يکشنبه ۲ دی
پرسشی از اساتید محترم سایت
ارسال شده توسط بابک قدمی و اریانی (ققنوس) در تاریخ : چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۸۰ | نظرات : ۲۰
|
|
به نام خدا،
یک سوالی که ذهنم را مشغول خود کرده است این است اگر من شعری را می خوانم و یا شعری را مینویسم و یا با کسی در میان میگذارم این شعر بسیار زیباست .
ولی مثلا در بعضی مصرعها هجاهای یکسانی ندارد.
و یا اینکه رعایت وزن انجام نگرفته است.این شعر را چه باید کرد آیا باید آنقدر بالا و پایین نمود تا وزن آنها درست شود.اگر جهت درست نمودن وزن زیبایی شعر تا حدودی از بین برود.آنوقت ارجعیت با کدام است.زیبایی یا وزن شعر.
شاید در یک مصرع شعر هنگام تقطیع متوجه شویم یک هجا زیاد است و ی یا کم و بیش در کل شعر این اتفاق بیفتد ولی همچنان شعر زیبایی خود را دارد و روان خوانده میشود ودران سکته ای هنگام خوانش بوجودنیاید..
استادان گرامی در این شرایط شاعر چه کاری باید انجام دهد آیا زیبایی شعر را فدای اصول نمایند و یا اصول را در هر حالتی باید حفظ کرد این سوال برای من مبتدی بسیار بسیار مهم و حیاتی میباشد.
چون برای ادامه فعالیت خود میخواهم از این مسئله وحل ان فارغ شوم و. راه درست را جویا شوم و ادامه دهم.خیلی ممنون میشوم یاری نمایید
./
بابک قدمی واریانی"ققنوس"
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :
|
|
|
|
|
این پست با شماره ۹۹۳۴ در تاریخ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
|
درود و عرض ادب سپاس از مطالب ارزشمندی که به اشتراک گذاشتید. 🙏⚘⚘🙏 | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
درود بر استاد فرهیخته ام. سپاس از بیانات ارزشمندتان 🙏⚘⚘⚘🙏 | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
با سلام و درود و ارادت خالصانه و خاضعانه از یکایک شما عزیزان سرکار خانم رحیم زاده و اساتید بزرگوار به ترتیب رسیدن مطلب آقایان: محمد علی سلیمانی مقدم ، علی اصغر اقتداری، علیرضا خوشرو، منصور امین زاده، ایمان اسماعیلی و مصطفی دهقانی. از تشکر و قدردانی بینهایت از شما سروران زبانم قاصر است، از حمایتتون خیلی ممنون ولی چون نیت اینجا یاد گرفتن، تمرین کردن، نوشتن برای مخاطب و نمایش ان به شوق دیدن می باشد چنانچه شما عزیزان مایل باشید این مطلب را ادامه دهیم تا دیگر بزرگان هم بما بپیوندن ،چون من از هر عزیزی به قاعدهی احتیاج وبلد نبودنم آموختم ولی پیمانه ام پر نشد من دو قطعه شعر برای ادامه می نویسم و توضیحات خواهم داد انشالله با دست در دست هم بیشتر بیآموزیم ./ یا حق | |
|
با سلام و عرض ارادت فراوان خدمتتان .استاد محترم بیانات شما تمام و کمال درست و روی چشم من .اما در مورد این قطعه که به احترام فعلا نام شعر برآن نمیگذاریم تا شما قضاوت نمایید که میتوان نام آن را شعر نهاد یانه؟تقطیع نمایید وبا اوزان عروضی به آن بنگرید هرآنچه که باید.ممنون از حضورتان و خوشحال از آشنایی با شما بزرگوار.
"روزگار فریب" دراین گیر و دار و بگیر و ببند دراین روزگار فریب و خدنگ شنیدم ز ژرفنای دلم با وجود که غوغا کنند، حق گیرند به چنگ
در این وادی که حق صاحب ندارد که صاحب حق هم حالی ندارد دراین موطن ازاو تن هم نمانده دگر شور و نشاط جایی ندارد
اگر تو با توانی زورمند تر بسازی از برم دنیایی برتر منم باعشق وامیدم به آنروز کنم ایران را ماوایی برتر
شود ایران میانه خاورامروز شود یکه سوار مانند دیروز چقدر زیبا سرود این حاجی فیروز که بالا میرود فرهنگ امروز
منتظر جوابتان هستم بی صبرانه بابک قدمی واریانی "ققنوس"
| |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
لزوم وزن در شعر
وزن لازمة شعر و موسیقی نمایة آن است. فارابی وزن و موسیقی را از عوامل تخییل به شمار می آورد و اخوان الصفا، موسیقی را بحث از نسبتها ــ در هر حوزه ای از حوزه های وجود که باشد ــ می دانند (شفیعی کدکنی، 1373: 335 ).آندره موروا شعر بدون وزن را جز نثر زشتی نمی بیند که بیهوده بریده بریده شده است. ورلن در شعر بیش از هر عنصری دیگر، وزن را مؤثر می شمرد و نیما نیز شعر بی وزن را شبیه به انسان برهنه و عریان دانسته است.
