پنجشنبه ۱ آذر
قمار آزاد است شعری از امیر وحدتی یگانه
از دفتر بوستان نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۹ شماره ثبت ۱۱۰۹۳۹
بازدید : ۲۴۱ | نظرات : ۲۱
|
دفاتر شعر امیر وحدتی یگانه
آخرین اشعار ناب امیر وحدتی یگانه
|
قمار آزاد است
دیرگاهی است در این دشت شکار آزاد است
هجمه ی گرگ بر این ملک و دیار آزاد است
روزگار بچه آهو و قناری، بلبل
باشد از تیر اجل تیره و تار آزاد است
ماکیان خانه بدوشند و شغالان در پی
بِدَرَد اشکم آهو سگ هار آزاد است
گر ز بیداد خزان سبز سری بر جنبد
همچو حلاج رود بر سر دار آزاد است
گر رود کلبه ی دهقان به فنا گو برود
خواجه را فکر گل و نقش و نگار آزاد است
دزد مرکز شده هم کاسه کنون با قاضی
دزدی از مرکز و از گوش و کنار آزاد است
تو که با کولبری نان خوری محکومی
کشتی بار بر آن اسکله دار آزاد است
شاه دزد، آنکه بَرَد لقمه ی نان ، در بند و
دله دزد دکل و ارز و دلار آزاد است
من اگر جرعه ی آبی طلبم محکومم
بهر وی آب جو و آب انار آزاد است
خون من گشته حلال ار بزنم حرف از دین
وی اگر بر سر دین کرد قمار آزاد است
روز روشن غزل آواز پرستو ممنوع
نعره ی دیو سیه در شب تار آزاد است
چشم ابر از نم باران بهاری خشکید
وز دل خاک سیه گرد و غبار آزاد است
گشته ممنوع بر آهو بچگان چانه زنی
لیک بر روبهکان غُبن و خیار آزاد است
آنکه با تیشه اگر کوه کند فرهاد است
غم شیرین بر آن عاشق زار آزاد است
(آنچه البته بجایی نرسد فریاد است)
ور نه بیهوده زنی داد و هوار آزاد است
کذب محض است یگانه چو بگوید سخنی
مدعی گفت اگر مفت، هزار، آزاد است
امیر وحدتی یگانه
|
|
نقدها و نظرات
|
درود و سپاس جناب عزیزیان. بزرگواری کنید و اگر تذکری و نقدی لازم شد-که حتما هست- اعلام فرمایید تا بیاموزم از دانش و هنرتان ارجمندم. | |
|
سپاس از نگاه زیبایتان جناب خوشرو. درودتان باد. | |
|
درود و سپاس جناب محمدی. بزرگواری کنید و اگر تذکری و نقدی لازم شد-که حتما هست- اعلام فرمایید تا بیاموزم از دانش و هنرتان ارجمندم. ایام بکام.
| |
|
درود بر مهربانوی ادیب سرکار خانم شیما جریده(شین بانو). قدم رنجه فرمودید بانو. این هم هدیه تقدیمی من بشما: دلم خوش است کنون بخت کرده بر من رو که عالمی شده حیران از این خبر ! بانو "یگانه" ثبت کند در "جریده" ی عالم به میهمانی وی آمدست "شین بانو" | |
|
درودی دیگر یگانه بزرگوار ممنونم از لطف شما شرمنده کردید شاد باشید و سلامت 🤍 | |
|
درودها سرکار خانم رحیمی. سپاس از همراهی صمیمی تان مهربانو. | |
|
درود و عرض ادب جناب شفیعی استاد ارجمند. سپاسگزارم گرامی. | |
|
درودها مهربانوی ادیب سرکار خانم حسین زاده. از نگاه زیبایتان سپاس. | |
|
درود بر شما جناب استاد انصاری ارجمند. از حسن نطرتان سپاس. عمرتان پاینده. | |
|
درود و سپاس مهربانوی ارجمند شاهزاده خانوم. نگاهتان زیباست بانو. | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
بسیار زیبا و مبین مشکلات جامعه بود