سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش قالب های شعر فارسی 2 ( توضیح و آموزش 18 قالب شعر کلاسیک و شعر نو )
        ارسال شده توسط

        احمدرضا توجهی

        در تاریخ : دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ۲۳:۴۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۹۴۰ | نظرات : ۶

        دوستان عزیزم لطفا ابتدا قسمت اول قالب ها رو بخوانید
        ((( 9. مستزاد ))) : این قالب هم یکی از زیبا ترین قالب های شعر فارسی است و در حقیقت غزلی میباشد که کلمه یا جمله ی موزون هماهنگی به آخر تمامی مصراع ها اضافه شده است .  در مفهوم اولیه شاید مستزاد کمی سخت به نظر برسد ولی به نظر من وقتی این قالب سروده شود شاعر و خواننده  یک رابطه ی مثبتی با آن برقرار میکند .  البته باید این رو توجه داشت که مصراع های اول مستزاد خود در واقع یکی از قالب های قطعه و یا غزل و یا رباعی  میباشد . شکل گرافیکی مستزاد (به استثناء در این شکل گرافیکی باید هم به وزن توجه کنید و هم به قافیه که قافیه با اشکال و وزن با خط های کج و خط تیره ی پیوسته نمایش داده ام و قافیه هایی که در پرانتز است زیبایی خاصی میدهد ولی استفاده هم نشود فرقی ندارد . )  : __________( #) //////// $ __________(# ) ////////  $ __________   //////// __________(#)  ////////  $ __________   //////// __________(#)  ////////  $ .... وزن مستزاد نوعی وزن است که پس از هر مصراع آن ، مصراع کوتاهی می آید .  مستزاد برای اولین بار توسط مسعود سعد سلمان سروده شد. بعد از او شعرای زیادی به این قالب شعر گفتند. مستزاد مجلس چهارم (در رابطه با وقایع سیاسی مجلس چهارم مشروطیت)  که توسط میرزاده عشقی سروده شده‌است از مستزادهای بسیار معروف است. ( که البته به دلایل مشکلات اخلاقی توصیه میشود به این شعر رجوع نکنید. )   نمونه ای از مستزاد :  اي کامگار سلطان،انصاف تو به گيهان / گشته عيان مسعود شهرياري،خورشيد نامداري / اندر جهان اي اوج چرخ جايت،گيتي ز روي و رايت / چون بوستان چون تيغ آسمان گون،گردد به خوردن خون / همداستان  باشد به دستت اندر،از گل بسي سبک تر/ گرز گران ( مسعود سعد سلمان ) (((10 . رباعی ))) :  رباعی یکی از فوق العاده ترین و زیبا ترین قالب های ادبی میباشد که در فارسی به آن ترانه هم میگویند . این قالب را یک قالب شعر ایرانی دانسته اند که در زبان های دیگر مانند عربی نیز مورد استفاده قرار گرفته است .  جمله ی معروفی که در ذهن خیلی از عزیزان است این است که وزن رباعی هم وزن عبارت " لا حولَ و لا قوَّهَ الّا بالله " است اما باید این نکته را بدانیم که بزرگان عروض چه ایرانی و چه غیر ایرانی دو یا یک وزن «اصلی » قائل اند .  عروض دانان قدیم در واقع وزن روباعی را در دو زحاف اخرب و اخرم قرار داده اند که اگر مانند نمودار های درختی زبان فارسی آن را رسم کنیم از آن بیست و چهار شاخه میگیرد ( منشعب میشود ) . البته در سایت های مختلف خواندم که دکتر شمیسا برای رباعی یک وزن را در نظر میگیرد و بر این عقیده است که از آن یازده وزن فرعی بدست می آید .  قافیه در رباعی در مصراع های اول و دوم و چهارم اجباری و در مصراع سوم اختیاری است که تا قرن ششم هجری آنچه که متداول بوده است هم قافیه قرار دادن هر چهار مصراع بوده است ولی از آن به بعد شکل هم قافیه بودن سه مصراع آن متداول تر شده است .  