سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        سرفرازی علمی و ادبی ما در جهان به خیٌام است
        ارسال شده توسط

        علیرضا آیت اللهی

        در تاریخ : جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۵۰۷ | نظرات : ۱۰۱

        سرفرازی علمی و ادبی ما در جهان به خیٌام است

        گویا بهره ی هوشی عمر خیٌام  در زمان خود و در تمام جهان ، نه تنها کم نظیر  بلکه بی نظیر یوده است . بزرگزادگی را اگر نداشت  به عالیترین مدرسه  ( دانشگاه ) آن زمان که نظامیٌه باشد راه نمی یافت ؛ و اگر فراست و درایتی کم نظیر نداشت امثال نظام الملک طوسی  را تحت تاثیر خود قرار نمی داد : نابغه ی قرون پنجم و ششم هجری ، و چه بسا چند و چندین قرن پیش از آن و پس از آن : ریاضی دان - ستاره شناس - متبحٌر در فلسفه و منطق ( بر اساس مادٌی گرائی ) - فقیه - تاریخدان - مردم شناس - پزشک - و البتٌه که ادیب و شاعر ؛ نابغه ای که ارزش پژوهش های مستمر را می دانسته است و با این وجود هیچگاه تواضع خود را از دست نمی داده است .
        هرگز دل من ز علم محروم نشد
        کم ماند زاسرار که معلوم نشد
        هفتاد و دوسال فکر کردم شب و روز
        معلومم شد که هیچ معلوم نشد (1)
        لقب حکیم شاید با رفتار علمی خیٌام چندان تناسبی نداشته باشد . چرا که حکیم ، دانای حمکت و حکمت به معنی فلسفه ی اسلامی است حال آنکه عمر خیٌام بنا به رباعیاتِ خود ، و جهان بینی ئی که از این رباعیات برمی آید ، به معاد و جهان آخرت اعتقادی نداشته است :
        روزی که گذشته است از او یــاد مـکن
        فــردا که نیامــده است ، فــریاد مــکن
        بــرنــامــــده وگــذشته بـنیــاد مــکن
        حالـی خــوش بـاش وعمر بر باد مــکن
        *
        گویند بهشت و حور عین خواهد بود
        آنجا می ناب و انگبین خواهد بود
        گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک
        چون عاقبت کار چنین خواهد بود
        این ریاعیات شاعر را ظاهری و تنها ناشی از ضعف خیٌام در مقابل می دانسته اند 
        خیام اگر باده پرستی خوش باش
        با ماه رخی اگر نشستی خوش باش
        چون عاقبت کار جهان نیستی است!
        انگار که نیستی چو هستی خوش باش
        *
        می خوردن و شاد بودن آيين منست
        فارغ بودن ز کفر و دين؛ دین منست
        گفتم به عروس دهر کابين تو چیست
        گفتــا دل خـرم تـو کابين مـن است
        *
        می نوش که عمر جاودانی این است
        خود حاصلت از دور جوانی این است
        هنگام گل و مل است و یاران سرمست
        خوش باش دمی که زندگانی اينست
        *
        ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم
        با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
        تو خون کسان خوری و ما خون رزان
        انصاف بـده کـدام خونخوار تریم؟
        با اینهمه ، و به استثناء این یک مورد التزام عملی وی به اسلام را می توان باور داشت :
        سستي مكن و فريضه ها را بگذار
        وان لقمه كه داري زكسان باز مدار
        در خون كس و مال كسي قصد مكن
        در عهده آن جهان منم ، باده بيار
        و در هرحال به شدٌت پایبند به اخلاق و انسانیت می نماید .
        عمر خیٌام نیشابوری ، زادهء 28 اردیبهشت 427 خورشیدی 967 سال پیش از این فخر ایران در سراسر جهان ، شناخته شده و معرٌف بزرگی و عظمت اسلام در قرون پنجم و ششم هجری از دوره های عظمت ایران است که نوشته اند در کنار امامزاده محروق ، از امامزادگان رونق گرفته در زمان قاجاریان ، دوره انحطاط عظمای ایران ، دفن شده است و امامزاده محروق حتی نزد همه ی مردم خراسان شمالی شناخنه شده نیست ...
        حافظ ، تاحدودی پروین اعتصامی ، صادق هدایت و احمد شاملو را از متاثران وی می دانند ؛ مثلا" در این رباعی :
        با من تو هر آنچه گوئی از کین گویی
        پیوسته مرا ملحد و بی دین گویی
        من معترفم بدانچه که میگویی
        انصاف بده ترا رسد این گویی ؟!
        (1) قابل توجٌه افاضه فضل کنندگانِ از تحصیلات متوسطه باز ماتده تا ادبیات خواندگانی که  ، ( در کشوری که کیست که با اینهمه دانشگاه پولی و غیر پولی نتواند یک « کارشناسی ناقابل ادبیات ! » بگیرد ؟! ) با « نیم دانش » و کمتر از نیم دانش خود به اصطلاح خدا را بنده نیستند ! ؛ خود را خسته می کنند و به مصداق « رنج خود می دهی وزحمت ما میداری ... » به همراهی کسانی که هر مدرکی ! در هر رشته ای ! را حجٌت فتوا در زمینه شعر و ادبیات می انگارند ادبیات شکوهمند فارسی را به قهقرا سوق می دهند . تواضع که سهل است حتٌی « شناختن حدٌ خود » نوشداروئی شده است برای احفاد و اولاد رستم و سهراب ؛ و چه پدر کشی ها و...و...و... حال آنکه از نابغه ای چون خیٌام خوانده ایم و می خوانیم :
        افسوس كه رفت عمر بر بيهوده
            هم لقمه حرام و هم نفس آلوده
        فرمودة ناكرده سيه رويم كرد
            فرياد ز كرده هاي نا فرموده
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۵۱۵ در تاریخ جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3