سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 ارديبهشت 1403
    18 شوال 1445
      Friday 26 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۷ ارديبهشت

        شیرماهی

        شعری از

        سعید فلاحی

        از دفتر چشم های تو نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۲۶ شماره ثبت ۱۰۰۲۹۵
          بازدید : ۳۲۰   |    نظرات : ۲۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        کفِ ماهی‌تابه‌ها،
        جای ماهی‌هایِ ترسوست!
        ما که شیرماهی‌ایم،،
        در عمق اقیانوس‌ها،،،
                 --جای داریم.

        #سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)
        #کتاب_چشم_های_تو
        #هاشور
        ۵
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۵۱
        حماسی و زیبا بود خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴

        🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳
        سلام و درود

        زیبا و امیدبخش و حماسی بصورت فابل نگاری هنرمندانه

        موجز اما بلند اندیش ، دارای تخیلی شاعرانه مهارت بیان .

        واژه ی فابل (( Fabula )) به معنی افسانه و روایت و حکایت

        های بیشتر کودکانه است. این کلمه ، واژه‌ای جهان شمول

        است که در حیطه ی ادبیات تطبیقی ، شامل داستان‌های

        کوتاه اغلب منظوم و گاه متونِ منثور است که بیشتر از زبانِ

        حیوانات و حتی اشیاء که کاراکترهایی با جنبه ی نمادین و

        کاملاً سمبلیکِ نمایشیِ تعلیمی دارند ؛ ساخته و بیان

        می‌شوند. که دراین دلگویه هم (ماهی / شیرماهی ) چنین

        نقشی را در معناپروریِ ارائه شده ؛ ایفا می نماید .


        داستان‌های کتاب (( کلیله و دمنه )) و برخی داستان‌های

        (( مرزبان نامه)) بهترین کارکردِ فابل در ادبیات ایران زمین

        محسوب‌اند . خندانک


        نیز یادِ واقعه ی معجزه نمودِ ماهی بِریان حضرت موسی (ع)

        در قرآن افتادم که بااینکه زجر ماهی تابه را هم چشیده بود و

        سوخته بود ؛ به آب حیات مجمع البحرین که رسید ؛ از

        خواست الهی ، جان دوباره یافت و راهِ خویش را در دریا

        گرفت و رَست خندانک خندانک خندانک

        همچنین یاد ( ماهی سیاه کوچولو ) اثر زیبای شادروان

        صمدبهرنگی عزیز . روح شریف شان شاد خندانک خندانک خندانک



        سلامت باشید و سرافراز خندانک خندانک خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۳۲
        با سلام بر اهالی شعر
        و جناب فلاحی

        واقعا چرا؟
        از دیر باز و از گذشته اشعار کلاسیک چون غزل قصیده مثنوی همواره جایگاه شگرف و بزرگی در میان ادبا و شعرا و عاشقان شعر داشته با گذر زمان و با افزایش دغدغه آدمیان میل به کهن سرایی کمتر شده و ذائقه مردم بیشتر سمت اشعار کوتاهی که زود تمام شود و زودتر به سرمنزل مقصود برسد یعنی اشعار فست فودی
        و اینکه یک شعر و یک اثر در عین کوتاهی چه میزان گیرایی و قدرت محتوایی باید داشته باشد که تمام حرف شاعر را در چند سطر مختصر به تصویر بکشد و این به قدرت شاعرانگی شاعر باز می‌گردد

        و شعر جناب فلاحی از قدیمی های سایت که بیشتر با وبلاگ‌هایشان ایشان را می شناسیم
        کفِ ماهی‌تابه‌ها،
        جای ماهی‌هایِ ترسوست!
        ما که شیرماهی‌ایم،،
        در عمق اقیانوس‌ها،،،
        --جای داریم.
        یعنی چه؟؟
        بنده شاعر نیستم ادعایی هم ندارم و فقط سوالات ذهنی ام را می پرسم واقعا انگیزه شما از سرایش این متن چه بود /در ته ماهیتابه جای ماهی های ترسوست؟؟؟ یعنی چه؟ یعنی ما یک عمر داریم ماهی ترسو میخوریم؟
        یعنی ماهی های شجاع گزینش شده و آزاد می شوند؟ ماهی های نترس چگونه هستند ترسوها چه شکلی هستند مگر نه اینکه صید و سرخ کردن توسط انسان انجام می شود پس شجاع یا ترسو بودن ماهی چه دخلی و چه تفاوتی ایجاد می‌کند ماهیت و تفکر پشت این متن چیست؟؟؟
        /ما که شیر ماهی ایم/؟ اولا شیر ماهی چیست؟ چگونه شما شیر ماهی هستید؟ اصلا گیریم شما شیر ماهی هستید برای که برای چه شیر ماهی آیا کسی تهدیدتان کرده است ایا با کسی کل کل شعری دارید؟ هنریت و شعریت این متن چیست؟دغدغه، انگیزه. خط مشی شما در این متن چیست؟
        اینها تنها بحث محتوایی است بماند که نوشته تان در سطر بندی و قواعد شعری هم میلگد