شکل گرافیکی رباعی :  __________& ___________& __________   ___________&   در مورد تاریخ رباعی دو دیدگاه وجود دارد که با رجوع به منابع تاریخی هر دو دیدگاه را بیان میکنم .  روایت و دیدگاه اول بر اساس المعجم فی معاییر اشعار العجم، (صفحه ی 112 ) است که رودکی را اولین سراینده ی رباعی به شکل امروزی دانسته اند که به مطلبی خیلی جالب برخوردم که در آن نوشته بود حضرت رودکی با الهام از ترانه ای که کودکان به هنگام بازی کردن آن را میخواندند این قالب را اقتباس کرده اند و روایت و دیدگاه دوم (تذکرة الشعراء، دولتشاه سمرقندی صفحه ی 26 و 27 ) است که یعقوب لیث صفاری  را یعنی در اصل شاعران دربار او را پیدا کننده و مخترع این وزن میدانند . معروف ترین رباعی سرا را باید حکیم عمر خیام نیشابوری ( رباعیات خیام ) دانست اما رباعیات زیبایی از عطار و مولوی و اوحودالدین کرمانی و باباافضل کاشی نیز شهرت خاصی یافته اند . جالب است بدانید که در جایی خواندم که مرحویم علی اسفندیاری ( نیما یوشیج ) به سرودن رباعی علاقه ی بسیار زیادی داشت و در کمال تعجب با اینکه صحت آن را نمیدانم نوشته بود که 1800 رباعی از او به جای مانده است ! . از دیگر رباعی سرایان معروف معاصر میتوان به مرحوم  قیصر امین پور نیز اشاره کرد .  نمونه ی رباعی : گر یک نفست ز زندگانی گذرد / مگذار که جز به شادمانی گذرد زنهار که سرمایهٔ ملکت به جهان / عمر است، چنان کِش گذرانی گذرد ( ظهیر فاریابی )    ◄ کمی بیشتر درباره ی وزن رباعی بدانیم :  علمای عروض قدیم برای رباعی وزن ویژه ی ( مفعول مفاعیل مفاعیلن فع ) 24 نوع وزن تشخیص داده اند .  در باره ی اوزان آن وقتی جستجو میکردم در جایی نوشته بود که در عروض خانلری کلیه ی وزن ها رباعی در بحری به نام "بحر ترانه " طبقه بندی شده است که بحر ترانه از 5 پایه و رکن اصلی که در مجموع دارای ده هجای هجای بلند است تشکیل میشود : در واقع :  __ / __ * __ / __ * 7 / __ / 7 * __ / __ * __ / __ گفته بودیم که دو تا کوتاه رو معادل یک بلند بگیریم فرقی ندارد در واقع میبینید که ممکن است ارکان تغییر کنند اما کمیت آنها همواره شامل دو هجای بلند است .  5 رکن داریم بر اساس آن گفته اند که  دو رکن اول و چهارم همیشه دو هجای بلند دارد و ثابت است . اما دو پایه یا رکن دوم و پنجم ممکن است از دو هجای کوتاه (7) و یک هجای بلند ( __ ) ( = 7 / 7 / __ )  یا از دو هجای بلند باشند . و در پایه ی سوم  هر سه حالت ممکن است . ( __ / __ یا 7 / __ / 7 یا __ / 7 / 7 ) خوب یکم وارد ترکیبیات و ریاضی بشم :  رکن اول : ا حالت / رکن دوم : 2 حالت / رکن سوم : 3 حالت / رکن چهارم : 1 حالت / رکن پنجم :2 حالت که در کل با استفاده از اصل ضرب میشود : 12= 2×1×3×2×1  حالت .  حالا چرا 24 حالت گفته میشود ؟  خوب واضح است که 12 حالت دیگر  با افزودن یک صامت به آخر هر یک از حالت های بالا بدست می آید البته طرح های دیگری هم برای چنین وزن رباعی پیشنهاد شده است که دیگر ما را از موضوع اصلی منحرف میکند .  ((( 11. دو بیتی ))) : این قالب هم خود به نوعی از زیباترین قالب های شعر فارسی است و یکی از اصیل ترین و ریشه دار ترین آنها . شکل گرافیکی دوبیتی مانند رباعی است و در واقع دوبیتی شکل تکامل یافته و عروضی شده ی نوعی از ترانه های دوازده هجایی قدیمی است . معروف ترین وزن دوبیتی بحر هزج مسدس مقصور ( محذوف ) یا همان ( مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل ( فعولن ) ) است . که بابا طاهر مشهور ترین شاعری است که بر این وزن دوبیتی میگفته است .  