سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 15 آبان 1403
    4 جمادى الأولى 1446
      Tuesday 5 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        سه شنبه ۱۵ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد ادبی )6(
        ارسال شده توسط

        محمد یزدانی

        در تاریخ : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۰:۴۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۶۱ | نظرات : ۰

        " واگیژه " ) گرد باد ) اثری از استاد فروزان شهبازی
        بافه خواوم شیویا ،واگیژه مارینه ورم / پا تلن بیمه دوما تو وگمونم ممرم /پا پیا لیژ و بنار و هلگه هلگ بی خودی / منمه شیت و شکت ،لنگ بیه پای سفرم /تپه تپ کته خیالم ،خووشی ئه دل توریا/هن یسه هر خصه بارم ، بی هناسیت پکرم/چک و چوله سرزمینم ،وخت خاپوره نیه /چوی جنازه بی سرم ، بی تو مدوم در و درم/ داله گیژون بخت سی ، پیچیاسه دور چملم/ مه دی تا کو مه بکیشین ، قصه بارینه سرم/
        در شعر امروز عنوان بخشی جدا ناشدنی از متن محسوب می شود همچنانکه یک نشانه در یک  خط نگاره / نشانه های موجود در عنوان این متن به درستی در تمامی اجزا ء روایت خرد شده است "وا گیژه " دارای تشخص شکلی و محتوایی در توجه به رویکرد زبان مادری است " گ" "  ژ" بازگشت به اصالت های زبانی در فرهنگ بومی با استفاده از ادای عامیانه "وا " به جای باز در مقابل بسته /  نیز "واگرد " از معنای "واگیژه "محتوا به تمامی در  جهت بازگشت به علایق اصیل و توجه به عناصر عاطفی و دلتنگی های  و دغدغه های راوی  توسعه یافته است  زینت  شکلی متن با توجه به تشخص چهار حرف از الفبای زبان مادری " پ" چ" ژ" گ" و تحت تاثیر عنوان "واگیژه "نیز با  آراستگی و ظرافت در تمامی متن نغمه حروف و بسامدهای آوایی را رقم زده است این اتفاق در شعری که رویکرد ی باستانی در زبان دارد بسیار درخشان و ارزشمند است  رعایت حداکثری موسیقی در قافیه و ردیف تلفیقی  این غزل را در شمار آثار ماندگار  قرار می دهد  توجه به باور داشت ها در جهت پایداری تمدن ضمن پاسداشت زبان از جمله سر فصل های  این ژانرمی باشد این باور داشت ها در شکل های کوتاه و محتوای برساخته فرصت بروز بیشتری دارند  موقعیت اول  دراین متن با پاسداشت زبان به ظهور رسیده است در  پرداختن به باور داشت ها و داستان سرایی  رگه های بسیار خوب مانند : /چک و چوله سرزمینم ،وخت خاپوره نیه / امکان محتوایی متفاوت را فراهم آورده است
        خاک پای دوستان محمد یزدانی جندقی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۲۲۵ در تاریخ سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۰:۴۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2