        باز هم از شما بابت صراحت بیان پوزش میخوام از دوستان بنده هستید و چون از کاربران قدیمی سایت هستید اینگونه نوشتن شما برایم عجیب بود اگر شاعر تازه کار و نوپایی بودید شاید انتظاری نمیرفت

        یاحق 🌿
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۱۶
        سلام مازیار عزیز
        شعرشان عمیق بود و پر حرف به نظرم
        یک بار دیگر بخوان نه اینکه دنبال جواب پریش هایت باشب...بلکه برای اینکه دنبال حرف شاعر بروی....البته اگر خودت صلاح دونستی.
        ببخش زیر نظرت چیزی نوشتم
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲
        سلام مجتبای عزیز من در متن جز کباده کشی چیزی ندیدم بارها خواندم آن قدر ها هم بی سواد نیستم
        حتی شعر را نه فردی میدانم نه در آن فردیت میبینم دوست دارم خود شاعر هم توضیحی بدهد
        دوستت دارم خندانک
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
        سلام و درود دوست خوبم محمد قنبرپور عزیز، مازیارم.
        ماهی شجاع از موج ها نمی ترسد و دل به دریا می زند
        ماهی اساسا نماد انسان عارف است
        ماهی که از امواج می ترسد در ساحل تور گرفتار می شود
        به نظر من اشاره درستی است
        پناه بردن به عمق اقیانوس ها کنایتی است که در سطح نمانیم وگرنه گرفتار می شویم؛ 2:

        ببخشید دوست عزیزم، اگر کفایت نکرد نوشته حقیر، مجدد از قلم ناب و حضور اندیشمندانه یتان بهره مند خواهم شد.
        بنده هم طالب هستم نظر شاعر را بدانم

        دلت دریایی رفیق خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۰۱
        درود مجدد مازیار عزیز، بسیار عالی، استفاده می کنم از اندیشه ی نابت رفیق

        به نظر من شاعر اینجا یک مقایسه بین ماهیان کف اقیانوس و ماهیان کف ماهیتابه انجام داده است. منتها بهتر دانسته شده که به جای کف اقیانوس از واژه عمق استفاده کند تا ضمن بهره بردن از تضاد کف و عمق، به معناهای بیشتر و عمیق تری برسد.
        ماهی و ماهی تابه هم جناس و تناسب لازم رو دارند
        ماهی، شیرماهی، اقیانوس، عمق و کف : واژه ها نشان می دهد که پیوندی برقرار است
        چون من محتمل می دانم عامدا روی این شعر دست گذاشته اید تا کمی ذهن ما را هم به چالش بکشید به نظر من باید ابتدا پرده از نمادهای شعر برداریم
        اقیانوس، ماهی و شیر ماهی، مخصوصا چرا شیرماهی؟
        همچنین همانطور که اشاره کردید آن ضمیر «ما» خندانک
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۰۵
        به ترس هم خیلی خوب اشاره کردی رفیق

        بله کف اقیانوس هم جای ماهیان ترسو است اینجا لااقل این کد را می گیریم که شاعر ترس را نقد می کند یک نوع از ترس را مذمدم و نوع دیگری از ترس را ارج می نهد.
        استفاده می کنم رفیق خندانک
        سعید فلاحی
        سعید فلاحی
        يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۰۱:۳۳
        درود و ادب و احترام
        پوزش بابت تاخیری که پیش آمد در جوابگوی شما

        نقد شما را به دیده ی جان پذیرا هستم و نه تنها شما که همه ی عزیزانی که در نقد شعر دستی بر آتش دارند

        اما قضیه ی این شعر

        دنیای پریشان و پرتلاطم این روزگاران ما بی شباهت به دریا و یا اقیانوسی خروشان و مواج نیست و ما همگان ماهی هایی شناور در این امواج بی پایان و گاه مهلکیم
        اگر بتوانیم خود را برهانیم که هیچ وگرنه یا اسیر توریم برای سور

