سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقدی بر ( رستاخیز کلمه ها ) و دیدگاه دکتر شفیعی کدکنی / مقاله دوم
        ارسال شده توسط

        محمد حسن پاکدامن ( حسام)

        در تاریخ : پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ۱۷:۵۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۷۶ | نظرات : ۰

        بسم الله
        مقاله دوم
        بدیهی است هدف از بیان نمونه هایی از تفکر شاعرانه ی شاعر بزرگ شوروی سابق (مایوکوفسکی) انکار قابلیت های ممتاز وی در شعر و شاعری نیست. نگارنده بر آن است که نوع نگرش و جهان بینی شاعران در بازشناسی و تعریف مقوله شعر اثر گذاری فراوانی دارد. از اینرو صورتگرایان بلوک شرق با فاصله گیری از روح شعر، آغاز و ساختار آن را در فرم صنعتی و چیدمانی متفاوت از آن چه در شعر شاعران ایدئولیک تبلور یافته ، ارائه نمودند. شکی نیست که چنین فرمی گرچه در تعریفی بنیادین از شعر در تضاد است ولی مرور قواعد و تکنیک های آن می تواند در نظام و ساختار بندی هر شاعری با هر گونه نظام فکری و عقیدتی به کار آید. به بیانی دیگر هر شعری اگر از دو پایه ی فرم و عقیده سامان یافته باشد، فرم آن را در ارکان موسیقایی ( وزن، قافیه، ردیف و هماهنگی بین صوت ها) و ارکان بیرون از خصوصیات موسیقایی ( استعاره و مجاز، حسآمیزی، کتایه، ایجاز و حذف، باستانگرایی، صفات هنری، ترکیبات زبانی، آشنایی زدایی در حوزه ی قاموسی، آشنایی زدایی در حوزه ی نحو زبان و بیان های پارادوکسی) می توان با اقتباس از قواعد دیگر فرهنگ ها و جهانبینی ها در آموزش شعر و شاعری استخدام کرد ولی سخن این است که چنین فرمی نمی تواند به عنوان شناسه ی تام حقیقت شعر معرفی گردد. گویا همین دغدغه باعث شد که جناب شفیعی کدکنی در تحریر محل نزاع خود، قبل از ورود به فصل اول از کتابش درباره ی تعریف شعر که همان رستاخیز کلمات است، به این مطلب اشاره کند که : " اگر معنی فرم را به درستی دریافته باشیم خواهیم دانست که بسیاری از چیزهایی را که ما از آثار محتوی و مضمون تلقی می کنیم مرتبط با فرم اند ." همو درادامه با استناد به گفتار فروغ فرخ زاد تلاش برآن دارد که نظریه ی وی را با دیدگاه خود هماهنگ سازد. آن جا که می نویسد: " فروغ در جایی گفته بود: چیزی که در یک شعر مطرح است فرم و قالبش نیست، محتوایش است واگر محتوی یک شعر آن محتوی باشد که من دردوره ی خودم احساس کنم که می توانم با آن ارتباط داشته باشم، بنابراین صدرصد شعر است." پس از نقل این قول بی هیچ دلیل و استدلالی در نتیجه گیری از گفتار فروغ فرخزاد ادامه می دهد: " بی گمان منظور او از محتوی در این تعبیر، همان چیزی است که امروز فرم نامیده می شود و این هیچ ربطی به قالب غزل و قصیده و رباعی یا شعر آزاد یا شعر منثور ندارد." (شفیعی کدکنی، تحریر محل نزاع، 33) اینک این پرسش جدی مطرح است به راستی ورای فرم چه چیزی پنهان است و وجود دارد که بر پایه ی آن یک شعر متولد می شود؟ آیا فرم مقدم است یا آن حقیقت پنهان؟ این گونه درآمیزی فرم و محتوی نتیجه اش این است که با هرترفندی اثبات کنیم که از درون فرم، محتوا جلوه می کند ، دوچیز نداریم و یک چیز است که آن را فرم می نامیم. به دیگر عبارت ، فرم دردولایه ی سطح و عمق قابل کنکاش است. آن چه در قالب های شعری از قبیل غزل، قصیده، رباعی، شعر آزاد و سپید شاهدیم همه مربوط به سطح فرم یا همان فرم ظاهری است و اما فرم درونی نظم آهنگ معنوی و محتوایی شعر را عهده دار می گردد. این گونه قضاوت و نگریستن به شعر چیزی شبیه به بازی با کلمات است که شخصی خواسته باشد برای بومی سازی عنوانی آن عنوان را پس از اقتباس در هدفی به کار گیرد و برای برون رفت از ملزومات نا خواسته ی چنین اقتباسی، دست به توجیه و تعمیم معنا در اصطلاحی بزند. جناب شفیعی کدکنی از طرفی می خواهد فرم معنا شده ی معهود نزد صورتگرایان را در شعر فارسی به کار گیرد و از سویی در پی تضاد و دوگانگی دو فرهنگ به دنبال راه برون رفتی می گردد که با گسترده نمودن بار معنایی کلمه " فرم" براین مهم فائق آید و در اقتباسی ناقص شعر را رستاخیز کلمه ها بازشناسد.  
        ادامه دارد ...
         
        منبع:
          شفیعی کدکنی، محمدرضا، موسیقی شعر، مؤسسه انتشارات آگاه، چاپ دوم، تهران، تابستان 1368.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۹۲۱ در تاریخ پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ۱۷:۵۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2