سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد ادبی )5(
        ارسال شده توسط

        محمد یزدانی

        در تاریخ : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۱۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۶۰ | نظرات : ۱

        بهار اثرشاعر و منتقد ادبی استاد صادق ایزدی گنابادی  11 / 12 /1391منبع پارسی زبانان
        به ياد دوران  نوجواني  / بهار دیروز سنگین و آهسته درب خانه ما  را زد / و مادر برایش در را باز کرد / مادر با رویی باز و گرم بهار را به خانه آورد / و در بهترین جای اطاق جایی که پدر می نشیند ؛نشاند /پدر از امدن بهار خیلی خوشحال نبود / و مادر نگران بود که مبادا به مهمان بربخورد /و هی حرف توی حرف می اورد  و به بهار چای و شیرینی تعارف می کرد /بهار نیم خیز شد و سراغ باغچه ی حیاطمان را گرفت /اما مادر گفت کو حالا حالاها هنوز وقت است /بهار به حیاط خانه رفت /و پدر گفت : این بهار هم همه هنرش این است که با خود منطق برداشتن کرسی ها را بیاورَد /و برای  باغچه رنگ /مادر گفت کمی آهسته تر / بهار از حیاط خانه حرف هایت را می شنود /اما بهار حرف های پدر را نمی شنید /گنجشک ها و در ختان باغچه حیاط خانه ما مراسم استقبال از بهار را  آن قدر پر شور بر گزار کردند /که بهار هیچ حرفی را نمی شنید /پدر سکوت کرد و من نفهمیدم چرا پدر از امدن  بهار دلگیر است /مگر به قول خودش هنر  کمی است آوردن این همه رنگ ؛ این همه شور/لابد انتظار پدر این بود  که بهار برایش پول بیاورد /و یا دارویی که درد پایش را آرام کندصادق ایزدی گنابادی اسفند 91
        نقد: توسط محمد یزدانی جندقی 11/ 12/ 1391
        از متن های قاعده مند در شعر آزاد است و دورانی از شعر آزاد دهه ی هفتاد با چنین متن های معتدلی روبرو هستیم " پدر یعنی وعده خرید دوچرخه برای تابستان / پدر یعنی چکمه های لاستیکی اول مهر / پدر یعنی یک سکه ی دو ریالی روزانه ........پدر یعنی مردی که لباس های تنش وصله دارد / اما به فکر خرید لباس عید برای ماست / "سهیل " زمینه گریز مخاطب به مرکز معنا در این شعر فراهم شده است  وبازگشت چیدمان تصاویر را شاهد هستیم  با این دریافت در معرفی "بهار " در همنشینی شخصیت ) نوجوان ( با  نشانه هایی که از ناحیه تشخیص بر این فرا کلمه قابل تعمیم هستند  مانند "جوانه " زندگی دوباره .. نشستن و برخاستن .به حیاط خانه رفتن که همگی این تصاویر دارای ظزفیت  سپید خوانی هستند به طور کلی  در متن های آزاد بار معنا را در حالت ها می توان جستجو کرد واین متن دارای خاصیت  ملو درام مانند هست  عناصر عاطفه  و دلتنگی  در این متن شاخصه های اصلی هستند  این تشخص در  آداب معاشرت ایرانی  در بهار  مهمانی های منتظره و غیر منتظره  وسایر  جزیی نگری ها در  فرهنگ  بومی خود را نشان می دهد و نمای درونی  خانواده ای با رفتارهای صمیمانه است 
        بهار به حیاط خانه رفت / و پدر گفت : این بهار هم همه هنرش این است که با خود منطق برداشتن کرسی ها را بیاورَد/و برای  باغچه رنگ /مادر گفت کمی آهسته تر / بهار از حیاط خانه حرف هایت را می شنود اما بهار حرف های پدر را نمی شنید/
        امتیاز دیگر توانایی شاعر در بیرون امدن از جملات بلند است بدون انکه میان تصاویر تر کیبی فاصله بیفتد هر چند در واسطه های لفظی می تواند ترکیب ها را فشرده تر کند که انرژی بیشتری ازاد شود مانند ) چنان ) به جای آن قدر در این ترکیب /آن قدر پر شور/و گرفتند به جای برگزار کردند / قرینه های لفظی در این متن حذف مناسبی دارد که از تعدد افعال می کاهد و این قوت پرداخت در زبان مناسب این متن هست اما باعث ورود بیش از پیش حرف ربط نیز شده است اگر برای تک واژ ربط ) واو ) جایگاهی درشعر قابل تعریف باشد  چنین جایگاهی در شعر نیمایی و سپید مناسب ترین جایگاه خواهد بود همانطور که پیش از این 91 در نقد واو عطف نوشته ام راهبرد این تک واژدر شعر غزل نیمایی سیمین بهبهانی اتفاق افتاده است که پیش از واو عطف نقطه چین تعلیق را در نظر داشته است که عطف به حدس مخاطب از رویداد نانوشته مربوط می شود اما در متن حاضر چنین رویکردی  وجودندارد بنا براین  تکواژ مکرر ربط یکی از موارد قابل  انتقاد در پرداخت این متن محسوب می شود //// اجتماع دانای کل روایت با شخصیت ها ی متن  / بهار / مادر / پدر /در ختان / گنجشک ها / در حیاط و باغچه و نقش هریک از اجزاء  روایت مشخص  و درخشان است و بهار که نقطه  ی جوشش این متن هست با کوشش آگاهانه ی مولف در مرکز این رویداد قرار می گیرد در رمز گشایی مرکزیت محتوایی این شعر کافی است به هم نشینی های استعاری توجه نشان دهیم :نمونه :  پدر از آمدن بهار خیلی خوشحال نبود / و مادر نگران بود که مبادا به مهمان بربخورد/شناسه = بهار= مهمان استعاره همنشین شناسه= بهار = مهمان = کنایه = رسیدن به معنا =  اشاره به دل نگرانی ها بابت  خرج اضافه ای که مهمان = بهار روی  دست پدر خانواده می گذارد ) به همین دلیل از آمدن بهار خوشحال نبود = تشویش مادر از این که مبادا به مهمان بربخورد = شناسه = بهار = اثبات مرکزیت معنا ی متن
        91محمد یزدانی جندقی متمم نقد 93

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۱۹۶ در تاریخ جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۱۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1