        ماهی کنایت از انسان دارد
        ترسو ها از کشف و شهود اعماق دنیا پرهیز میکنند و دل خوش به کور سویی به سطح آب و یا ساحل که نشان از کوته بینی و عجز در انتخاب صحیح است گاه شکست می خورد می بینند آنها سرزمین موعود که ساحل یا سطح آب است واقعیت نداشت یا موفق می شوند خود را به آب مواج می رسانند یا اسیر مرگ و هلاکت می شوند
        و به تاوان این جهل، خرافه، نادانی، انتخاب ناصواب، پیروی و تقلید کورکورانه (همانگونه که می دانید اکثریت جامعه انتخابات تقلیدی دارند) اسیر چنگ نابودی و فنا که اینجا با مرگ ماهی و ختم به سرخ شدن در ماهی تابه یا سیخ کباب که البته ماهی تابه را ذکر کردم که جناس و هم آوایی و واج آرایی شکل بگیر، می شوند. همان جهنمی که قرار است ما را بخاطر اعمال اشتباه و خطا در آن سوخته شویم
        این سرانجام مایی که کورکورانه مقلد بودیم و ترسیدیم و که کشف و شهود دنیاهای دیگر نپرداختیم
        شیرماهی نماد انسان های استوار، خود رهبر و مستقل که خطر مبارزه و شناسایی جهان های ناشناخته را دارند... جهان ناشناخته ی کف اقیانوس...
        انتخاب کردند بر خلاف دیگران متفاوت باشند و مقلد نه
        و...
        کلمات و واژگانی انتخاب شده که پیوتد سطر ها حفظ شود و پیام شعر به مخاطب منتقل بشود
        ضمیر مای بکار رفته نماینده افرادی خاص جامعه است که همسو و همراه موج رودخانه ی خروشان این ایام شنا نمی کنند نه من مورد نظر شما...
        کنایاتی داشت شعرمشعرماما کباده کشی و کل کل کردن... به شخصه خاک پای همه ی انسان های آزاده و فرهیخته و مظلوم جهان هستم و خواهم ماند

        از محضر دوستان جان و نازنینان یار پوزش می طلبم
        قصد زیاده گویی نداشتم
        خواستم به احترام شما عزیزان پاسخی داده باشم... خندانک
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
        خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۵:۵۳
        سلامی دوباره به اهالی شعر
        و مهدی جان عزیز و مجتبای دوست داشتنی
        که وقت گذاشتند و در بحث شرکت کردند و البته از متن جناب فلاحی که همچنان در عمق اقیانوس اطلس شنا می‌کنند و به شعر و نطرات سر نمیزنند😊✋ دفاع نمودند و اشاره به ترس و شجاعت داشتند
        میدانید ترس عاملی است که انسان رو از به دام افتادن نجات می‌دهد
        شعار ( ما نمی‌ترسیم از مرگ )
        نشان از مبحثی و ایدولوژی است که بر مبنای آن انسان شجاع معمولا در آماج خطر است و کسی که ترسوت معمولا از خطرات دور است
        و اینکه ماهی در عمق دریاست نشان از ترس داردو ماهیانی که در سطح شنا می کنند بیشتر در دام گرفتارند که البته هیچکدام از نظر علمی ثابت شده نیست که ماهی ها را به گونه های شجاع یا ترسو جدا کرد و این را می‌گویم بر مبنای تشبیه آن به انسان وگرنه بعید می‌دانم ترس یا شجاعت دلیل بر موقعیت مکانی ماهی در دریا باشد
        اینها البته یک بخش موضوع است بخش ديگر آن منیت متن است.
        چرا شاعر می گوید ما؟ منظور از ما کیست؟ قشر خاصی، قبیله خاصی، گروه خاصی یا قوم خاصی؟ یا خود فردشان؟ دوباره شعر را بخوانیم

        کفِ ماهی‌تابه‌ها،
        جای ماهی‌هایِ ترسوست!
        ما که شیرماهی‌ایم،،
        در عمق اقیانوس‌ها،،،
        --جای داریم.

        گیریم که به قول شما شعر پر محتوا حماسی و عمیق ولی شخصی گویی و منیت شعر بینهایت توی ذوق می‌زند حالا اگر اینگونه نوشته می شد چه؟

        کفِ دریا
        جای ماهی‌هایِ ترسوست!
        شیرماهی‌ ها
        در دل موج می رقصند


        شاعر می‌توانست با استفاده از واژه ی/ کف/ به بی ارزش و کم قیمت بودن آدم های ترسو اشاره کند و متن را از منیت و شخصی گویی نجات داده و نگاه جهان بینانه تری به آن ببخشد و با استفاده از /می رقصند /بر آزادگی و رهایی (هرچند موقت) با غرور و شرافت در دل موج (خطر) اشاره کند

        هرچند بازهم به شعر حتی نزدیک نمی‌شود و همچنان در حد شعار باقی می ماند

        دوستتان دارم خندانک



        یاحق 🌿
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۵۹
        درود رفیق ناب، مازیار عزیز، ممنونم از قلم ارزشمند شما
        سپاس که فعال و پرانرژی می نویسید
        قلمت زرنگار رفیق خندانک
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        بهنود کیمیائی
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۳۴
        درودها




        ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰
        🌺فلاحی عزیز
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۴۴
        ســــــــــــــــــــــــــــلام ........ گرامی


        قلمتان نویسا خندانک
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۳:۴۹
        درود شاعر عزیز خندانک خندانک خندانک
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۰۸
        درودها


        خندانک خندانک خندانک خندانک
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0