سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
  • روز شوراها
20 شوال 1445
    Sunday 28 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۹ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      اندیشه شاه نعمت الله ولی درباره امام علی (ع)
      ارسال شده توسط

      سید محمد حسین شرافت مولا

      در تاریخ : پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴:۵۷
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۶۱ | نظرات : ۱۹

       
       
      بسمه تعالی
       
       
       
       
       
       
      اندیشه شاه نعمت الله ولی درباره امام علی (ع)
       
       
       
       
       
       
       
      چاپ شده در مجموعه مقالات : ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت
       
       
       
       
       
       
      چکیده :
       
       
      امام علی (ع) , از بزرگ ترین و درخشان ترین اولیای خداوند است . و رحمت و بخشش ایشان برای ماسوا الله  , بی پایان است . و جانفشانی و جهادگری های علوی (ع) باعث بقا و حقانیّت دین اسلام و جان حضرت احمد (ص) شد .  و بخاطر یاری حضرت خداوند ,  شیعه ی علوی (ع) از صدر اسلام  تا روز قیامت بر دشمن های امام علی بن ابیطالب (ع)  که تفرقه افکن , پر فریب , منفعت طلب و در حقیقت دشمن اسلام هستند , پیروز است .همچنین ,  دانش های بی پایان الهی ,  اعمال عالی و دریای عرفان ِ جان امام علی (ع) , در نزد حضرت خداوند  , جایگاه منحصر به فردی دارد . و برای زندگی ِ پر از گناه ,  شهوت و اشتباه های فردی و اجتماعی , الگوی انسان کامل است . همچنین , آخرین مقام امامت یعنی امام مهدی (عج) ,  همان امام علی (ع) ِ زمانه است .  و احیاگر ولایت و عدالت علوی (ع) در جهان ِ دور از اسلام حقیقی  ِ آخرالزّمان خواهد بود . نیز ,  در روزگار معاصر , کشور ها و گروه هایی به خاطر مادّی گرایی و ... با شیعه ها در جنگ هستند .  پس ,  جامعه باید با رجوع به معارف اسلامی  و به ویژه معارف علوی (ع) و مهدوی (عج) و تبعیّت از فرموده های راه گشا و دقیق ِ ولایت فقیه آیت الله خامنه ای , ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم کند . و با خواست و یاری حضرت خداوند , امام مهدی (عج) به همراه حضرت عیسی (ع) ظهور خواهد کرد . و با تایید نور بی پایان الهی , جامعه ی اسلام و حتّی تمام جامعه ی بشر به سعادت در دنیا و آخرت خواهد رسید .
       
       
       
      واژه های کلیدی
       
      اندیشه علوی (ع) , سیره علوی (ع)
       
       
       
      مقدمه
       
      شاه نورالدّین نعمت الله ولی , از سادات  , شاعرهای توانا , عارف ها و از بزرگان طریقت تصوّف نعمت اللّهی در قرن هشتم و نهم هجری است .  زیارتگاه و مقبره ی ایشان در شهرستان ماهان ِ استان کرمان است . دیوان اشعار ایشان سرشار از عرفان اسلامی و به ویژه معارف مرتضوی (ع) است . در زیر , به بررسی اندیشه های ناب علوی ِ شاه نعمت الله ولی می پردازیم .
       
       
      متن
       
      ولی بود به ولایت کسی که تابع اوست
      موالیانه طلب کن ولی ولای علی
       
      تمام اولیای دین از طریق تبعیّت , تمنّا داشتن و الگو گرفتن ولایت و اندیشه ی الهی و دینی ِ کامل حضرت حیدر (ع) , به مقام ولی بودن  , نائل شده اند  .  همچنین , در زندگی باید الگوی تمام بشر ,  ولایت کامل علوی (ع) در نیّت , زبان و عمل باشد . تا به سعادت الهی برسند .
       