شکل گرافیکی دوبیتی:  __________& ___________& __________   ___________& دوبیتی را در قدیم فلهویات هم میگفتند . بیشترین تفاوت میان رباعی و دوبیتی در وزن آنها میباشد .  نمونه ای از دوبیتی :  مکن کاری که بر پا سنگت آیو/جهان با این فراخی تنگت آیو چو فردا نامه خوانان نامه خوانند/تو نامه خود ببینی ننگت آیو (بابا طاهر )  ((( 12. چهار پاره ( چار پاره ) ))) : چار پارها یکی از قالب های شعر فارسی است که پس از دوران مشروطیت در ایران رواج یافت. در واقع چهارپاره از دوبیتی هایی که دارای مفهومی منسجم و به هم پیوسته هستند تشکیل شده است . تنها تفاوت دو بیتی های چهارپاره در این است که مصراع اول آن بر خلاف قالب دوبیتی با مصراع های دو و چهارم الزاما هم قافیه نیست اما از لحاظ وزنی تمامی قسمت های چهار پاره با هم یکسان اند . به هر دو بیت از چهار پاره یک بند میگویند . شاعر میتواند در چهارپاره هر تعداد بند که میخواهد بگوید .  اکثرا درون مایه ی چهارپاره را موضوع ها و مضامین اجتماعی و غنایی تشکیل میدهد .  شکل گرافیکی چهار پاره :  __________    __________ $ __________    __________ $ *** __________    __________ # __________    __________ # *** __________    __________ & __________    __________ & .... از جمله شاعران معروفی که در این قالب شعر داشته اند میتوان به ملک الشعرای بهار ،فریدون توللی ، فریدون مشیری، مهدی سهیلی ، پرویز خانلری و شفیعی کدکنی و ... اشاره داشت.  نمونه ای از چهار پاره : بیایید ای کبوترهای دلخواه / بدن کافورگون، پاها چو شنگرف بپرید از فراز بام و ناگاه / به گرد من فرود آیید چون برف سحرگاهان که این مرغ طلایی/فشاند پر ز روی برج خاور ببینمتان به قصد خودنمایی / کشیده سر ز پشت شیشهٔ در ... (ملک الشعرای بهار ) ((( 13. بحر طویل ))) : بحر طویل نوعی شعر ( و البته نوعی نثر موزن ) در ادب فارسی است . آنچه که بیشتر از این قالب استفاده شده است در مضامینی چون طنز و هزل بوده ولی برخی شعر های جدی تر در مرثیه ها و مناظره ها نیز بر قالب بحر طویل نوشته اند . در این قالب بر خلاف سایر قالب هایی که تا کنون گفته ام مصراع های مساوی و بعضا بیتی وجود ندارد ولی بحر طویل مانند چند تا از قالب هایی که گفته ایم دارای بند است که هر بند وزن افاعیلی مخصوص خود را دارد و در هر بند فاعیل معین عروضی به طور دلخواه تکرار میشوند .  سرودن بحر طویل به دوران صفویه بر میگردد و در جایی خواندم که قدیمی ترین نمونه ی بحر طویل نامه ای است که به ظاهر به نثر نوشته شده است و در کتاب " تاریخ طبرستان و رویان و مازندران " که کتابی از سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی است که در سال 881 قمری تالیف شده است که از لحاظ شکل و وزن بحر طویل محسوب میشود .  از اونجایی که خودم زیاد در این قالب شعری نخونده بودم برای همین مجبور شدم سرچ کنم و شعری مناسب پیدا کنم.  گشتم و نوشته ای زیبا و جالب پیدا کردم البته چون زیاد است نمیتوانم همه اش را بگذارم ولی اگر خواستید با جستجویی ساده میتوانید این اثر را پیدا کنید و بخوانید ( خیلی جالب است ) . اثری از جناب مرحوم ابوالقاسم حالت که از شاعران و مترجمان  توانای معاصر بودند. نمونه ی بحر طویل : ...