    متفاوت خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    محمد شریف صادقی
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۵۱
    درود. قبل از هر چیز...انتخاب این وزن برای ستایش افراد عالی‌ست (مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن) و من قصیده‌ها و اشعار مدحی بر این وزن را خیلی می‌پسندم چون شکوه را القا می‌کنند:
    دارای جهان، نصرتِ دین، خسروِ کامل
    یحیَی بن مظفر، ملکِ عالمِ عادل...(حافظ)
    ای بر همه میران جهان یافته شاهی
    می خور، که بد اندیش چنان شد که تو خواهی(رودکی)
    چندانکه جهانست ملک شاه جهان باد
    با دولت پاینده و با بخت جوان باد(فرخی سیستانی)
    حال در غزل خانم احمدی (که من ترجیح میدهم به آن «قصیده» بگویم) گاهی شعر از وزن خارج شده است مثل «هم در طِب و هم زندگی میشود غمت کم» (که مثلا میتوان به جای آن گفت: هم در طب و هم زندگی‌ات، غم بشود کم؛ که وزن آن صحیح است) و موارد دیگری که شاعر خود به راحتی می‌تواند آن‌ها را بیابد. اما گاهی اتفاق دیگری رخ داده و وزن همان است اما با یک تفاوت کوچک: رکن سوم با قلب(جابجایی جای هجای بلند و کوتاه با هم) از «مفاعیلُ» به «مفاعلن» مبدل شده (مثل: تا لحظهٔ مرگش به طبابتش مصمم) که ممکن است بعضی آن‌را بی اشکال بدانند هر چند گوش من اختلال شدیدی حس می‌کند (اکثر علمای عروض قلب را فقط در تبدیل مفتعلن به مفاعلن و برعکس مجاز می‌دانند که البته من- با وجود سواد کمم- معتقدم موارد دیگری در برخی اوزان خاص هم هستند که قلب در آنها انحراف شدیدی ایجاد نمی‌کند). من دو مشکل دیگر در این شعر خانم پونه میبینم: (۱) عادی بودن بیان؛ برخلاف اشعاری قبلی ایشان بیان کمتر شاعرانه است و موسیقی و صور خیال در آن قوی نیست (۲) عدم به کارگیزی قوافی متناسب با مضامین ابیات. مثلا:
    در دین و زمین و زیست و شاعری توانا
    در بلخ و نشابور و در این جامعه ی جم
    نه تنها از وزن بشدت خارج است بلکه «این جامعهٔ جم» خوب ننشسته است‌. در قصیده و شعرهای غیر تغزلی همیشه این معضل سلطنت قافیه یا عدم تناسب قافیه شایع است.
    تمام این نکات را به این دلیل گفتم چون خانم احمدی (پونه) شاعر با استعداد و خوبی هستند و به نظرم اصلا نباید بگذارند قلمشان حتی یک لحظه به شعرهایی با استاندارد پایین تر از اشعار دیگر ایشان عادت کند.
    جسارت من را ببخشید و آن‌را به حساب دغدغه‌مندی من برای دوستان عزیز بگذارید🙏🙏🙏🙏

    محمدرضا آزادبخت
    محمدرضا آزادبخت
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۴۱
    درود خداقوت جناب صادقی
    ارسال پاسخ
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ساسان نجفی(سراب)
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۵۹
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    درود بر شما بانوی گرامی..
    زیباتر از همیشه..
    خندانک خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    یاسر کریمی
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۲۴
    درودها یر شما و نقد نافذ شما خندانک
    زیبا سرودید بانو موفق باشید خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    سیده نسترن طالب زاده
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۰۹
    درودتان ادیب گرانقدر
    بسیار زیبا و ارزنده
    مزین به نقد و مکتوبات ارجمند استاد عزیزم، سرکارخانم کوهواره خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۴

    Pa see ba استادبانوخانم دکتر طالب زاده عزیز خندانک

    خندانک خندانک

    ارسال پاسخ
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۶

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    محمد باقر انصاری دزفولی
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۱۷
    باعرض سلام
    سرودی زیبا یی بود
    شاعر گرامی
    درود..درود
    خندانک خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    محمدرضا آزادبخت
    پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۴۱
    درود بانو بازهم شاهکار
    احسنت
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    مریم عادلی
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۴۱
    درود برشاعر عزیزم
    بازهم گلی دیگر کاشتین
    بسیار زیباست باغچه ی شعرتان
    خندانک خندانک خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۵

    🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
    ارسال پاسخ
    محمد اکرمی (خسرو)
    شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۰
    درود بانو
    زیبا سرودید و چه حرکت جالب و خوبی
    پیروز و دلشاد باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    2