مجسمه های بِلاهت
هوا یه هوای خاصیه
شوقِ گریه داره
گرچه بلاهتِ اینهمه مجسمه های بلاهت
یه جورایی خنده داره
همسایه ها طوری خود را تنها کرده اند که ،
برای فرار ازاینهمه تنهایی ، یه درمیون ،
یکی سگ و، یکی هم گربه داره
برای همینه که سگ و گربه های همسایه ،
یکریز میپرن به هم
هر قرنی یه جنگولک بازی مُد میشه انگار
توی زمونه ی ما ،
با ماشیناشون یکریز پُز میدن به هم
توو قرون گذشته زیرِ اخیه میکشوندن هم رُو
که فلانی پیاده گز میکنه ،
فلانی کالسکه و، فلانی هم ارابه داره
همیشه برای بلاهت ، بهونه ها خدادتاست
حالا به هم پُز میدن فلانی پِنت هاوس و،
اون یکی هم کلبه داره
جمع کنید اینهمه جنگولک بازی ها و،
چرت و پرتا رُو !
مهم اینه که کدومتون واقعاً خدادوستید
اینا که میگید برای فاط مه تنبون نمیشه
آب توو هاون کوبیدنه ولله
اینهمه مجسمه های بلاهت دنبال اینن که ،
کدومشون گوشتی که خریده لُخمِ لُخمه
مالِ کدومشون دنبه داره
یکی میگه انگوری که ما خریدیم نابِ نابه ،
چُمبه نداره
ولی اونی که شما خریدید چمبه داره
مگه میشه هیچ انگوری بدونِ چمبه ؟
توو این وسط اونی که ابله تره ،
تووی خونه ش شراب شراب ، خمره داره
جمع کنید کاسه کوزه هاتونو !
ازاینهمه چرت و پرت هاتون سرم رفت
دیگه واقعاً حوصله م سر رفت
اون چیزایی که خوبه و باید داشته باشن ، ندارن
اون چیزایی که بَده و باید نداشته باشن ،
به حدِ احتکار، دارن
ولی انصافاً یه چیزی رُو فراموش نمیکنن ،
که باید فراموشش کنن تا ابدالدهر
همه شون برای روی مخ دیگری رفتن ،
به دستش سُمبه داره
اینهمه بلاهت از کجا اومد ؟
چون زمانِ کافره !! اینطوری نبود که
چرا در زمانِ اینهمه اسوه های ایمان !!
اعمال اینهمه آدم و حوا ، شُبهه داره ؟
اگه اون زمان یکی دینش کهیر میزد
در زمونه ی ما ،
سر و صورت و، سرتاپای دینش ،
زخمهایی عفونی و بس قلمبه داره
فقط پُزشون عوض شده
بجای اینکه مردم بِرَن حموم عمومی
الآن هرکسی تووی خونه ش ،
یه حمومِ نمره داره
برای همینه که میگم :
هوا یه هوای خاصیه
شوقِ گریه داره
بهمن بیدقی 1401/1/12
بسیار زیبا و آموزنده بود
مبین مشکلات جامعه