سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 8 مهر 1401
  • روز بزرگداشت مولوي
5 ربيع الأول 1444
    Friday 30 Sep 2022
    • روز جهاني ناشنوايان
    • روز جهاني دريانوردي

    بیشترین مخاطب

    کانال تلگرام شعرناب

    بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

    جمعه ۸ مهر

    دلتنگ

    شعری از

    الهام ابراهیمی

    از دفتر شعرناب نوع شعر قطعه

    ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۱۳۳۹۰
      بازدید : ۲۴۲   |    نظرات : ۲۲

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر الهام ابراهیمی

    دلتنگ
    به چه مشغول کنم دیده و دل را که تو را
    از نظر دور کند دیده و دل سنگ شود
    و فراموش کند یاد تو و عشق تو را
    نقش روی تو از این حافظه کمرنگ شود
    چه کنم خاطر تو از سر من محو شود
    بین نقش تو و دل فاصله فرسنگ شود
    هر تلاشی که کنم هیچ ندارد ثمری
    باز هم یاد تو افتد دلم و تنگ شود
    ۵
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
    ۲ هفته پیش
    درود بر شما خندانک
    قطعه زیبایی سرودید خندانک خندانک
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    درود ممنونم خندانک
    ریحانه حجازی(ریحان)
    ۲ هفته پیش
    سلام بانو
    سروده‌ی بسیار زیبایی بود
    زنده باشید
    به شعر ناب خوش‌امدید دوست شاعر پیشه خندانک
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    نظر لطف شماست ممنونم🌹
    ارسال پاسخ
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    نظر لطف شماست ممنونم خندانک
    هواجان جاویدان
    ۲ هفته پیش
    درود بر دوست گرامی خانم ابراهیمی
    م فریاد(محمدرضا زارع)
    ۲ هفته پیش
    درود خانم ابراهیمی گرامی خندانک
    با توجه به عدم رعایت قافیه در دو مصرع اول، می توانید قالب شعرتون رو قطعه در نظر بگیرید،
    و یا یک بیت قافیه دار بسرایید و همون قالب غزل حسابش کنید.

    من به اینجور شعرها که ساختار ظاهریشون قطعه ست ولی حال و هوای عاشقونه دارن، میگم (غزلِ سر بُریده) خندانک

    شعر زیبا و موزونی بود
    با انسجام موضوعی
    خندانک خندانک خندانک
    باغ آرزوهاتون پرمیوه خندانک
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    درود و سپاس جناب زارع بسیار خوشحال میشم نظرتون رو میشنوم. لطف کردید . 🌹🌹🌹🌹
    ارسال پاسخ
    مهرداد عزیزیان
    ۲ هفته پیش
    درود
    زیبا بود 🌺🌺🌺
    محمد گلی ایوری
    ۲ هفته پیش
    درود بر بانو ابراهیمی گرامی خندانک
    سروده ای زیبا بود خندانک خندانک
    زرین قلم باشید خندانک خندانک
    سید هادی محمدی
    ۲ هفته پیش
    درود بر شما
    شعر زیبایی خواندم از قلمتان

    جسارتا نکات زیر را برای بهتر شدن عرض کنم

    ✍️ قالب قطعه بود نه غزل که دوستان هم اشاره داشتند

    ✍️ در مصراع اول به کار بردن دو نشانه ی مفعولی (را) از
    ظرافت شعر کاسته و به نوعی حشو محسوب میشود

    ✍️ در مصراع ششم جمله باید خبری باشد نه سوالی
    احتمالا سهو القلم رخ داده و علامت سوال درج شده

    ✍️ در مصراع ششم
    فرسنگ حدود شش کیلومتر است و تنهایی نمی‌تواند بُعد مسافتی را برساند اگر به صورت فرسنگ ها استفاده شود
    مفهوم شما را میرساند البته در این شعر باید جور دیگر جفت و جور شود تا قافیه و وزن دستخوش لغزش نشود

    بمانید به مهر و بسرایید خندانک
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    درودو سپاس بله قالب رو قطعه زده بودم اما زده غزل و علامت سوال رو هم درست میفرمایید. فرسنگ رو بخاطر استعاره از راه طولانی بودن به کار بردم. مصراع اول رو هم درست میفرمایید سعی نیکنم اصلاح کنم . تشکر فراوان🌹🌹
    ارسال پاسخ
    احسان فلاح رمضانی
    ۲ هفته پیش
    درود بر شما خندانک
    م فریاد(محمدرضا زارع)
    ۲ هفته پیش
    درودی دیگر خانم ابراهیمی گرامی خندانک
    جسارتاً:
    (به چه مشغول کنم دیده و این دل که تو را)
    این مصرع حشو دارد:
    حشو یعنی به کار بردن واژه ای که ضرورت دستوری و توجیه معنایی ندارد و صرفاً برای پر کردن وزن و آهنگ وارد کلام شده.
    واژه ی (این) در مصرع فوق صراحتاً حشو ایجاد کرده، ضمن اینکه با حذف (را) ی مفعولی، که برای (دیده و دل) ضرورت دارد، کلام، دچار ضعف تالیف هم شده.
    هر تکراری حشو نیست، تکرار اگر ضرورت دستوری و توجیه معنایی داشته باشد، حشو به حساب نمیاد.
    در نسخه ی اصلی شعرتون:
    (به چه مشغول کنم دیده و دل را که تو را
    از نظر دور کند دیده و دل سنگ شود)
    (را)ی اول، مربوط به (دیده و دل) است و ضرورت دستوری دارد، (را)ی دوم نیز مربوط به (تو) است و وجودش ضروری است، بنابراین بیت اول شعر شما طبق نسخه ی اولی شعر، در سلامت و صحت کامل بود،
    و اکنون بیت اول شعر شما که در کمال صحت و سلامت به سر می برد، پس از ویرایش، مبتلا به دو عیب شده است:
    یکی حشو
    و دیگری ضعف تالیف

