مات
نور توئی شور توئی ناظر و منظور توئی
کور منم دور منم قاصر مهجور منم
راه توئی شاه توئی بر همه آگاه توئی
کاه منم آه منم بندة درگاه منم
میر توئی پیر توئی کاتب تقدیر توئی
گیر منم هیر منم بسته به زنجیر منم
یار توئی کار توئی صاحب دربار توئی
زار منم خوار منم ماندة بیمار منم
کیش توئی پیش توئی آمده از خویش توئی
ریش منم نیش منم سائل درویش منم
گوهر تابنده توئی شمس فروزنده توئی
لولی شرمنده منم از شرر آکنده منم
دلبر جانانه توئی عاقل و فرزانه توئی
رانده ز میخانه منم عاشق دیوانه منم
دولت پاینده توئی از ازل آینده توئی
صورت بی خنده منم لاعب بازنده منم
مَطلع تکبیر توئی منشأ تدبیر توئی
مایة تحقیر منم لایق تکفیر منم
حافظ بیدار توئی باور و پندار توئی
جاهل بیعار منم خالی از افکار منم
ثروت و سرمایه توئی زیور و آرایه توئی
فانی بی مایه منم ظلمتِ در سایه منم
فخر و مباهات توئی قائم بر ذات توئی
مانده به کیش رخ تو شه زدة مات منم