سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        گاهی خوشی ، گاهی غم

        شعری از

        ژکا گرجاسی

        از دفتر من خوشنود ( اشعار مثبت و طنز ) نوع شعر آزاد

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۰۶ شماره ثبت ۱۰۴۱۶۱
          بازدید : ۶۴۳   |    نظرات : ۲۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        امام علی (علیه السلام)
        الدَّهْرُ یوْمَانِ: یوْمٌ لَک، و یوْمٌ عَلَیک، فإِذَا کانَ لَک فَلاَ تَبْطَرْ، وَ إِذَا کانَ عَلَیک فَاصْبِر.
        دنیا دو روز است ، روزی به سود تو و روزی به زیان توست. آن روز که با توست سرمست و مغرور مشو و آن روز که علیه توست صبر را پیشه گیر و به یاد داشته باش هر دو فانی و پایان پذیرند.
        بخندیم   و   بخندیم   و   بخندیم 
        در این گیتی به هیچکس دل نبندیم
        که  هستیم  اینک  و  روز  دیگر  نه
        شویم یک روز مسکین و یه شب شه
        به  یکباره  شویم  خندان  و  شادان
        شویم  یک  روز  مسکین  و پریشان
        قوانین      جهانم      بی    ثباتیست
        گَهی غمناک و گاهی سور و ساتیست
        کمی  با خود مدارا کن  تو ای دوست
        که  شادی  و  کرامت  از   بر   اوست
        ژَکا    شاد    است    با    پروردگارش
        که   غم   بگریزد   از   او   و  نگارش
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و دلنشین بود
        آموزنده
        موفق باشید خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۸
        شاد باشید استاد استکی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا مرادی( مراد )
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱
        سلام و درودها خدمت جناب گرجاسی ادیب و گرانفدر
        شعرتان مملو از زیبایی بود
        ایامتان به خوشی و شادکامی
        در پناه حق تعالی
        خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۷
        بسیار متشکرم جناب مرادی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱
        درود
        قلمتان
        پایداروجاوید باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۸
        سپاس جناب دزفولی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰
        درود بیکران بر شما
        بسیار زیبا سرودید.
        موفق و سلامت باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۹
        در پناه الله یکتا همیشه شاد باشید جناب پرناک
        مرسی از نظرتون خندانک
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶
        سلام از ابتدا شروع میکنم ان قسمت ها که قبول ندارم می نویسم
        همیشه شهیم ، مدام شادیم ، مسکینی و پریشانی وجود ندارد، قوانین کوهی ثابتند، غمناکی نیست همیشه سور، مدارا نه خود را رها کن، غمی نیست که بخواهد بگریزد ، تثلیث نهایی هم توحید است
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۵۴
        این خیلی زیباست که نگاه شما تا این اندازه مثبت است
        ولی یادتان باشد اگر چالشی نباشد تمام عناوینی که نوشته اید بی معنا هستند
        این سروده با توجه به فرمایشات حضرت علی نوشته شده است ...
        به علاوه اینکه نگاه شما خالی از تظاهر و شعار نیست چرا که بنده به کرات دیدم که شما از اشعار دیگران انتقاد می کنید جاهای نازیبای شعر و گوشزد می کنید که با نگاهتون در تضاد
        اصلا انتقاد با این نگاه در تضاده
        ببینید فلسفه به ما میگه شر وجود ندارد و کاملا درسته یعنی ما منبع غم و بدی نداریم و زمانی این ها به وجود میاد که شادی نباشه مثلا ما منبع تاریکی نداریم تاریکی زمانی ایجاد می شود که نور نباشد مثل تئوری مدارها که شما قطعا می دونید
        اینطور که به نظر میاد شما تازه با قانون جذب آشنا شدید و برای همین باور هاتون و همه جا می نویسید
        ولی بدونید این نگاه زمانی با ارزشه که به عملکرد تبدیل بشه.
        موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۵۹