      جود او مفتاح موجودات کردند آنگهی
      قفل حیرت بر دهان نطق هر گویا زدند
      ...
      با وجود خوان انعام علی مرتضی
      قرص مه یک گرده و جامی محقر آفتاب
       
      در ادامه , شاه نعمت الله ولی به هدف بخشندگی استثنایی و رحمت بی پایان قلبی و عملی ِ علوی (ع) اشاره می کند . که باعث بُهت زبان ها , گشایش و بخشش همیشگی و تعجّب بی کران  تمام ماسوا الله است . و سُفره ی رحمت  ,  کرم و بخشش قلب الهی ِ تابناک حضرت مرتضی (ع) برای تمام موجود ها دائمی است . چنانکه سیّد محمّد حسین شهریار سروده است : " به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند       چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را " 2  .  و ماه عظیم آسمان ,  چون تکّه ی گرد نان و انوار زلال خورشید ,  مانند مایع نوشیدنی در کاسه ی آن سفره ی بخشش اعظم ِ علوی (ع) است . 
       
      مقصد و مقصود عالم اوست و ابن عم او
      این ندا روز ازل در گوش هوش ما زدند
       
      در نزد حضرت خداوند پاک , مقام دینی کامل حضرت علی (ع) به همراه پسر عموی ایشان یعنی حضرت امین (ص) تا آنجاست که هدف از آفرینش دو جهان هستند .
      در ادامه , شاه نعمت الله ولی به نکته ی عمیقی اشاره می کند :
      هدف ما  باید در در طول زندگی با عقلانیّت و تحقیق و هوشیاری , شناخت اندیشه و به کارگیری اعمال عالی و بی نقص ِ حضرت محمد (ص) , حضرت علیّ ِ مرتضی (ع) و اهل بیت (ع) باشد . تا به سعادت در دو جهان برسیم . که حضرت خداوند ,  این فرموده و راه را , در روز نخست آفرینش انسان ,  تعیین کرده است . و راه های شناختی دیگر , در دنیای پُر از شهوت ,  پر از قدرت طلبی ها ,  فریبنده ی نفس و فانی , خطا است
       
      یافته حکم خلافت از خدا و مصطفا
      هرچه هست از جزو و کل بنوشته در فرمان اوست
       
       
      امام علی (ع) از سمت و به دستور حضرت خداوند که داناترین موجود دو جهان , و کامل ترین رسول (ص) و فرستاده ی ایشان یعنی حضرت محمد (ص) , به مقام جانشینی  , حاکمیّت و ولایت و هدایت مسلمان ها رسیده است . و دستور ها و امر های ایشان بر همه ی مسلمان ها در تمام زمینه های اصل و فرع ِ  فردی و اجتماعی در زندگی دنیوی ِ عجیب و فریبنده ی نفس و عقل ,  تنها مسیر بی خطای هدایت و راه واجب  است . تا در زندگی دنیا و آخرت به سعادت الهی برسند .
       
      گر نگوئی که مصطفا حق است
      بازو و ذوالفقار حیدر چیست
       
      جهاد های علوی (ع) باعث دفاع از جان پیامبر (ص) و  بقای دین اسلام در صدر اسلام دربرابر کافرها و مشرک های چند خداپرست و دشمن های خون ریز ِ متعصّب و جاهل دین اسلام شد . و پرتو ایثار و شجاعت و قدرت حضرت علی بن ابیطالب (ع) , دین نوپای اسلام را  پایدار و ماندگار کرد . و اثبات حقّانیت ِ اسلام و حضرت محمود (ص) و تمام مسلمان ها , مدیون جانفشانی های علوی (ع) است .
       
      می زند خورشید تیغ قهر بر اغیار او
      می فشاند بر سر یاران او زر آفتاب
       
      همچنین , شهادت طلبی , مبارزه و مجاهدت های علوی (ع)  و یار ها و پیرو های عظیم الشّأن ایشان از صدر اسلام تا قیامت کبرا  , به یاری و پشتوانه ی خورشید شمشیروار حضرت خداوند ,  بر دشمن های علوی (ع)  که همان  دشمن های الهی و اسلام واقعی و ناب هستند , غالب و پیروز است . و  خواست  حضرت خداوند متعال , انوار خورشیدی ,  بر پیرو های حضرت امیرالمؤمنین (ع) می تاباند . و می گستراند .
       
