سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آگاهی به حیات
        ارسال شده توسط

        احمدی زاده(ملحق)

        در تاریخ : يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ۱۴:۳۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۲۰۳ | نظرات : ۴

        تنها آگاهي به حيات است كه اصول و ارزش‌هاي خود را براي آدمي تفسير نموده، او را به تفكيك «من» از «او» و «من» از «آن» توانا مي‌سازد. اين‌كه مي‌بينيم بيش‌ترين صفحات تاريخ بشري را تاريخ طبيعي پر كرده و به تاريخِ انسانيِ او بيش از صفحاتي اندك اختصاص نيافته است، معلول همين ناآگاهي از اصول و ارزش‌هاي حيات است. هم‌چنين، اين‌كه همۀ تاريخ و سرگذشت بشر، بردۀ قدرتِ ناآگاه بوده و هر چه زمان‌ها مي‌گذرد، بر سلطۀ ناآگاهانه قدرت‌ها افزوده شده و بَردگي بشر به آن قدرت‌ها كه در شكل‌هاي جلب كننده بروز مي‌كنند، محكم‌تر مي‌شود، در اصل، معلول ناآگاهي از حيات و اصول و ارزش‌هاي آن است.
        چون سر و ماهيّتِ جان مُخبر است /هر كه او آگاه‌تر، با جان‌تر است
        اقتضاي جان چو اي دل آگهيست / هر كه آگه‌تر بود، جانش قويست
        روح را تأثير آگاهي بود / هر كه را اين بيش، اللّهي بود
        خود جهانِ جان سراسر آگهيست / هر كه بي جان است، از دانش تهيست
        مثنوي معنوي، دفتر ششم.
        مضموني را كه از ابيات مذكور مي‌توان دريافت، با يك جملۀ مختصر متذكر شده، عنصر آگاهي و دخالت آن را در «حيات معقول» توضيح مي‌دهيم. جان، يعني: آگاهي از خويشتن. بنابراين، هيچ انساني نمي‌تواند ادعاي برخورداري از «حيات معقول» نمايد، جز اين‌كه از هويّت، اصول و ارزش‌هاي حيات خويش آگاه باشد. از اين مطلب به خوبي روشن مي‌شود كه اصرار شديد دين اسلام به تحصيل آگاهي به خويشتن براي چيست! براي آن ‌كه مبنا يا مسير و يا جهت دين اسلام عبارت است از: «حيات معقول» و اين حيات معقول هرگز بدون آگاهي، قابل تحقق نمي‌باشد:
        چيست دين؟ برخاستن از روي خاك / تا كه آگاه گردد از خود جانِ پاك
        اقبال لاهوري
        مسلّم است كه اين آگاهي، محصولي از تكاپوهاي فكري و عقلاني در شناخت هويت و اصول و ارزش‌هاي حياتِ انساني مي‌باشد. اين عنصرِ تعريف: لزوم آگاهي به «حيات آنچنانكه هست» و «حيات آنچنانكه بايد باشد»، مفاد اين آيۀ قرآني است:
        «تا كسي كه هلاك مي‌شود و زندگي او تباه مي‌گردد، مستند به دليل روشن باشد و كسي كه زندگي مي‌كند، زندگيش به دليل روشن مستند باشد.» انفال / آيه .42
        مطابق اين آيۀ شريفه، انساني كه به حيات آگاهي نداشته باشد و شايستگيِ حياتِ خود را در هر موقعيتي كه قرار مي‌گيرد، نتواند با دليل روشن اثبات نمايد، زندگي او «حيات معقول» نبوده، بلكه پديده‌اي ناآگاه در مجراي قوانين طبيعت، زورگويي‌ها و زورآزمايي‌هاي هم‌نوعانِ ناآگاهِ خود به صورت تسليمِ محض است.
        حيات معقول، محمدتقي جعفري / 80 ـ 78

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۴۵ در تاریخ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ۱۴:۳۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2