سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 24 تير 1403
    9 محرم 1446
    • تاسوعاي حسيني
    Sunday 14 Jul 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خظ قرمز ماست. اری اینجاسایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      يکشنبه ۲۴ تير

      دلم ...

      شعری از

      افسانه احمدی ( پونه )

      از دفتر آرامش درون نوع شعر نیمائی

      ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۳۵ شماره ثبت ۱۲۷۵۱۶
        بازدید : ۳۱۵   |    نظرات : ۲۰

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر افسانه احمدی ( پونه )

      دلم
      یک #شانه می خواهد
      که بگذارم سرم را
      به رویش سر دهم گریه
      بگویم حرف های آخرم را
      دلم
      یک #موج میخواهد
      کشاند جسم من را
      تا میان بستر دریا
      تلاطم های قلبم را
      بگیرد در خودش
      آهسته و آرام
      دلم
      یک #جنگل بارانی و
      سرسبز می خواهد
      که اشک چشم هایم
      گم شود در بارشِ
      رگباری اش در زیر هر برگ
      از درختانِ
      به هم نزدیک و زیبایش
      دلم
      یک #کوه می خواهد
      زنم فریاد تا پیچد
      صدایم در دلش
      شاید مرا در خود بگیرد
      تکیه گاهی امن باشد
      جسمِ خُرد و خسته ام را
      دلم
      یک #دشت میخواهد
      پر ازگل پونه های
      وحشی و سرسبز
      بگیرم در بغل عطرش
      بشوید از وجودم گرد و زنگارِ
      تمام غصه هایم را
      دلم
      یک #ماه میخواهد
      بتابد در دل شبهای
      تنهایی و بی خوابی
      بپوشاند حریرِ مخملش را
      به روی پلکهای نیمه بازم
      دلم #آرامشی از جنسِ
      لمسِ عشق می خواهد
      دلم آرامشی مطلق
      برای لحظه ای دوری
      از انبوهِ... 
      هزاران غصه میخواهد
      دلم
      یک #سایه میخواهد
      که چتری باشد از
      مهر و وفاداری
      برای خواندن و ماندن
      برای ماندن و مردن
      دلم 💚
      یک #عشق میخواهد
      که بنشیند ، بگوید ...
      دل دهد ، قلبم نرنجاند
      بماند ، نشکند .... 
      آغوش باشد #عشق باشد
      ۱۰
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۱۷
      درود شاعر بزرگوار
      سالروز شهادت مظلومانه هفتمین اختر آسمان امامت و ولایت
      حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را خدمت آقا امام زمان (عج)
      و همه شعیان جهان تسلیت عرض مینمایم
      "چهارده سال آن غریب بی نوا"
      "بود در زندان اسیر و مبتلا"
      "شب کی میشد ناله اش تاثیر داشت"
      "درد دل با حلقه ی زنچیر داشت"
      "کی خدایا چون کنم زین ماجرا"
      "دوری معصومه و هجر رضا(ع)"
      ....
      التماس دعا خندانک خندانک خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
      ارسال پاسخ
      بهروز عسکرزاده
      دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۳۵
      سلام

      درنگی در خوانش بخشی از یک شعر (وزن، تفکیک و پایان‌بندی مصراع‌ها):

      1)
      دلم || ں ـ = مفا
      یک شانه می‌خواهد || ـ ـ / ں ـ ـ ـ = عیلن / مفاعیلن
      که بگذارم سرم را || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ = مفاعیلن / مفاعی (= فعولن)
      به رویش سر دهم گریه || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ = مفاعیلن / مفاعیلن
      بگویم حرف‌هایِ آخرم را || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ = مفاعیلن / مفاعیلن / مفاعی (= فعولن).
      • پایۀ وزن این نیمائی مفاعیلن است. بر این اساس، سطر دوم (در این پنج سطر) دنبالۀ وزنی سطر اوّل است و قاعدتاً یا باید این دو سطر در یک مصراع، به صورت زیر نوشته می‌شد:
      دلم یک شانه می‌خواهد (مفاعیلن مفاعیلن [ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ])،
      و یا در آغاز سطر دوم نشانه‌ای به صورت‌های زیر گذاشته می‌شد:
      1/الف)
      دلم
      ــ یک شانه می‌خواهد
      1/ب)
      دلم
      [یک شانه می‌خواهد

      و یا...

