سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مخلص
        ارسال شده توسط

        مجید خوش خلق سیما

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ۰۲:۲۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۱۹ | نظرات : ۴

        خالص به معنایِ لغوی یعنی آنچه با چیزِ دیگری مخلوط نشده باشد ، ناب ، سره ، مشخصاتِ اصلیِ یک چیز ، ماهیّتِ واقعیِ موجودیّتی بدونِ در نظر گرفتنِ چیز یا چیزهایی که تناسبی با ذاتِ یک چیز نداشته امّا به هر دلیل با آن در آمیخته و در نهادش لانه کرده است.
        خلوص یعنی عاری شدن از ناخالصی ها و تبدیل گشتن به خودِ واقعی و آنچه اصل و ذاتِ آفریده شده هر چیز است ، زدوده شدنِ ابهامات و چیزهایی که معنایِ واقعیِ یک چیز را تحتِ تأثیر قرار داده و مفهومِ آن را تغییر می دهد.
        اخلاص را می توان بی آلایشی ، پاکی و عاری بودن از هر ناخالصی و آلاینده هایی که ذاتِ اصلی را مخدوش و از معنا و محتوا و ماهیّتِ اصلیش دور می سازد تفسیر نمود.
        اخلاص با این معنی می تواند صفتی باشد که در کنارِ هر چیزی قرار گرفته و به آن مفهومی آراسته و پیراسته دهد ، مثلِ اخلاص در دوستی یا اخلاص در عبادت و ....
        به نظرِ بنده مخلص ویژگیِ کسی است که خود را آنگونه که در هر برهه هست معرّفی نموده و از نشان دادنِ محتوایش با مختصّات و مشخصّات و ویژگی هایِ ذاتی و همچنین بیان و ابرازِ احساساتش ابایی نداشته باشد.
        مخلص بودن را می توان عاری شدن از منیّت ها ، نقاب ها ، نقش ها ، بازی ها و نقشه ها و برگشتن به اصل و آنچه با ذاتِ آفرینش سازگاری دارد معنی نمود.
        مسلماً دنیایِ وجودِ هر انسان متشکّل از مختصّات ، مشخصّات و ویژگیِ هایِ منحصر به فرد و خاص می باشد که مجموعه ای از ضعف ها و قوّت ها یا توانایی ها و ناتوانی ها را شامل می شود.
        برجسته ساختنِ دروغینِ قابلیّت ها و نیز سرپوش نهادن بر نواقص از جمله اقداماتی است که آدمی به دلیلِ ترس از تحقیر و نیز موردِ توهین واقع گشتن و نادیده گرفته شدن موردِ پسند و استفاده اش واقع می گردد.
        همین امر باعث می شود تا انسان درگیرِ مجموعه ای از نقشه ها ، بازی ها ، نقاب ها و نقش ها شده و مقدارِ زیادی از انرژیِ خود را صرفِ سازماندهیِ چنین روندی و نیز مراقبت از افشا نشدنِ ماهیّتِ واقعی و اصلِ حالِ حاضرش جایِ اقدام برایِ شناساییِ خود و برطرف ساختنِ ضعف ها و رشدِ استعدادهایِ سازنده اش کند.
        معرفیِ خود و قابلیّت ها و کمبودها بدونِ کم و کاست و نشان دادنِ آنچه یک انسان به شکلِ واقعیِ هست و مشخصّات و هویّت و شخصیّتِ اصلی و تشکیل دهنده درون مایه فرد در هر برهه را می توان معنایِ درستِ اخلاص نامید.
        بدونِ ریا ، یعنی بدونِ در نظر داشتنِ منافعِ شخصی و ارضاءِ منیّت هایِ فردی عمل نمودن به درست ترین شکل مطابق با اصولی راستین و آموزه هائی انسانی و اخلاقی در راستایِ نیل به همزیستیِ مسالمت آمیز را هم می توان مصداقِ بارزِ مخلص بودن دانست.
        خالص شدن یعنی زدودنِ ناخالصی ها و آنچه درجه و عیارِ انسان را بنابر شأن و منزلتِ واقعیش پایین آورده و ارزش و بهایِ او را کاهش می دهد.
        انسانِ مخلص خودش است و شسته از هر چه نقش و نقاب و ادا و اصولِ دروغین و می شود به راحتی او را از رفتار و کردار و سخنان و حتّی حالاتی که به خود می گیرد شناخت و فهمید کیست و د درونش چه می گذرد.
        انسانِ مخلص کسی است که بی هیچ زحمتی می توان از صورتش پی به احساساتِ درونی و حالاتش برد و دانست او در چه وضعیّتی قرار دارد و در کدامین فضا از لحاظِ احساسی سیر می کند.
        انسانِ مخلص کسی است که احساساتِ خود را بیان و از بروزِ آن نمی ترسد و همچنین خطاها و اشتباهاتش را پذیرفته و از ابرازِ آن و نیز از عذر خواهی و اظهارِ تأسف باکی ندارد.
        مخلص بودن یعنی بدونِ غل و غش پایبندِ چیزی شدن که ادعایِ آن می رود و مبادرت به آن از سویِ یک انسان در دستورِ کار قرار می گیرد بدونِ اینکه محتوایِ اصلیش را بیالاید و از مفهومش دور و به معنایش خیانت کند.
        پایان.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۰۵۳ در تاریخ چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ۰۲:۲۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        فتانه خزاعی ( دلدیدار )
        چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ۲۲:۵۴
        خندانک خندانک خندانک بسیار عالییییییی و درودها بر نگاه معناگرای شما خندانک خندانک خندانک امیدکه خداوند توفیق مخلَص شدن که خود ورای مقام مخلِص بودن است را به ما عطا فرماید.....
        مجید خوش خلق سیما
        پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۱۸
        درد بی پایان حضور سرور گرامی و استاد فرهیخته و هنرمند متعهد و شاعر توانمند سرکار خانم خزاعی .. سپاس از نظر لطف و دعای خیرتان ... پیروز و پایدار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهدی سالوند (مهدی)
        چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۳۳
        درود بر شما فرهیخته ی گرامی
        استفاده کردم
        خندانک خندانک خندانک
        کبری یوسفی
        جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۱۲
        سلام و درود برشما بزرگوار
        امیدوارم که یکی از مخلصین پروردگار باشیم
        خداقوت لذت بردم آموختم
        درودهاااا برشما الهی همیشه بهترینها باشید
        درپناه حق باخانواده خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال
        نادر امینی (امین)

        نسیم عطر قرانی بهارم می کند هردم چو برخوانم یکی آیه زاسرابا دم وبازدم

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3