ناگهان دید زنی پیر جلو آمد و آورد بر آن دگمه پهلوی آسانسور به سر انگشت فشاری و به یکباره چراغی بدرخشید و دری وا شد و پیدا شد از آن پشت اتاقی و زن پیر وزبون داخل آن گشت و درش نیز فروبست. دهاتی که همانطور به آن صحنه جالب نگران بود ز نو دید دگر باره همان در به همان جای زهم وا شد و این مرتبه یک خانم زیبا و پری چهره برون آمد از آن. مردک بیچاره به یکباره گرفتار تعجب شد و حیرت چو به رخسار زن تازه جوان خیره شد و دید که در چهره‌اش از پیری و زشتی ابداً نیست نشانی. ... (ابوالقاسم حالت ) ((( 14. تک بیت ( فرد - مفرد ) ))) : بيتي است مستقل كه شاعر تمام منظور خودش را در همان يك بيت بيان مي كند. و هم میتواند قافیه داشته باشد و هم خیر ! اکثرا تک بیتی ها در زمان حال تبدیل به ضرب المثل ها ی گشته اند. از جمله شاعرانی که در این قالب شعر داشته اند میتوان به سعدی ، صائب تبریزی و هاتف اصفهانی اشاره کرد . نمونه ای از فرد :  زاهد که درم گرفت و دینار / زاهد تر از او یکی به دست آر (سعدی ) ((((( ب : قالب های شعر نو ))))) : ← توجه : در باره ی قالب های شعر نو که نام میبرم در اینجا مختصر توضیح میدهم ولی در برنامه ی آموزش های بعدی قرار دارد که در باره ی قالب های شعر نوی فارسی مفصلا بحث خواهیم کرد. ← تذکر : در این قالب ها کمتر به جنبه ی تاریخی میپردازیم چرا که در مقالات بعدی مفصلا در باره ی تاریخ آن نیز سخن خواهیم گفت . (((15. نیمایی ( نو) ))) : شعر نیمایی  شعری است با وزن عروضی منتها مصراع های آن مانند شعر کلاسیک در قید و بند تعداد رکن نیست ! و میتواند کمتر از دو رکن و بیشتر از چهار رکن باشد .  قافیه در شعر نیمایی جای منظم و مشخصی ندارد و در واقع مرحوم نیما یوشیج قافیه را در شعر نیمایی مانند زنگ شعر میدید که معنا و مفهوم در عین پیوستگی شعری تغییر میکند ( که در مقالات بعدی مفصل در این باره بحث خواهیم کرد . )  از جمله شاعران معروفی که در قالب نیمایی شعر داشته اند میتوان به نیما یوشیج (علی اسفندیاری ) ، اخوان ثالث (م. امید ) ، فروغ ، سهراب سپهری و احمد شاملو اشاره داشت . نمونه ای از شعر نیمایی : سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت  سرها در گریبان است. کسی سربر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را نگه جز پیش پا را دید نتواند که ره تاریک و لغزان است ... ( اخوان ثالث ) ((( 16. سپید ( شاملویی - آزاد) ))) : قالب سپید که به آن از قالب شاملویی و آزاد (البته در جا هایی دیدم که برای نیمایی هم نام آزاد را به کار میبرند . ) نیز یاد کرده اند  شعری است که وزن عروضی ندارد اما آهنگ و وزن و موسیقی در آن نمودار میباشد و قافیه هم در این نوع از شعر جای ثابتی ندارد . این قالب در دهده ی سی هجری با مجموعه ی هوای تازه از احمد شاملو هور پیدا کرد که البته در مقالات بعدی اشاره ای به این موضوع خواهم داشت .  از جمله شاعران معروف در این قالب شعری میتوان به احمد شاملو ، احمدرضا احمدی ، فروغ فرخزاد و منوچهر آتشی اشاره کرد . نمونه ای از سپید : دلم گرفته است/ دلم گرفته است /به ایوان می روم و انگشتانم را بر پوست کشیدهٔ شب می کشم/ چراغ‌های رابطه تاریکند/ چراغ‌های رابطه تاریکند/ کسی مرا به آفتاب معرفی نخواهد کرد/ کسی مرا به مهمانی گنجشک‌ها نخواهد برد/ پرواز را به خاطر بسپار/ پرنده مردنی ست. (فروغ فرخزاد)  ((( 17. موج نو ))) : شعر موج نو را اولین بار بیژن الهی و به گفته ی برخی احمدرضا احمدی بنیان گذاشتند البته بعدا در باره ی آن در مقالات بعدی بیشتر خواهیم گفت . البته عنوان جریان شعر موج نو را میتوان به فریدون رهنما نسبت داد که خود ایشان بودند که از امثالی مانند پرویز اسلامپور ، بهرام اردبیلی ، بیژن الهی و احمدرضا احمدی و سایر شاعران موج نو حمایت کردند . شعر موج نو نه تنها وزن عروضی ندارد بلکه موسیقی و آهنگ خاصی هم ندارد و تنها تفاوت آن با نثر و نوشته  در عنصر خیال آن میباشد .  