وزن: فَعَــــلاتن فَعَــــلاتن فَعَــــلاتن فَعَلُــــن
شـــده آن درّ گُهــــر وارۀ مشکــــین صنـــمـم
شـــــده آن ابر پریشـــــان به رخِ مه قســــمم
نقش خورشید که چون حک شده بر قاب دلم
شــده از پــرتو آن یادگهـــم چــــون حـــرمـــم
به دلـــم خــورده که زنجــــیرۀ الــماس ســیاه
شــده از چـــلّه شــــتابان که به دیـــوان قلمـم
چو شــکر پاره چشــیدم شــدم از شــهد عسل
شده نقّــــاشـــی یاقــــوت به هجـــران اِرمــم
مَه و مهشـــیددرخشـــان شـــده آرایۀ عشـــق
شــده آن هفــت قلــم زیــور جان محتشــــمم
بشــوم مســت ز جامی که بـریـزد مِــی عشــق
شــده دُردانه به معشـــوق خــرامــان عـــــلمم
مــات و مبهـــوت به یـاقــوت ســیاهم بَرِ لعـل
شـــده آن دانــۀ جانســـوز به طـــوفــان بلــمم
ره خــــود را چـــو بیــــابم ز شمــــیمِ تــن گـل
شـــده آن عطــــر گلســــتان چو چـــراغِ قدمم
چــو به پرتـــابــۀ ســوزان دل من گشت نشان
شـده آن نــاوک معشــوق به هجـــران کرمــم
چـه ملنـگ اسـت نسـیم سحــری از گل یـــاس
شــده آن عطــــــر تـــن و هلـــهلۀ دم به دمـــم
بسیار زیبا و دلنشین بود
پر احساس