      لعنت به دشمنان علی گر کنی رواست
      میکن مگو که این سخنی بس مکرر است
       
      در ادامه , شاه نعمت الله ولی , لعن دشمن های امام علی علیه السّلام را جایز می داند .  و مسلمان ها را به لعن دشمن های علوی (ع) فرا می خواند . و از حضرت خداوند می خواهد تا دشمن های علوی (ع) را از رحمت خویش را دور کند . که آنها , دشمن های دین اسلام و باعث تفرقه در اسلام هستند .
      و بیان می کند که شخص مسلمان ,  این سخن را علیرغم مخالفت یا مزاحمت دیگری , تکرار کند .  و حتّی به تکرار سخن های ضدّ آن در طول تاریخ اسلامی , نباید توجّه کرد . و به دفاع از حقانیّت درخشان امام علی (ع) و در حقیقت , دفاع از حقانیّت تابناک شیعه باید پرداخت . و این مسئولیّت و هدف والایی در زندگی است . تا دشمن های شیعه و اسلام شکست بخورند .
       
      حسب و هم نسب بود به کمال
      عمل و علم او فراوان است
       
       
      در ادامه , شاه نعمت الله ولی به اصالت خاندانی امام علی (ع) که به انبیای الهی (ع) می رسد . و به فضیلت های اکتسابی ِ کامل علوی (ع) اشاره می کند . و  تعقّل , دانش های بسیار الهی و اعمال ِ عالی و بسیار و منحصر به فرد مولای متّقیان علی علیه السّلام را خواهد سُتود . بنابراین برای رسیدن به کمال در زندگی , باید به معارف و اعمال علوی (ع) مراجعه کنیم . که حضرت حیدر (ع) , الگو و انسان کامل الهی است .
       
      باطنا شمس و ظاهرا ماه است
      نور هر دو به خلق تابان است
       
      سیمای ظاهری حضرت علی (ع) دارای زیبایی تمام , تابان و قمر مُشَعشع است . و دل ِ عارف ِ الهی ایشان , خورشید تابان است . و ماسوا الله  و بشر از آن همه نور های جمال ظاهری , عاشق هستند . و از آن  پرتو های عرفانی , کسب معنویّت می کنند . در اینجا , نکته ی مهمّی است که : عبادت و زهد و عرفان , نباید فرد مؤمن و مسلمان را از بهداشت , غافل کند . و امام علی علیه السّلام و و ائمه ی اطهار (ع) و انبیای ادیان الهی , به سلامت و بهداشت و جمال ظاهری بر اساس احکام دینی , می پرداختند .
       
      سرخی روی موالی سکه نام علی است
      برزخ دنیا و دین چون پادشا باید زدن
       
      قلب و اعمال بی نظیر امام علی (ع) , برتر از عرفان و اعمال دینی تمام اولیای اسلامی در تمام زمان ها است . و اعتبار و آبرو و ارزش و مقتدای تمام بزرگ ها و اولیای مسلمان و دین اسلام ناب محمدی (ص)  است . و در طول تاریخ اسلام , تمام اولیای دین ,  ولایت علوی (ع) را ستایش کرده اند . همچنین , انسان و مومن کامل الهی  و مولی الموحّدین و حاکم و امیرالمومنین علی (ع) در دنیا و همچنین در دین , راه سعادت و کمال مطلق را  , علیرغم دشواری  این دو امر در کنار یکدیگر ,   پیمود  . و الگوی سعادت در زندگی دنیا و آخرت , برای تمام مسلمان ها و بشر است .  
       
