سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 3 آذر 1403
    22 جمادى الأولى 1446
      Saturday 23 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۳ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ☄️ اموزش ترانه سرائی(قسمت سوم)☄️
        ارسال شده توسط

        مسعود مدهوش( یامور)

        در تاریخ : شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۰۴ | نظرات : ۱۱

        درود خدمت ادبا و شعرای دانشگاه ناب🌹


        قافیه چیست : قافیه از قفو مشتق شده است که بمعنای پیروی کردن است، بدان پساوند نیز گفته میشود،بطور کلی به کلماتی که در انتهای هر مصرع بیاید +هم وزن+در حرف اخر باهم مشترک باشند را قافیه میگویند. از قافیه برای نظم بخشیدن به شعر استفاده میگردد.

        مثال: خداوند نام و خداوند جای
               خداوند روزی ده رهنمای


        در این بیت جای و رهنمای قافیه اند.


        ردیف چیست:

        اگر کل کلمه و نه جزئی از آن به یک معنی و از یک ریشه ی واحد تکرار شود به آن ردیف میگوییم،اخرین حرف قافیه را (( روی)) می گویند :


        در جام،وام،دام،نام،ارام حرف م (( روی)) میباشد.

        کلماتی که دقیقا عین هم باشند و بعد از قافیه بیایند ردیف نام دارد،یک شعر یا یک بیت میتواند ردیف نداشته باشد.

        مثال:

        مسلمانان مرا وقتی دلی بود
        که با وی گفتمی گر مشکلی بود

        به گردابی چو می افتادم از غم
        به تدبیرش امید ساحلی بود


        در مصارع اول،دوم،سوم ردیف  و دلی ،مشکلی،ساحلی قافیه نام دارد.
         
        انواع قافیه ها:

        قافیه ها بطور کلی به دو بخش محاوره ای یا عامیانه و شایگان تقسیم میگردند.

        انواع قافیه ها: متوالی،درونی،میانی،پایانی


        قافیه ی درونی: قافیه ی اضافی ست که در وسط مصرع ها نمی اید گر چه از نظر وزن قرینه ی یکدیگرند

        مثال:
        هم رنگ روش در چمن گل با سمن گردید می
        دایم به بویش چون صبا گر چمن گردید می


        این بیت قافیه ی پایانی نیز دارد.
        قافیه ی درونی در اوزانی که هر مصرع آنها به دو بخش میتواند قافیه دار باشد،که انرا قافیه ی میانی می نامند،قافیه ی میانی کاربرد فراوانی دارد:

        در رفتن جان از بدن ،گویند هر نوعی سخن
        من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

        قافیه ی پایانی:
        در این نوع شعر قافیه ی اضافی در پایان مصارع یا ابیات و قبل از قافیه ی اصلی می اید:

        طرفه میدارند یاران صبر من بر داغ و درد
        داغ و دردی که تو باشد خوشتر است از باغ و ورد


        قافیه ی شایگان:

        قافیه ای ست که مشتمل باشد بر  حرف زائد و همراه با اصلی قافیه گردانند،چنانچه که دلیران و مردمان را با جان و زمان یا اهنگین و رنگین را با نسرین و چین قافیه آرند.


        قافیه های شایگان را بیشتر در تصانیف و اشعار کلاسیک میتوان یافت .


        در ترانه و برخی اشعار نو حتی میتوان بدون قافیه شعر سرود اما در ترانه حتما میبایست وزن ،ملودی درون و.....حفظ گردد.
         
        قافیه ها بطور دسته بندی شده و طبق حروف الفبا و منظم در اینترنت موجود است.

        ✍️م.مدهوش🤞
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۳۴۲ در تاریخ شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جواد مهدی پور
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۸:۲۴
        سلام و احترام محضرتان جناب استاد دکتر مدهوش عزیز خندانک خندانک


        از مطالب ارزشمند و نابتان بهره بردم

        دستمریزاد

        سر فراز باشید به مهر خندانک

        درود هاااا

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۱۷
        درود تان باد

        جناب دکترمدهوش عزیز

        سپاس فراوان خندانک خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸
        درودبرشما مسعود جان عزیزم بسیار عالی نوشتيد وعالی قلم زدید وپرمفهوم ومفید واموزنده بود خداقوت بهتون میگم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم جات توقلبمه عزیزدلم 💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        نرگس زند (آرامش)
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۵۴
        درود وعرض ارادت خدمت استاد گرامی جناب دکتر مدهوش خندانک
        سپاس از زحمات جنابعالی وخدا قوت خندانک
        موفق باشید خندانک
        محمدرضا صدقی
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۲۸
        درود استاد مدهوش بزرگوار بسیار عالی 👏👏
        ممنون بابت آموزشهای ارزشمندتون 🌹🌹

        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        محمدرضا آزادبخت
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۵۱
        درود استاد مدهوش خیلی زیبا وهوشمندانه توضیح داده شد ممنونم از تمام زحمات شما اساتید گرانقدر
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۳۶
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        مسعود مدهوش( یامور)
        دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۳۴
        درودتان دوستان 👏🌟🙏⭐🌱✨☄️

        امیدوارم مفید واقع گردد🍃🌸🌹🌾🪷☘️🪴
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۰۱
        سلام و عرض ادب جناب
        مدهوش گرامی
        درود بر شما
        این بسیا بسیا اموزنده است
        دست مریزا

        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۲۱:۱۵
        🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
        محمد گلی ایوری
        شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۱۸
        درود بر شما استاد گرامی
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3