شاعرانی که در متن نوشته آورده ام از شاعران هیمن نوع شعر هستند .  نمونه ای از موج نو :  اي تو/اي تو عادل /تو عادلانه غزل را /در خواب /در ظرف هاي  شكسته /تنها نمي گذاري (احمدرضا احمدی )   شعر موج نو به شاخه هایی تقسیم میشود که از آن جمله میتوان به چند تا از موارد زیر اشاره داشت . الف . شعر ناب ( موج ناب )  : شعر ناب جریانی از شعر نو است که توسط جناب منوچهر آتشی در سال های دهه ی ششم قرن معاصر در ایران بنیان گذاری شد . شعر ناب را زیر مجموعه ای شعر موج نو میدانند برای همین به آن موج ناب نیز گفته اند . متاسفانه هر چه گشتم تا ویژگی های این شعر رو پیدا کنم به جز اسامی چیزی نیافتم . اما از اون جایی که یکی از اهداف من برای ارائه ی این مقالات آموزش شخصی خودم و افزایش سطح علمی خودم است از دوستان و اساتید عزیز خواهش میکنم اگر درباره ی چگونگی و تفاوت این شعر اطلاعاتی رو دارند در اختیار این شاگرد حقیر قرار دهند . ب) شعر حجم : در باره ی این نوع شعر هم اطلاعات چندانی در دست ندارم ولی وقتی در باره اش مطالعه میکردم یک گذرگاهی بسیار جالب و پر از فراز و نشیب و البته با داستانی بسیار خواندنی بود.  هرچند از این قالب هم نتوانستم تعریفی بیرون بکشم و منتظر نظر استادان هستم اما با این حال احتمالا باید قالبی بسیار جنجالی باشد .  ولی پیدایشی بسیار جالب داشت که پس از کامل شدن مطالعاتم به شرط حیات در مقالات بعدی ذکر خواهم کرد .  ج: شعر پست مدرن ( پسا نو گرا ) : از ویژگی های این شعر میتوان به ساختار شکنی و معناگریزی و نگاه متفاوت آن اشاره کرد که البته در تعاریف این نوع شعر به اصطلاحاتی برخوردم که شاید نیاز به یادگیری داشتند پس برداشت خود را راجع به آن نوشتم . در باره ی این شعر باید گفت که ابتدا در آمریکا به وجود آمده و سپس در اروپا رواج پیدا کرده است .  بیشترین دلیلی که این نوع شعر را آوردم این بود که از شاعران سایت های مجازی میدیدم بعضا نام قالب های تعریف نشده ی خود را که بعضا شباهت بسیاری به اشعار کلاسیک داشت و در جاهایی دچار مشکل بود را پست مدرن میگذاشتند !  حال اگر این عزیزان توضیحی دارند که باعث یادگیری این حقیر شود سر تا پا آمده ی یادگیری هستم . موج نو را به دسته های مختلفی دیگر هم تقسیم کرده اند که به نظر من برای خود من و سایر شاعران عزیز زیاد نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد . (((18.زلال ))) : خوب رسیدیم به قالب یا سبک ( که قرار بود اظهار نظر نکنیم ) جدیدی که بسیار در سایت های مختلف و میان شاعران عزیز جنجال برانگیز بوده است . نظر شخصی خودم این است که وقتی که یک شعر را در این راستا میخوانم لذت میبرم و این برای من کافی است که به کسانی که به این شیوه مینویسند احترام بگذارم . البته الان که این را میخواهم بنویسم بهتر است از یادی داشته باشم از خانم گیتا تاجبخش که از اولین استقبال کننده های این سبک بودند و چند وقت پیش در سایت ها خبر فوت ایشون درج شد .  