        به علاوه اگر توجه می کردید این شعر هم با شادی شروع شد هم با شادی ختم شد پس این نشون میده من خودم مقید به شادی ام اما مقید به بی ثبات بودن جهان هم هستم
        هیچ چیز در این دنیا پایدار نیست خندانک
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۱۹
        سلام قانون جذب را چندان دنبال نکردم و نمی دانم صحیحست یا نه. اما بله همان آثاری که نقد میکنم هم زیباست دیدگاه حقیر ظرایفی دارد اما شعار نیست چون سعی میکنم با این آرمانها زندگی کنم البته هنوز ابتدای راهم مثل فردی که ایمان دارد مثلا خوش خلقی خوبست و ممکنست در عمل بعضا دچار کج خلقی شود من هم ممکنست در عمل نتوانسته باشم صد درصد عامل باشم در مورد ثبات شما ظاهرا بیشتر هراکلیتوسی هستید اما من بیشتر پارمندیسی هستم و به نظرم مرحوم پارمندیس رضوان الله تعالی علیه عمیق ترین مبحث عالم را مطرح نمودند والله عالم
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۵۸
        ببینید جهان همیشه در حال تغییره و هیچ چیز پایدار نیست بگذارید با یک مثال جواب شمارو بدم
        ده سال پیش تو تولید موبایل شرکت نوکیا حرف اول و می زد تا زمانی که ایده گوشی های هوشمند اومد اون زمان همه پی تحقیق و تفحص درباره گوشی هوشمند رفتند به جز نوکیا چون به ظاهر فروشش خوب بود و فکر می کرد این شرایط با ثباتی اما چنان زمین خورد و زیر چرخ جهان خورد شد که هنوز نتونسته سر پا بشه چون دیدگاهش راکد بود و آخر مثل مرداب شد
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۰۲
        سلام متشکر از آموزش مطلبی که نمی دانستم. ببینید در همین مثال که زدید اگر کلی نگاه کنیم نیاز بشر به ارتباط با بشر دیگر که فاصله ی مکانی از او دارد چیز ثابتیست. حال زمانی با دود به افراد دوردست اطلاع می دادند زمانی نامه ،تلگراف، تلفن ثابت حال همراه و مدلهای هوشمند اکنونی. پشت هر چیز متغیری ثابتی خفته است. حتی حرکت جوهری را هم بعضا مردود میدانستند که اگر در جوهر حرکت باشد ثبات از دست میرود که ملاصدرا پاسخ فرمودند و در نظریه نسبیت انیشتین هم اگر دقت فرمایید ثابتهایی مثل سرعت نور وجود دارد متشکر شما عجیب انسان را درگیر مباحث علمی میکنید حضورتان درین سایت بسیار غنیمتست و خوشحالم از آشنایی با شما
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰
        ممنون نظر لطف شماست
        جهان همواره در حال گسترشه اینی که شما میگید مقصود و هدف ولی برای رد کردنش مثال نقض میشه آورد
        تو ریاضی ما صفر و صد مطلق داریم ولی مسائل انسانی اینجوری نیست و نمیشه با دید منطق باهاشون رفتار کرد
        شما توجه کنید نسل امروز از نسل دیروز باهوش تر و مستعد تره و حرکت جوهری و بسیاری از فلاسفه تائید کردند چرا که هر انسانی می تونه با شهودش این پیشرفت درونی و عرفانی و درک کنه و اینکه شما به نظریه نسبیت مرحوم انیشتین استناد می کنید باید بگم نظریه به مرحله یقین نرسیده و ماهیت فیزیک آزمون پذیری و اصلاح
        شما اگه با نگاه فیزیکی به مسئله تغییر نگاه کنید متوجه میشید چقدر در طول تاریخ نظریات به طور کلی رد یا اصلاح شد مثل نظریه گردش زمین بطلمیوس و اگه بخواید با نگاه متافیزیکی نگاه کنید شما رو ارجاع میدم به زندگی بزرگانی مثل شعرا و پیامبران ما
        در روایت حضرت موسی خداوند روزی دستور میده که ای موسی حقیرترین موجود جهان و به نزد من بیار و حضرت موسی می گرده و یک سگ هار و پیدا می کنه اما میانه راه با خودش میگه شاید این سگ زیبایی هایی هم داشته باشه پس رهاش می کنه وقتی به ملاقات معشوق آسمانی می رسه خداوند میگه موسی به عزتم سوگند اگر اون سگ و میاوردی مقام نبوت و ازت عزل می کردم که عهد من به نا اهلان نمی رسه
        حضرت موسی میگه چطور ؟ خداوند می فرماید ده صفت در سگ است که در اولیای منه و...
        از این داستان بسیار میشه آموخت همانطور که جناب سعدی می گوید نگویند از سر بازیچه حرفی مگر پندی بگیرد صاحب هوش
        اینجا خداوند به هممون میگه حتی مقام پیامبری هم ثابت نیست
        به علاوه اون هدف و مقصود تو مثال ما ارتباط اجتماعیه ولی
        بعضیا علاقه ای به برقراری ارتباط ندارن و این موضوع میتونه ماهیت مثال و تحت تاثیر قرار بده