      2)
      دلم || ں ـ = مفا
      یک موج می‌خواهد || ـ ـ / ں ـ ـ ـ = عیلن / مفاعیلن
      کشاند جسم من را || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ = مفاعیلن / مفاعی (= فعولن)
      تا میان بستر دریا || ـ / ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ = لن / مفاعیلن / مفاعیلن
      تلاطم‌های قلبم را || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ = مفاعیلن / مفاعیلن
      بگیرد در خودش || ں ـ ـ ـ / ں ـ = مفاعیلن / مفا (= فعل)
      آهسته و آرام || ـ ـ / ں ـ ـ ـ = عیلن / مفاعیلن (میم آرام از تقطیع ساقط است).

      2/الف)
      در اینجا هم حکایت سطر اوّل و دوم مانند ردیف (1) است؛ یعنی سطر دوم دنبالۀ وزنی سطر نخست (دلم) است:
      دلم یک موج می‌خواهد،
      یا:
      دلم
      ــ یک موج می‌خواهد
      و یا...

      2/ب)
      سطر «تا میانِ بسترِ دریا» دنبالۀ وزنی سطر «کشاند جسم من را»، و مجموعاً یک مصراع است که لازم است به یکی از شیوه‌های گفته شده نشانه‌گذاری شود یا سطرِ دنباله سرِ سطر نوشته نشود.

      2/ج)
      تلاطم‌های قلبم را || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ = مفاعیلن / مفاعیلن
      بگیرد در خودش || ں ـ ـ ـ / ں ـ = مفاعیلن / مفا (= فعل)
      آهسته و آرام || ـ ـ / ں ـ ـ ـ = عیلن / مفاعیلن (میم آرام از تقطیع ساقط است).
      سطرِ «آهسته و آرام» هم دنبالۀ وزنیِ سطرِ «بگیرد در خودش» است که جمعاً تکرار چهاربارۀ مفاعیلن است و بهتر این است که به یکی از شیوه‌های مذکور مشخّص شود.

      3)
      دلم || ں ـ = مفا
      یک جنگل بارانی و || ـ ـ / ں ـ ـ ـ / ں ـ = عیلن / مفاعیلن / مفا
      سرسبز می‌خواهد || ـ ـ / ں ـ ـ ـ = عیلن / مفاعیلن
      که اشک چشم‌هایم || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ = مفاعیلن / مفاعی
      گم شود در بارشِ || ـ / ں ـ ـ ـ / ں ـ = لن / مفاعیلن / مفا
      رگباری‌اش در زیر هر برگ || ـ ـ / ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ [ں] = عیلن / مفاعیلن / مفاعیـ[ـل]
      از درختانِ || ـ / ں ـ ـ ـ = لن / مفاعیلن
      به هم نزدیک و زیبایش || ں ـ ـ ـ / ں ـ ـ ـ = مفاعیلن / مفاعیلن

      3/الف)
      سه سطر نخست، از تمام جهات در یک مصراع می‌گنجد:
      دلم یک جنگلِ بارانی و سرسبز می‌خواهد (چهار بار مفاعیلن).

      3/ب)
      مجموع سطور دیگر هم در واقع یک مصراع است:
      ... که اشکِ چشم‌هایم گم شود در بارشِ رگباری‌اش در زیر هر برگ از درختانِ به هم نزدیک و زیبایش.
      طبیعت زبان و سخن حکم می‌کند که این کلمات پشت‌سرهم خوانده شود ولی در پنج سطر جداگانه آمده است! البتّه چون در این صورت مصراع دراز است، شاعر حق دارد آن را مثلاً در دو سطر (با نشانه‌گذاری) بیاورد امّا با تفکیک بجای سطر؛ مثلاً سطر نخست با «رگباری‌اش» بسته می‌شد و...
      بیان در مجموع این هشت سطر، مانند بحر طویل شده است؛ یعنی با این نوع مصراع‌بندی و پایان‌بندی مصراع‌ها، سخن معیوب شده است. مثلاً: الف) «بارشِ» و «رگباری‌اش» را در دو سطر جداگانه آوردن، یا «... در زیر هر برگ از درختانِ به هم نزدیک...» را در سه سطر جداگانه آوردن، سخن را از حالت طبیعی بیرون برده است. ب) اگر «برگ» را به سکونِ گاف بخوانیم، برای گافِ «برگ» فضایی در وزن قائل می‌شویم که وجود ندارد زیرا آن گاف با «از» (در آغاز سطر بعد) ادغام شده است. ج)...