اما در باره ی این قالب آنچه که من تا کنون فهمیده ام قالبی بسیار زیبا که بر اساس وزن ها و در انواع مختلف آن قافیه ها نیز بنا شده است . البته بنده اگر اشتباه نکنم در وبلاگ شخصی جناب دادا بیلوردی عزیز مقاله ای بسیار جالب خواندم که مشخصات و اثباتی زیبا برای این قالب داشته اند . اگر بخواهم شکل گرافیکی به آن نسبت دهم باید به شکل زیر آن را رسم کنم (شکل صعودی نزولی ): _____  __________  _________________  ______________________  _________________  __________  _____ در جایی قوانین کلی زلال را خواندم که آن را برای شما مینویسم  البته خیلی صادقانه باید بگم که علم من آنقدر نیست که بتوانم با تعاریف زیر یک زلال کامل و بدون نقص بنویسم پس برای همین عینا نوشته ای را که خوانده ام را مینویسم .: 1. سطر اول و آخر دارای حداکثر  پنج ضرباهنگ در وزن مثلّثی عروضی و یا  حداکثر  شش عدد هجا در وزن مثلّثی آزاد باشد. 2. تعداد ضرباهنگ بین دو سطر ( تفاوت پلّه ای بین دو سطر همجوار از هم ) در  وزن مثلثی عروض ،فقط 2 عدد . و  تعداد هجا در وزن مثلثی آزاد حداکثر تا  شش  عدد  که با یک فاصله ی مساوی بطور پله ای نزول و صعود داشته باشد. ( مثال :یعنی  اگر  تعداد  ضرباهنگ سطر دوم  از تعداد ضرباهنگ سطر  اول ، دوتا  بیشتر باشد باید تعداد ضرباهنگ سطر سوم  هم از سطر دوم  ، دو تا بیشتر باشد . به همین ترتیب دو به دو  و پله ای صعود می کند تا سطر مادر و بعد به همان اندازه بطور متقارن و با فاصله ی یکسان کاهش می یابد . )  3. ریتم  موسیقیایی  از ابتدا تا آخر بطور  روان حفظ گردد. 4.تعداد سطرهای هر زلال ، از 5  کمتر  و از 11 بیشتر نباشد. 5. سطرها زیر هم نوشته شوند. 6. سطرهای متقارن ، از لحاظ طول وزن عروض یا تعداد هجا و تعداد ضرباهنگ باهم مساوی باشند .  (توجه:تعداد ضرب بین سطرها در همه ی زلالهای عروضی فقط 2 است. ) نمونه ای از شعر زلال : عاشقترم کن، خنده کن بـا خنـده هــای نــاز مـن را بنـده کـن در خنــده هایت دیـــده ام  صـدهــا امیــد و آرزو من را چو خود درعاشقی فرخنده کن کبر مرا شرمنده کن(دادا بیلوردی ) ______________________________________  خوب دوستان عزیز و گرامی این هم بخش قالب ها که به نظرم تا آنجا که شاعران عزیز احتیاج داشتند آورده ام . مانند همیشه باید سپاس گزاری کنم از عزیزانی که به هر نحوی چه مستقیم و چه غیر مستقیم من رو کمک کردند و با خواندن مطالبشون توانستم این اندک مقاله را ارائه دهم . برای همین سپاس گزاری میکنم از جناب استاد محمد حسن صباغ کلات که در تمامی مقالات من قطعا نقش اصلی را دارند و همیشه مدیون آموزش ها و محبت های ایشون هستم. تشکر میکنم از جناب استادان دکتر محمد امیر سلیمانی و جناب استاد طهوری که به صورت حضوری خیلی از مطالب را از این بزرگواران آموختم . سپاس گزاری بعدی بنده از جناب استاد محمد ترکمان (پژواره ) و استاد محمد حسن چگنی زاده و استاد محمد نجفی نوکاشتی است که با خواندن نظرات و مقالات این بزرگوارن که در صفحات سایت ها  نمایش داده میشد بسیار مطالب مفیدی را آموختم . و سپاس گزاری میکنم از معلمان عزیزم جناب محسن علیخانی ، جناب جواد سرخابی ، جناب علیرضا قربان خان ، بانو نسرین ناطقی ، جناب شادان شهرو بختیاری ، بانو مرضیه اوجی ، جناب مصطفی کریمیان جزی ، جناب محمد ذاکری اشرفی و سایر دوستان که در جاهای مختلف در باره ی قالب های شعری با هم بحث داشته ایم و بنده از نظرات این معلمان عزیز بهره برده ام . و در پایان از همه ی عزیزانی که با نظراتشان این بنده ی حقیر را حمایت میکنند سپاس گزاری میکنم .  یاعلی مدد  التماس دعا  در پناه یزدان پاک

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۰۵ در تاریخ دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ۲۳:۴۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2