        نظرم اینه که یه کارگاهی تحت عنوان شب های عرفانی دایر کنیم و با فرهیختگانی مثل شما و دیگر اعضای سایت بیشتر صحبت کنیم
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴
        🌺🙏
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۰۵
        بسیار عالی شما پیشقدم شوید و ما پاکاریم این در مورد کارگاه. اما متن، والا چندین موضوع را مطرح کردید و مفصل باید درمورد هریک بحث نمود فقط، عدم علاقه فرد به ارتباط مثال نقض مطلب من نیست. سوال: ایمیل نامه تلفن تلگراف تلویزیون اینها برای چه ضرورتی پدید آمدند اصلا اسمش روی خودش هست تله، که در انگلیسی معنی دور میدهد ارتباط با افراد دور این چیز ثابتیست تا بشر هست با افراد سایر مکانها میخواهد ارتباط بگیرد یا تا بشر هست غذا میخواهد بخورد حال اگر مثل ما سنتی باشد چنجه و جوجه و کباب و آبگوشت را طالبست شما جوانها احتمالا فست فود و پیتزا و ... نمیشود گفت چون غذاها متفاوتند و تغییر کردند پس غذا هم تغییر کرده است غذا همیشه غذاست چه چیز ثابتی وجود دارد که باعث میشود غذای اولین انسانها غذا باشد مدرنترین غذا هم غذا باشد
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰
        ببینید من نگفتم مثال نقض برای ارتباطه
        شما پای یک سلسله نیاز هایی رو وسط کشیدید و با اون دارید فتوا صادر می کنید و می خواید همه چی و با یه چوب بدونید
        شما میگید در بازه باز پرنده است پس نتیجه می گیریم در هن پرنده است
        من می خوام یکم عمقی تر از شما نگاه کنم شما میگی غذا یک نیاز ثابته ولی من میگم اینطور نیست بلکه مواد مغذی موجود در غذا نیاز ثابته و اینطوری شخصی که در کماست به خاطر سو هاضمه از دنیا نمیره بلکه مواد مورد نیازش و توسط سرم دریافت میکنه...
        حرف شما که پشت متغیر ها چیز های ثابتی نهفته است و تا حدی قبول دارم و برای اثبات حرفم می تونم از فلسفه مشا مخصوصا بحث وحدت در کثرت استفاده کنم ولی از حوصله این محفل خارجه و برای همین زیاد مثال می زنم
        به قول انیشتین مثال زدن یک راه آموزشی نیست تنها راه آموزشیه
        به علاوه انشالله در جای درست بیشتر با شما دوست عزیز مباحثه می کنم خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۳۴
        خندانک خندانک خندانک
        ژکا گرجاسی
        ژکا گرجاسی
        چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۱۴
        سپاس از محبتتون جناب افشاری عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8