سلام استاد سپید سرا
و سلام خدمت یکایک برادران آزادبخت بزرگوارتان
بیکران زیبا سرودید مرحبا
درتایید کلام و دلگویه ارزشمند شما
یک پرسش :
آیا عدد 13 نحس است ؟!
پاسخی اجمالی بااجازه
یکی از مسائلی که باعث ضربه زدن به ریشههای هویتی و فرهنگی و اقلیمی مان میشود اعتقاد کذب به برخی مسائل واضح خرافی است.
مثلاً درباره اعداد، از همه مظلوم تر عدد ۱۳ است.
چنانکه زنده یاد استاد شهریار و دیگر مُحِسّان مظلومیت نیز می گویند (من خودم سیزدهم ) و این نگرش به یک تک مصراع تضمینی و ضرب المثلی در نزد همگان و ادب دوستان بدل شده است .
ولی این خرافه سویی فقط مختصّ ِ ملّتِ ما و نیاکان ایرانی نیست؛ بلکه ملّت های به اصطلاح پیشرفته جهان سومی چارمی ، اروپاییها و آمریکایی لاتینی لائیکی نیز بیشتر از ما به این عدد بینوای بیچاره باذهنیت گرایی های عبث ، حمله ور شدهاند.
مثلاً ساختمان سازمان ملل طبقه ۱۳ ام ندارد! در ایتالیا پلاک خانهها را به جای سیزده، ۱۲+۱ مینویسند! مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز در رستوران یاخانه نمینشینند! مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم تقویم ماه بیافتد میگویند هفته نحسی در پیش رو دارند! در برخي كشورها درون هواپيماها جاي صندلي شماره ۱۳ را خالي مي گذارند! گويا اگر هواپيما خواست سقوط كند فقط صندلی شماره ۱۳ سقوط میكند! يا گاه ديده میشود كه برخي از ورزشكاران از پوشيدن لباس شماره ۱۳خودداری میكنند!
اعداد و روزها چه جرم و جنایتی مرتکب شدهاند که آنها را نحس بدانیم! اصلاً اختیاری از خود دارند؟!
ما مردمان جهانِ سیاه نتیجهی بدِ افکار و کارهای اشتباه خودمان را به گردن روزها و اعداد بیگناه انداختهایم، به جای اینکه مسئولیت کار خود را بپذیریم.
- عطسه میکنیم میگوییم صبر آمد!
- خطای خود را به گردن گربه و کلاغ و جغد بی گناه میاندازیم!
- با سبزهی عید گره زدن از تصورِ اشتباهِ نحسیها خارج نخواهیم شد.
۱۳ چه گناهی دارد؟!
اگر سیزده عدد نحسی بود چرا
هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه در سال ۱۳ بعثت نبود،
اگر ۱۳ نحس بود خداوند حضرت علی با آن همه عظمت را در خانه خدا روز سیزده رجب به دنیا نمیفرستاد.
کلمه نحس در قرآن درباره نزول عذاب بر قوم عاد آمده است. آن روزی که برخی مردم با اعمال اشتباه و ظلم در حق دیگران، سرنوشت خودشان را به تباهی میکشاند، آن روز، روز نحس است.
این حرفها که ایام را گناهکار بدانیم و برای آنها نحوست قائل شویم، نه تنها فایدهای به حالمان ندارد، بلکه خدا علیه ما اعلام جرم خواهد کرد و در قیامت از ما سوال خواهد کرد که چرا مخلوق بیگناه مرا مجرم دانستید؟
اگر بخواهيم اين مسائل خرافی را ريشهيابي كنيم، میبينيم كه عدد ۱۳ بر میگردد به روز ولادت امير المومنين جوانمرد عالمیان حضرت علي(ع).
یا مثلاً خُرافه ی مقدس بودن نعل اسب در برخي مناطق که ريشه آن بر میگردد به روز عاشورا كه اسب ها توسط حرام زادگان يزيد بر پيكر مطهر مولایمان امام حسين (ع) بی رحمانه تاختند...
یا سواستفاده از اسم امامان معصوم در ضرب المثل هاي منفي و...
مثلا: طرف خودش را زده به كوچه علي چپ!
یا اسامیای كه در مورد چيزهاي بنجول به كار ميبرند، مثلاً فلان چيز جواده!
به نظر شما آيا اسم ديگري وجود نداشت كه از اسم امامان معصوم (ع)در چنين مواردي استفاده میشود؟!
بهار و رمضان و روزگاران تان
در پناه رحمت و برکت الهی خوش
قلمتان نویسا
بمانید به مهر و بسرایید