    زنده باشید خندانک
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    سپاسگزارم بسیار لطف کردید🌹
    ارسال پاسخ
    سید هادی محمدی
    ۲ هفته پیش
    جناب زارع عزیز با سلام

    در تعریف جدید از حشو، صرفا به حذف عبارات و کلمات زائد که کارکردی در جمله ندارند و میتوان با حذف آن کارکرد، بالانس جمله را تغییر نداد بسنده نکرده اند بلکه به لحاظ زیبا شناختی هم مورد بحث قرار گرفته است چه غایت یک کلام موزون و شعر زیبا بودن آن است.
    شاید وجود یک نقطه در یک نقاشی زیبا تاثیری در موازنه های پرسپکتیو آن نداشته باشد اما به لحاظ زیبا شناختی تاثیر شگرفی دارد

    از شما بعید است که تاثیر زیبا شناختی کلمات را درشعر نادیده بگیرید و صرفا اکتفا کنید به درست بودن ساختار و قواعد نگارشی.
    مانند دو شعری که در مقام مقایسه هر دو وزن سالم دارند، قوافی درست دارند، ساختار درست دارند
    اما یکی از نظر زیبا شناختی در اوج و یکی فقط کلام موزون است. بعضی حشوها تله ی زیبایی‌شناسیک دارند تقریباً هیچ متن ادبی و شعری نیست که بالکل عاری از هر نوع حشوی باشد. حتی در آثار نویسندگانی که تمایل به موجزنویسی دارند، حشوها هم کم‌وبیش دیده می‌شود. برای مثال در دیباچه‌ی گلستان سعدی که حجم چندانی هم ندارد و خیلی هم موجز نوشته شده است حدود بیست مورد حشو در نثر و شعر‌های آن هست. حتی جمله‌ی اول این دیباچه یک حشو در خودش دارد: ‌«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت».
    در واقع حرف اضافه‌ی « اندر» در این جمله زائد یا حشو است
    حالا شاعر این صفحه در مصراع اول بعد از ویرایش دچار ضعف تالیف شده دلیل نمیشود کارکرد زیبا شناسی را در مصراع اول قبل از ویرایش تذکر ندهیم.
    به زعم من حتی اگر به لحاظ ساختار درست بوده باشد
    استفاده ی دو نشانه ی مفعولی از زیبایی بیت کاسته و مصداق حشو قبیح شده است گرچه ساختار درست است.

    کمی با بی‌دقتی نظر بنده را مطالعه فرمودید

    عین نظر من اینگونه است

    ✍️ در مصراع اول به کار بردن دو نشانه ی مفعولی (را) از
    ظرافت شعر کاسته و به نوعی حشو محسوب میشود

    فکر کنم نظرم آنقدر جامع بود که نیازی به تفسیر نداشته باشد
    و درست بودن استراکچر در بطن آن وجود داشت اما بحث ما
    شعر است نه ورقه ی امتحانی درس نگارش دبیرستان
    یادتان باشد در حشو صرفا ساختار و استراکچر را در نظر نمی‌گیرند و به زیبا شناختی هم توجه می‌شود.


    عینا نظر آقای دکتر عباس پژمان را در این خصوص برایتان نقل میکنم

    \\" بدیهی است که از لحاظ دستوری اصل با مساوات است اما از لحاظ زیبایی‌شناسی اصل با هیچ‌کدام از این سه حالت نیست. گاهی صورت مساوات یک جمله زیبا یا زیباتر درمی‌آید، گاهی صورت موجز آن، گاهی صورت اطناب آن. بنابراین حشوهای سخن ادبی را باید از دیدگاه زیبایی‌شناسی نقد کرد نه از دیدگاه دستوری\\"

    موفق باشید




    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    سپاسگزارم از نقدتان🌹
    ارسال پاسخ
    محمد حسنی
    ۲ هفته پیش
    درود بر شما
    بسیار زیبا
    در خُرده های خاطرات فراموشی
    همیشه ریز خُرده ای باقی ست
    که نقش می زند به کل خاطره..
    در پناه خدا خندانک
     فاطمه شایگان(هیراب)
    ۲ هفته پیش
    سلام ودرودها
    زیبا سروده ای را ،
    از قلمتان خواندم
    همواره در اوج
    موفق وپیروز باشید
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مسعود معادی
    ۲ هفته پیش
    زیبا بود
    الهام ابراهیمی
    الهام ابراهیمی
    ۲ هفته پیش
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

    حمایت از شعرناب

    شعرناب

    با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0