ابن سینا معتقد است: « علم موسیقی، بخشی از علم ریاضیات است که در آن از احوال نغمهها، درصورت هماهنگی یا ناهماهنگی و از احوال فواصل نغمهها، بحث می شود تا چگونگی تألیف لحن معلوم گردد. »( ابن سینا، 1405: 9 ) و برخی در این میان، بین وزن و موسیقی تفاوت قائل شده اند.
لامبورن می گوید: موسیقی درونی که در شعر پیدا می شود، از وزن و نظم وسیعتر است و چه بسا شعرهایی که از نظر نت موسیقی مساوی هستند و از نظر موسیقی اصوات کلمات و موسیقی درونی متفاوتند و حتی هر بیت از یک شعر ممکن است، موسیقی خاصی داشته باشد که با موسیقی درونی بیت دیگر متفاوت باشد ( شفیعی کدکنی، 1373: 51-50 ) در صورتی که هیچ لزومی برای تفکیک وزن از موسیقی نیست و این موضوع در الگوی نهایی شرح داده خواهد شد؛ بلکه آنچه که الزام آن اهمیت دارد، وجود آهنگ موزونی است که از بافت ساختاری شعر برمی آید.
همانطور که ات ریدج می گوید: «انسان از شعری که می خواند، وقتی لذّت می برد و در مقابل آن واکنش نشان می دهد که آهنگ آنرا دریافت کند» ( ات ریدج، 1995: 1 ). و برخلاف نظر بعضی از نظریه پردازانی چون کالر که معتقد است: « شعر نظمی در خود دارد که مایة لذت می شود؛ پس چه حاجت به پرسش از معنای آن و چیزی که باعث می شود تا زبان از حفاظ خرد عبور کرده و خود را در حافظة مکانیکی جای دهد، همان سازمان موزون شعر است.» ( کالر، 1382: 107-106 ) من فکر میکنم، معنای آهنگ موجود در وزن شعر، بیشتر از شکل آن، داعی لذت بردن از شعر است.
شفیعی کدکنی معتقد است که گروه موسیقایی سبب رستاخیز کلمه ها و تشخص واژه ها در زبان می شوند که خود عواملی شناخته شده و قابل تحلیل و تعلیلند از قبیل: وزن، قافیه و... و همچنین عوامل ناشناختهای که فقط حس شدنی هستند و نمی توان برای آنها قانونی کشف کرد ( شفیعی کدکنی، 1373: 8).
در هر حال، شعر به هر وجهی که ارائه شود، وزن دار است.
حقیقت وزن، همان چیزی است که ما از حضور آهنگین واژگان در تناسب با معنای آنها در بافت شعر دریافت می کنیم؛ بی آنکه لازم باشد به نوعیّت قاعده های از پیش تعیین شده ( وزن کلاسیک یا نو) اتّکا کنیم. در واقع عادتها تعیین کننده نیستند؛ چراکه عادت به نامتعارف، می تواند آن را متعارف گرداند؛ یعنی هر شعر در حالت حضور خود می تواند به انحاء مختلف تولید موسیقی کند. همانطور که غزل با ساختار موزونش به عنوان یک شعر آهنگین، متعارف دانسته شده است، شعر در هم ریختة سپید هم به عنوان یک نامتعارف، مجال شناساندن خود به عنوان یک شعر آهنگین را دارد. پس تصدیق موزون بودن شعر بستگی دارد به حس دریافت و حالت ایجادی آن در لحظۀ حضور مخاطب در برابر متن؛ چه آن مخاطب، مؤلف باشد و چه خواننده؛ پس عوامل تعیین کنندۀ ساختار معنایی وزن، متن وخواننده هستند.
بنابراین، با توجه به فرآیندهای ذکر شده، ساختار ریخت شناسی وزن، از طریق رویکرد معنایی آواها، واژگان و نحو شعری که هرکدام در زمینة بافت شکلی خود، به نحو شگفت انگیزی تولید صدا و موسیقی می کنند و در لحظة حضور متن، حالت تأثیر و دریافت خواننده، مورد تحلیل واقع می گردد.
بخشی از مقاله تحقیقی ریخت شناسی معنایی وزن در شعر فارسی
نویسنده:پوران (صدیقه) علیپور
باسلام ارجمند ...بخشی از مقاله فوق بی ارتباط با سوال شما نیست با اجازه شما اینجا قرار دادم تا نگاهی اجمالی داشته باشیم ...
ولی بنظر می رسد با توجه به تجارب کسب کرده در این مدت شاگردیم شعر خوب شعری ست که هم از لحاظ اصول فنی ونوشتاری کامل باشد وهم اینکه در معنا زیباو بی نقص باشد بهرحال بنظرم انچه می نویسیم در واقع مشق هایی ست که از احساس واندیشه هایمان ریشه گرفته وانقدر باید خواندونوشت تا به شعر بی نقص نزدیک شود ...