سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 29 خرداد 1403
  • درگذشت دكتر علي شريعتي، 1356 هـ ش
12 ذو الحجة 1445
    Tuesday 18 Jun 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خظ قرمز ماست. اری اینجاسایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      سه شنبه ۲۹ خرداد

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      🔶 درسنامه ی ۶٣ قافیه درس ٢١
      ارسال شده توسط

      سید هادی محمدی

      در تاریخ : ۳ روز پیش
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۱۴ | نظرات : ۳۳

      بسم الله الرحمن الرحیم 
       
       
       
      قبل از اینکه ادامه ی بحث قافیه در هجا ها را بررسی کنیم جهت یادآوری عرض میکنم 
       
      حروف الحاقی در قافیه چیست؟
      به آخر واژه های قافیه یک یا چند (وند) اضافه می‌شود که به‌آنها حروف الحاقی می‌گویند. 
      این حروف نیز جزو حروف مشترک قافیه هستند و رعایت کردن آنها الزامی است. 
       
      حروف الحاقی پر کاربرد
       
       
      علاوه بر پسوند های مشترک مابین کلمات قافیه مصوت بلند (ی) و (ه) غیر ملفوظ که مصوت (اِ) یا (اَ) محسوب می‌شود همیشه الحاقی هستند حتی اگر جزو حروف اصلی یک واژه باشند. 
       
      مثلا در کلمات علی، کشتی، وصی، و….
      ویا نامه، خانه، کوچه و… الحاقی محسوب می‌شوند. 
       
         نکته ی بسیار مهم     
      اگر کلمات قافیه در مصوت کوتاه اختلاف داشته باشند ولی صامت های یکسانی داشته باشند به شرط داشتن حروف الحاقی قافیه درست است 
       
      جمله معشوق است و عاشق پرده ای 
      زنده معشوق است و عاشق مرده ای 
       
      واژه های قافیه : پرده ای، مرده ای 
       
      حروف الحاقی : اِی
       
      حروف اصلی قافیه :
       
      َ_ رد یا    ُ _ رد 
       
      در مصوت کوتاه اختلاف دارند اما به دلیل داشتن حروف الحاقی قافیه درست
      است 
       
      قرار گرفتن برخی از حروف الحاقی در جایگاه حروف اصلی قافیه 
       
       
      از پسوند های واژه های قافیه در صورتی که یکسان نباشند می‌توان حروف اصلی قافیه را استخراج کرد 
       
      این نکته دوحالت دارد 
       
      🔴 هردو واژه ی قافیه دارای پسوند هستند اما پسوند یکسان ندارند 
       
      مثال 
       
      باز نان را زیر دندان کوفتند 
      گشت عقل و جان فهم هوشمند 
       
      اَ ند ، مَند  
       
      🔴 یکی از واژه های قافیه پسوند دارد و دیگری پسوند ندارد 
       
      مثال 
       
      پس این پیر از آن طفل نادان تر است 
      که از بهر مردم به طاعت در است 
       
      قافیه : نادان تر، در 
       
      حروف قافیه : اَ ر 
       
       
       
       
      ‌🔷🔶
       
      اگر هجای قافیه 
      ( صامت +مصوت بلند) باشد 
      ¯CV
       
       
      🔴 قانون :
       
      C قابل تغییر 
       
      V¯ غیر قابل تغییر 
       
       
      👈 مثال 
       
      سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد 
      آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد 
       
      ملاحظه بفرمایید 
      هجای قافیه عبارت است از :
       
      ما و نا 
       
      یعنی صامت قابل تغییر است ولی مصوت بلند (آ) غیر قابل تغییر 
       
       
       
      👈 مثال 
       
      ز بس گل که در باغ ماوی گرفت 
      چمن رنگ ارتنگ مانی گرفت 
       
      ملاحظه بفرمایید 
       
      هجای قافیه وی، نی 
       
      صامت ها قابل تغییر ولی مصوت بلند(ای) غیر قابل تغییر 
       
       
      👈 مثال
       
      زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست
      راه هزار چاره گر از چار سو ببست
       
       
      هجای قافیه :
       
      مو و سو، ملاحظه فرمایید که صامت قابل تغییر است و مصوت بلند (او) ثابت است. 
       
      هر کلمه ی مختوم به یکی از مصوت های بلند، با تمام کلمات مختوم به همان مصوت بلند قافیه می‌شود. 
      مثلا تمام کلماتی که مختوم به مصوت بلند (آ) هستند می‌توانند باهم قافیه شوند. 
      تمنا، ما، دریا، پروا و…. 
       
      مگر اینکه از نظر عروضی اشکال ایجاد شود مثل قافیه کردن 
      تمنا ( ل _ _) با صدای ( ل _) در شعر عروضی
       
       
       
       
      پی نوشت :
      منابع در آخرین جلسه ی دروس عنوان میگردد
       
       
      #سید_هادی_محمدی 
       
       
             معرفی کتاب       
       
      درکتاب مزخرفات فارسی نمونه‌های زیادی از اشتباهات رایج در گفتار و نوشتار زبان فارسی وجود دارد، که هر روز از طریق افراد و رسانه‌های مختلف، شاهد آن هستیم. شکراللهی تمام سعی خود را کرده تا در ذکر این نمونه‌ها هیچ یک از ارجاعات تاریخی مانند رویدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حذف نشوند، تا مخاطب بهتر جان کلام را در موقعیت‌های معمول روزمره درک کند. البته در ذکر این وقایع ترتیب تاریخی رعایت نشده و براساس موضوعات، نمونه‌های مختلف کنار هم قرار گرفته‌اند. در این کتاب مطالب کوتاهی جمع‌آوری شده که هر کدام عنوان‌ خاصی دارد. البته همین عنوان‌ها هم با زیرکی و طنز انتخاب شده‌اند و جذابیت نوشته‌ها را بیشتر کرده‌اند. 
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۴۸۱۸ در تاریخ ۳ روز پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1