      نور چشم محققان جهان
      دیده بی غطا علی ولی
       
       
      دانش های الهی و کشف های عرفانی امام علی مرتضی (ع) , بی پایان است . و تمام بشر و حتّی والاترین دانشمند ها , برای رسیدن به مجهول های دانش دنیوی و اخروی خویش باید به انوار معارف دارای کمال  ِ ولی ّ ِ حضرت خداوند یعنی امام علی (ع)  که به اذن ِ خداوند تابنده در تمام علوم , دانای کامل است و بویژه کتاب نهج البلاغه , مراجعه کنند .
       
      مس قلب ار بری به حضرت او
      کندش کیمیا علی ولی
       
       
      در ادامه , شاه نعمت الله ولی به نکته ی ارزشمندی اشاره می کند :
      هر فرد , برای عارف کامل شدن ,  به راهنما و راهبر عارف نیاز دارد . و رحمت و بخشش بی پایان  ولی ّ ِحضرت پروردگار یعنی وجود امام علی بن ابیطالب (ع) , دریای عظیم عرفان الهی و راهبری است که با رجوع به درگاه ایشان یا معارف عرفانی ایشان , قلب بشر و هر سالک معمولی , زر می شود .
       
       
      منابع
       
      [1] شاه نعمت الله ولی، 1389. دیوان شاه نعمت الله ولی ، انتشارات نگاه.
      [2] سید محمد حسین شهریار، 1391. دیوان شهریار _غزلیات، انتشارات زرین.
       
       
       
       
      نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
       

       
       
       
       
       
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۴۴۵۷ در تاریخ پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴:۵۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۲۰

      🌹صَلّی‌اللهُ‌عَلَیک‌َیاامیرالمُومنین‌یامُرتَضی‌علی🌹

      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۴۱
      سلام و عرض ادب
      درود بر شما بزرگوار
      تشکر از حضور ارزشمندتان
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۱۹

      سلام از من سیّد گرانقدر زنده باشید خندانک خندانک خندانک
      مولاعلی(ع) یاوَرتان خندانک خندانک خندانک

      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹:۲۷
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۴۴
      با سلام و عرض ادب
      استاد بزرگوار
      خانم طاهره حسین زاده ( کوهواره )
      در پناه خداوند بلند مرتبه , موفق باشید
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۰:۳۱
      درود بر شما
      معرفی نامه ی خوب و کاملی بود

      موفق باشید.
      خندانک
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۴۲
      با سلام و عرض ادب
      ادیب ارجمند
      سپاس از حضور اررزشمندتان
      موفق باشید
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۲۲:۳۸
      درودبرشما سید جان عزیزم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم بسیار عالی قلم زدید روزپدر هم مبارک🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ۲۳:۵۲
      سلام و درود فراوان بر شما بزرگوار
      التماس دعا
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۱۸

      🌹صَلّی‌اللهُ‌عَلَیک‌َیاامیرالمُومنین‌یامُرتَضی‌علی🌹
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹:۲۷
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹:۲۷
      سلام دوست ادیب سید عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۴۱
      با سلام و عرض ادب
      ادیب ارجمند
      درود بر شما بزرگوار
      سپاس از حضور ارزشمندتان
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ۲۳:۱۵
      جناب شرافت عزیز درودبرشما
      سپاسگزارم که به خوبی،مطلبی پربار در منقبت مولا علی از زبان حضرت شاه نعمت الله ولی را با قلمی شیوا به اشتراک گذاشتید..
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۲۳
      با سلام و عرض ادب
      شاعر گرامی
      سپاس از حضور ارزشمندتان
      موفق باشید
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴
      سلام و عرض ادب آقای شرافت مولای گرامی🌹
      تندرست و شاد باشید🌹
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۰۲
      با سلام و درود فراوان بر شما بزرگوار
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۸:۳۰
      درود بیکران جناب شرافت مولا
      خندانک خندانک
      خندانک
      سید محمد حسین شرافت مولا
      سید محمد حسین شرافت مولا
      يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۰۲
      با سلام و تقدیم سپاس
      درود فراوان بر شما
      التماس دعا بزرگوار
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0