      • این نوع بی‌توجّهی‌ها تا پایان شعر ادامه دارد که نشان دادن همۀ آن‌ها در حکم تکرار همین موارد برشمرده است. شاعر با اندکی درنگ و دقّت و توجّه، می‌توانست از این نقص‌ها دوری کند.

      4) این درست است که در شعر نیمایی آوردن قافیه «واجب» نیست امّا انواع قافیه‌نشانی شعر را گوشنوازتر می‌کند. در این شعر به قافیه هم توجّه درخور و جدّی نشده است؛ آشکارترین قافیه و ردیف در سطور آغازین آمده است: «سرم را» + «آخرم را». تکرار «دلم» و «می‌خواهد» در آغاز و پایان مصراع‌های آغازین بندواره‌ها نیز به نوعی به موسیقی شعر کمک کرده است.
      *
      شرح زیبایی‌های این شعر بر دوشِ قلم دیگران.
      امید است که در آینده نیمایی‌های بهتری از این قلم بخوانیم.
      خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۵۹
      درود استاد عسکرزاده بزرگوار و مهربان.. خندانک
      ریزبینی و نکته سنجی شما ستودنی ست.. خندانک
      خیلی مچکریم که برای آموزش حوصله به خرج می دهید.. خندانک خندانک
      استفاده بردیم از پنجره سبز پربار شما خندانک
      روز پر خیر و برکتی داشته باشید.. خندانک


      درود پونه خانوم عزیز.. خندانک
      زیباست با کمی چاشنی اطناب در کلام خندانک
      روز پر خیر و برکتی داشته باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد مهدی پور
      جواد مهدی پور
      دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۴۰
      درود بر شما جناب استاد عسکرزاده گرامی خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بهروز عسکرزاده
      بهروز عسکرزاده
      پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۳۷
      سلام شاهزاده خانوم گرانقدر

      سپاس از همراهی همیشگی شما.
      شاد و تندرست و «ثروتمند» باشید.
      خندانک
      بهروز عسکرزاده
      بهروز عسکرزاده
      پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۳۸
      سلام و سپاس جناب مهدی‌پور گرامی
      خندانک
      محمد گلی ایوری
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۶:۵۲
      درود و احترام
      زیبا بود با آهنگی لطیف و پر از احساس
      در امان باشید سلامت
      خندانک خندانک خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
      ارسال پاسخ
      راحله حصارکی (راحیل)
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۵۰
      درودتان شاعر گرامی
      -🌹
      --🌹
      ---🌹
      -----🌹
      -------🌹
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۱:۰۹
      درودتان گرامی

      خندانک خندانک خندانک
      محمد باقر انصاری دزفولی
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۱۶
      سلام
      مانند همیشه عالی سرودی بود
      لذت بردم
      هزاران درود برشما
      شاعر بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
      ارسال پاسخ
      دانیال حاجی زاده (اشک)
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۱۵
      زیبا بود خندانک
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      سلام و عرض ادب بانو جان احمدی بزرگوار احسنت
      بر شما
      بسیار زیبا ست سروده ی شما هم
      درود فراوان بر شما استاد گرامی
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
      🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
      مرتضی میرزادوست
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما بانو احمدی بزرگوار خندانک
      امواج زیبایی و احساس در دریای شعر نابتان می خروشد خندانک
      نرگس زند (آرامش)
      سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۲۳:۵۸
      درود ها بر شما خندانک خندانک خندانک
      مرتضی میرزادوست
      دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۴۸
      سلام و عرض ادب
      درود بر شما بانو احمدی گرامی به خاطر شعر زیبا و دلنشین خندانک
      و همچنین سپاس از شما استاد عسکر زاده گرانقدر برای راهنمایی ارزنده خندانک
      بهره ها بردم خندانک خندانک خندانک
      تندرست و سلامت باشید خندانک


      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0