بنام خدا
درود و عرض ادب و ارادت بزرگواران🙏🌹🙏
"ناروُ"
.
جای تو را بلعید
خاموشی پُرگو
.
پیدا نشد پَرتو
در جَرگه* ی جادو
.
با روح پر نُطفه
بوی تو را حل کرد
.
در ناف جُفت آلود
چون نافه ی آهو
.
خُسران سلولی
تن را که می جنباند
.
کَفتانِ* لرزان را
چسباند بر زانو
.
هر بار می پیچید
تصویر تو در من
.
آئینه ها دیدند
یک "ما"ی رو در رو
.
حس می کنم عشقت
با میله ای رویان
.
زندانی ام کرده
در یک زن "نارو"
.
با جوف* عریانی
هر گاه وحشی شد
.
من را ملایم بُرد
تا سَگزِی عوعو
.
کوه پر از جَرسی*!
یا باور تدخین*!؟
.
یا روح صیادی!
یا قلّه ی شاهو!؟
.
ژولیده صید تو
در این سکوت نَضج*
.
برگرد و برگردان
من را به های و هو
.
.
بتول رجائی علیشاهدانی
آفاق
۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲
.
جَرگه = حلقه /گروه/ عده ای سپاهی یا شکارچی
که در صحرا شکار را محاصره کنند
کَفتان = کفتان نوعی پیراهن سنتی آستین بلند می باشد که قد آن عمدتا تا مچ پا می رسد. جالب است بدانید این تن پوش قبلا در قدیم برای مردها طراحی و استفاده می شود. این تن پوش با استفاده از پارچه های مختلف با طراحی های مختلف و اکسسوری های مختلف دوخت و تولید می شود و الان عموما توسط خانم ها استفاده می شود.
به طور قطع میتوان گفت که این لباس سنتی و قدیمی ریشه در فرهنگ عامه و خاصه ایرانی دارد و این یکی از افتخارات ما محسوب می شود.
جَرس=حشیش
تدخین = دود کردن
جوف = ضمیمه ، درون
نضج = رسیدگی ، پختگی
شاهو= نام کوهستانی در شمال غرب استان کرمانشاه و جنوب استان کردستان بلندترین قله این کوهستان به کردی(حویض خانی) نام دارد که در شمال شرقی روستای تازه آباد سریاس به ارتفاع ۳۳۹۰ متر از سطح دریا واقع گردیده است. غار قوری قلعه و کاوات در این کوهستان قرار دارد.
قلمتان نویسا🙏🌺