سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 17 خرداد 1403
    30 ذو القعدة 1445
      Thursday 6 Jun 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خظ قرمز ماست. اری اینجاسایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱۷ خرداد

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        4- زبان نو و ساختار شکنی در شعر (4)
        ارسال شده توسط

        ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ ۰۳:۲۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۸۶۲ | نظرات : ۰

              4- زبان نو و ساختارشکنی در شعر(4)    

        ج - شاعر  « حال و آينده نگر »  چه كسي است ؟

        شاعر حال و آينده نگر آن كسي است كه هم نسل حال را در دستش نگهميدارد و هم براي آينده ي فرهنگش ايجاد انديشه و انگیزه مي كند . در واقع نگاه اين گروه از شخصيّت ها در عرصه ي شعر ، تلفيقي از احساس هاي شاعران حال نگر وشاعران آينده نگر مي باشد . ليكن در اين نوع شخصيّت ها «آينده » فداي « حال » نميشود.در خلق شعر  امروزی طوري تلاش مي كنند كه ضمن برآورده كردن نياز و خواسته هاي کنونی جامعه ، براي نسل آينده هم مفيد مي گردند . لذا اين گروه از شعرا به شرط حفظ اصالت فرهنگ و ادب خويش ، موفّقترين شخصيّت در نگاه تاريخ مي باشند و سعي بر آن دارند كه با تركيب و تشبيه و انديشه ي  جدید و سايش مضمون و متجلّي كردن جلد واژه ها و جملات ،شيريني حال و روشنائي آينده را فراهم آورده و در اين راستا جهت اداي بهتر رسالت خويش احساس مسئوليّت كنند . اينگونه شخصيّتهايي هيچوقت بي مورد عصباني يا تحريك نميشوند و در تشويق و نقدهاي مختلف ، تحت تأثير يكجانبه قرار نمي گيرند و مي خواهندخواسته ي شان متناسب با فرهنگ با اصالت و با نجابت خود باشد. شايد در بين شاعران«حال و آينده نگر » شخصيّت هايي هم باشند كه به عمق عرفان و  ماوراء مي پردازند ، ليكن شاعري كه به ماوراء مشغول است تحمّل بعضي از ناهنجاري هاي حال برايش زجر آور مي شود ، براي اينكه عواقب آينده را با گذشته مي سنجد و چون مي خواهد قفل بعضي از مسائل را بازبكند ، ظرفيّت زمان پذيرا نمي باشد و در نتيجه گشايش قفل همان و عوارض دردآور ناگهاني روح اصالت در فرهنگ نيز همان. 
         
        نسل نو از ما چه مي خواهد ؟

        پيش ازپرداختن به علّت ها و شوك هاي وارد شده بر پيكره ي فرهنگ و ادب فارسي ، ساعتي به تأمّل مي نشينيم تا ببينيم نسل نو به ما چه مي فرمايد و از ما چه مي خواهد؟
        نسل نو  از ما صداقت و يكرويي مي خواهد و مي فرمايد با ما رُك و راست باشيد و با كلمات بازي نكنيد ! ... اگر سخني داريد احساستان را به زباني ساده و زلال جاري بكنيد تاما هم با خيالي راحت بنوشيم . نسل نو مي فرمايد غزل عاشقانه ي تو را كه به شيرين و ليلي و يا به فرهاد و مجنون زمان خود سروده اي در سراچه ي قلبم جا دارد و بسيار هم از خواندش لذت مي برم امّا ديگر همين غزل را با تغيير رديف به نام امام زمان (عج)و امام حسين ( ع ) به نيم سكّه بهار آزادي نفروش ! ( و بالعكس) .
        نسل نو خيلي چيزها به ما مي فرمايد... نسل نو به ما مي فرمايد از سوزش دلتان كبابي بياوريد تابه آتشتان اعتماد بكنيم ، چرند نگوييد ، اصالت فرهنگمان در خطر است .
        نسل نو از ما مي خواهد در ابهام سخن نگوييم و افاده هاي خشكمان را برايشان تحميل نكنيم ،كوتاه با پيرايش هاي نظري و ساده با آرايش هاي هنري .
        نسل نو مي فرمايد فرهنگ من شعر عاشقانه هم مي خواهد ، سياسي هم مي خواهد ، ماورائي هم مي خواهد ، طنز هم ميخواهد ، مذهبي و عرفاني هم مي خواهد ، ...، فرهنگ من همه نوع شعر را مي خواهد . در هر كدامش كه استعداد داري پا به ميدان بگذار امّا روراست . قبل از مقام پرستي وملاحظه كاري و مصلحت انديشي به من دل بسوزان و دست نينداز !
        نسل نو مي فرمايد : مرا در رودربايستي نگه مدار و شعر نجوشيده را به خورد من نده كه يكهو مي بيني دلدرد گرفتم و از تو گريزان گشتم !
        نسل نو طالب آگاهي است و مي خواهد درست راهبري شود و او و آينده ي فرهنگ او را در امنيّت نگهدارند . نسل نو از ما مي خواهد چنان در مديريّت تغذيه ي كلمات بكوشيم كه اصل ادب به كم خوني دچار نشود!
        نسل نو ميفرمايد: خودماني تر باش ! و حرف دلت را بامن راحت بزن!
        نسل نو مي فرمايد : در زبانی چون فارسی كاري كن كه بازهم از « آفرين » لذّت ببرم و « مرسي » را براي خود « آدامس ِ» هميشگي نكنم !!!
        نسل نو مي فرمايد : زندگي من فقط شهوت زميني نيست ، به نوه نتيجه هايم دل بسوزانيد و رحم كنيد! ، مي خواهم از آسمان نيز لذت ببرم ، درب آسمان را به رويم نبنديد و مأموران خدا را فراري ندهيد!
        نسل نو مي فرمايد : اگر سخني پخته داري واحساسي جوشيده ، در حالي كه مي تواني در چند بيت برساني دريغ نكن ! از حاشيه پردازي خوشم نمي آيد و زمانم نيز تنگ است، وقتم را نگير !
        جان كلام اينكه ، نسل نو ازما احساسي نو مي خواهد ليكن بشرطي كه جوشيده و زلال باشد.
        نسل نو مي فرمايد : يك واژه ي « الله » و يك واژه ي « عشق » را نيز بعنوان شعر از تو پذيرا هستم بشرطي كه از عمق وجودت تموّج داشته و مرا بخواند ... نه اينكه فريب دهد ...      ادامه دارد    

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۹۷ در تاریخ پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ ۰۳:۲۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0