سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 22 آذر 1403
    12 جمادى الثانية 1446
      Thursday 12 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۲۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        پژواره، قالب یا سبکی تازه
        ارسال شده توسط

        محمدعلی رضاپور(مهدی)

        در تاریخ : سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۰۵:۲۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۸۸ | نظرات : ۱۲

        استاد محمد ترکمان، مشهور به پژواره، دارای سبکی نو در شعر سپید هستند و حقیقت این است که از داخل شعر سپید،
        شاخه هایی نو  همانند پریسکه و غیراز آن به وجود آمده اند و یکی از این گونه های شعری که نگارنده، آن را سبک یا قالبی تازه در سپیدسرایی می پندارد، فراوان در اشعار بنیانگذار آن یعنی استاد پژواره، دیده می شود و به این دلیل، نام این سبک شعری را پژواره
        پیشنهاد کرده ایم.
        نگارنده، سبک پژواره را بطور خلاصه، سپید فشرده ی رها توصیف می کنم.
        منظور از سپید، معلوم است و فشرده بودن آن هم در استفاده از شعر کوتاه و الفاظ اندک با معنای چشمگیر است و رها بودن آن از یک جهت، آزادی آن از تکرار کلمات قابل حذف بویژه به قرینه ی لفظی است.
        برخی از ویژگی های گونه(/قالب/سبک) شعری پژواره عبارت اند از:
        1- کوتاهی همراه با ژرفای معنایی شعر
        مثال ها در کلیت هر شعر در قالب پژواره
        2- حذف بویژه به قرینه ی لفظی
        مثال
        حوصله ام
        در صف فاصله صرف شد با شریک
        آمالم، میان دزدان ” قافله” معامله!
        (حذفِ فعلِ "شد" به قرینه ی لفظی بعد از کلمه ی "معامله")
        3- کاربرد قافیه به شیوه ای بدیع بصورتی بدیع:
         قافیه پردازی در قالب پژواره، دارای شیوه ای بسیار جالب است و در میانه ی قافیه پردازی بیرونی و قافیه پردازی درونی
        قرار می گیرد؛ بطوری که واژه ای از جفت قافیه ساز را در جایگاه آغازین یا میانه ی یک لَخت (مثل قافیه ی درونی) می بینیم
        و واژه ی قافیه ساز دیگر را در انتهای لَخت دیگر(مثل قافیه ی بیرونی)؛
        مثال:
        حوصله ام
        در صف فاصله صرف شد با شریک
        (به شیوه ی قافیه پردازی در  جفت های "حوصله و فاصله" توجه بفرمایید!)
        همچنین:
        تا آب می خورند و از بیکاری
        ” ماکیاول ها ” زرداب عذاب!
        (به شیوه ی قافیه پردازی در جفت های "آب" (و "زرداب") و "عذاب" توجه بفرمایید!)
        به عبارت دیگر:
        در شعر پژواره، شیوه ی قافیه پردازی بصورت درونی- بیرونی و گاهی بیرونی-درونی در کم ترین فاصله است و برای روشن تر شدن مطلب، این شیوه را با بعضی دیگر از شیوه ها مقایسه می کنیم:
        در شعر سنتی، قافیه پردازی بیرونی، ضرورت دارد و قافیه پردازی درونی، امتیازی اضافی ست.
        در شعر نیمایی، کلیت قافیه پردازی، مورد اهمیت است؛ اما الزامی برآن نیست و قافیه پردازی در آن،
        شکل خاصی هم ندارد.
        در شیوه های معمول شعر سپید، کلیت قافیه پردازی هم به مانند وزن عروضی، جایگاه کم تر مورد توجهی نسبت به شعر نیمایی دارد؛ با این حال، کلیت قافیه پردازی بویژه از نوع درونی گهگاه در آن به کار می رود.
        در شعر  سبز(چندآهنگ)، قافیه پردازی بیرونی، دست کم در یکی لَخت، ضروری ست و به قافیه پردازی درونی هم اهمیت داده می شود؛ اما جایگاه قافیه در آن، اختیاری ست.
        4- آرایه ی دنباله گیری(به تعبیر نگارنده) در آن مشهود بلکه برجسته است؛
        مثال: ” ماکیاول ها ” زرداب عذاب!
        (استفاده از دو کلمه ی زرداب و عذاب در مجاورت)
        و همچنین:
        آمالم، میان دزدان ” قافله” معامله!
        (قافله و معامله)
        5- کاربرد برجسته ی واج آرایی
        مثال(از صدای ص/س):
        حوصله ام
        در صف فاصله صرف شد با شریک.
         

