سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 3 دی 1403
    23 جمادى الثانية 1446
      Monday 23 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        دوشنبه ۳ دی

        غزال شعر ما

        شعری از

        احمد علی زارعی

        از دفتر به رنگ پاییز نوع شعر مثنوی

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۱۹ شماره ثبت ۱۰۶۲۴۰
          بازدید : ۲۵۵   |    نظرات : ۲۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه


        چرا باید که گل بی برگ باشد
        شکوفه های عشق بی رنگ باشد
        چرا باید که خورشید سرد باشد
        لب سرخ گل رز، زرد باشد
        چرا باید قفس ها تنگ باشد
        دل این ادما از سنگ باشد
        چرا باید که دریا خشک باشد
        غزال شعر ما بی مشک باشد
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۲۶
        درود بزرگوار
        گلایه آمیز و زیبا بود
        موفق باشید خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۰۴
        با سلام و درود
        ممنون از محبتتون
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۵۰
        چقدر زیباست خندانک


        و تفکّرآمیز خندانک خندانک


        درود خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۰۷
        با سلام و درود

        از لطف شما سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸
        با سلام و درود

        ممنون از محبتتون
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۱۵
        سلام و درود، وقت شما بخیر
        فرهیخته ی گرامی!
        توضیحات و نمونه ای در شعر سروش، تقدیم تان می شود و چه خوب اگر در گسترش هرچه بیش تر این گونه ی تازه و توانمند، مددکار باشید!

        کرکسان، همصدایمان شده اند

        کوسه ها، ناخدایمان شده اند

        ناخدایان، خدایمان شده اند

        چه کنیم؟ ای خدا!

        #شعرپیشرو
        #شعر_سروش
        #محمدعلی_رضاپور

        سروش، گونه ای از شعر پیشرو است که تنوع پذیری بسیاری دارد و محصور کردن آن در تعریفی معین و محدود، چندان ساده نیست و ممکن است زیرگونه هایی از آن در تعریف خاصی از شعر سروش نگنجند و به همین دلیل، اگر بجای تعریف شعر سروش، به یادآوری ویژگی های اصلی و ترجیحی آن بپردازیم، به نظر، بهتر باشد.
        طبعا ممکن است بسیاری بلکه بیش تر سروش ها، همه ی ویژگی های شعر سروش را نداشته باشند ولی بهره ی آنها از این ویژگی ها به حدی باشد که بتوانیم آنها را در گونه ی شعری سروش بگنجانیم.

        برخی از ویژگی های (اصلی و ترجیحی) شعر سروش:

        1. برخوردار از چکیده امتیازات شعر سنتی و نو بعنوان گونه ای از شعر پیشرو

        2. شعری کوتاه با تعداد کمی لَخت یا مصراع واره (معمولاً 3 تا 7 لَخت و به ندرت 2 لَخت و گاهی بیش تر از 7 لَخت)

        3. داشتن قافیه در همه یا بیش تر لَخت های غيرپایانی (البته سروش های بی قافیه هم موجودند و در شعر سروش، قافیه، جنبه ی اصلی ندارد و هرجا که اصرار بر قافیه، لطمه به معنا و اصالت شعر بزند، ترجیح بر خلاص شدن از آن است)


        4. قواعد غیر انعطاف پذیر شعر سنتی در مبحث قافیه (و عروض و...) در شعر سروش با انعطاف زیادی به کار گرفته می شوند؛ مثلا ایرادات قافیه در شعر سنتی، ایرادی در شعر سروش ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل آهنگ زیبایی که این گونه واژه ها به وجود می آورند،
        در شعر سروش، مورد استقبال هستند‌؛
        مثلا در قالب سنتی غزل، "می رویم" و "می آییم" و "می خوانیم" را بعنوان همقافیه به کار نمی بریم اما در سروش،
        با توجه به اهمیت آهنگ سخن،
        می توانیم از آنها در جایگاه قافیه استفاده کنیم. به عبارتی: در شعر سروش، افزون بر قافیه،
        به قافیه- آهنگ نیز بها داده می شود
        (هرچند به هیچ کدام اصالت داده نمی شود و آنها مهم تر از معنا و اصالت شعر نیستند و هرگاه وجود قافیه باعث تضعیف معنای شعر بشود، باید آن را حذف کرد)

        5. تفاوت برجسته ی لَخت پایانی با مجموعه لَخت های پیش از آن
        از نظر طول، قافیه و از این قبیل
        (و البته گاهی هم لَخت پایانی به رشته لَخت هایی کوتاه تر تقسیم می شود و این شیوه از نوآوری های جناب حامی شریبی در شعر سروش است)

        6. گرایش به آرایه پردازی ادبی

        7. برخورداری از لایه ها و ابعاد مختلف معنایی و مخاطب محوری بویژه در لَخت پایانی و بصورت پایان باز با استفاده از ترفندهایی مانند کاربرد ایهام واژگانی، تغییر در زاویه ی دید و مرکز توجه، بسترسازی برای خوانش های مختلف عبارات و حتی کل شعر (البته نه برپایه ی مرگ مؤلف و بی هویتی اصل متن بلکه برپایه ی فراهم آوردن زنجیره های مرتبط معنایی که امکان تفسیرهای مختلف و در واقع، چند لایه را برای مخاطبان مختلف، آسان می نماید)

        8. پذیرش و برخورداری از انواع زاویه های دید و پردازشگری های معنایی (مثلا مانند هایکوواره، ویژه ی توصیف گرایی از طبیعت و... نیست)

        9. برپایه ی وزنی "فاعلاتن مفاعلن فعلن" و نیم وزن های همانند، همراه با زحافات و شاخه پردازی های نیمایی و فراتر از آن طبق وزن پردازی پیشرو
        (البته سروش در هر وزنی و حتی بصورت آزاد هم به کار می رود یعنی مانند شعر سپید در وزن اما با دیگر ویژگی های شعر سروش)

        10. (افزون بر تفاوت ظاهری لَخت پایانی در مواردی مانند طول، قافیه و...) کاربرد برجسته ی لَخت پایانی بعنوان نتیجه گیری سروش (که پس از مقدمات ذکرشده در مجموعه لَخت های قبلی می آید)
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲
        با سلام و درود

        خط به خط نوشته ارزشمند شما را خواندم. انشالله حتما در ارتباط با این قالب شعری هم کار خواهم کرد. فعلا در اغاز این سفر هستم و راه طولانی است. امیدوارم که بتوانم سهمی هر چند کوچک در تغییر حال دل ها داشته باشم.

        سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۰۸
        درود بر شما
        زیباست
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۲۳
        با سلام و درود

        از لطف و محبت شما سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۱۵
        درود برشما شاعر گرامی


        بسیار عالی و

        جالب بود خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۲۴
        با سلام و درود

        سپاس از لطف و محبت شما
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۳۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        احمد علی زارعی
        احمد علی زارعی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۲۵
        با سلام و درود

        ممنونم از محبتتون
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3