        نمونه شعر
        مرزی کاش نبود گرگ و میش
        با هم
        تا آب می خورند و از بیکاری
        ” ماکیاول ها ” زرداب عذاب!
        .
        .
        .
        * * * *
        حوصله ام
        در صف فاصله صرف شد با شریک
        آمالم، میان دزدان ” قافله” معامله!
        پژواره هایی از استاد محمد ترکمان، پژواره،
        پژوهشی از محمدعلی رضاپور، مهدی)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۷۲۰ در تاریخ سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۰۵:۲۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        مهتاب ایزدسرشت (مه)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۷:۴۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد ترکمان(پژواره)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۹:۱۴

        ... سلام استاد رضاپور عزیز
        در واقع بسیار خرسندم که دانا ادیبی بالاخره به گوشه ی دل ما نیز آفتابی فرو نشاند و بلند، بر کوره راه مان، نگاهی...
        از ما، باری محبت، تلاش، از خودگذشتگی، و بزرگواری شما فرهیختگان هم دریغ شود اگر، این لحظه ها هستند که باید تکلیف شعر بنده و به ویژه راه و روش شعر شما را روشن کنند و پوزه ی توسن منتقدین مغرض را خاک آلود؛؛؛

        درضمن از بانو ایزدسرشت هم ممنونم که اطلاع دادند...

        ... در این هزاره اشک و آه آقا
        می خواهی اگر نام آور شوی،
        نخست خود را باید فروخت
        بی خبر یا، خون باید ریخت!
        چو - من -
        سالها نه از دل خون خورد...
        گمنام
        تا در حاشیه ی شهری مرد !

        پژواره
        محمد ترکمان(پژواره)
        محمد ترکمان(پژواره)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۹:۳۱


        … بله با انتخاب شما بسیار موافقم:

        (فشرده ی رها)

        و من بعد از این نام در دفترم بهره می گیرم…
        ارسال پاسخ
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۱۲
        سلام و درود و اردات و احترام
        استاد پژواره ی بزرگ! خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۱۳
        ولی جسارتا "فشرده ی رها" توصیف شیوه ی تازه ای ست
        که آن را با اجازه ی شما،
        "پژواره" نامیده ام.
        شریف شریفیان
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۲۰:۰۸
        سلام استاد عزیز حضرت رضاپور گرامی
        نقد و نظر و واکاوی سروده وسبک پژ واره
        و شرح کاملتان بسیار عالی واستادانه
        ریز بینی تان قابل ستایش است
        وحق مطلب را ادا فرمودید
        ودرود بر (پژواره) عزیز
        وسپاس از(مهدی) عزیز
        موفق باشید وسعادت مند
        خندانک خندانک خندانک
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴
        سلام و احترام
        خدمت جناب شریفیان بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سمیِّه صباح ((گُلنار))
        جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ۰۸:۲۸
        سلام و عرضِ احترام
        جناب رضاپور (مهدی) گرامی قدر

        درود بر شما.
        موفق باشید ان شای الله. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۲۰
        سلام و احترام و سپاس
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۵۱
        افرین دوست خوبم
        سلامی گرم به استاد عزیزم استاد پژواره
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۲۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1