سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        چه جالب؟
        ارسال شده توسط

        عباسعلی استکی(چشمه)

        در تاریخ : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۲۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۴۱ | نظرات : ۲۴

        برگزارکننده جشنواره موسیقی اقوام به تشریح تفاوت های "لیکو" و "هایکو" پرداخت و درون‌مایه و فهم محتوایی شاعر از دو دنیا را اصلی‌ترین دلیلِ مفارقت این دو دانست.به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسینم، فؤاد توحیدی در گفتگوی زنده تلفنی با برنامه "اینجا چراغی روشن است" با بیان اینکه بلوچستان، هرمزگان و کرمان پیشتر یک خطه از ایران بودند و حتی گونه‌های موسیقیایی آن ها تشابهاتی یافته است، اظهار کرد: بعدها سیستان را از خراسان و بلوچستان را از کرمان جدا کردند اما همچنان از نظر فرهنگی مشابهت‌هایی دارند.
        به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، امروزه در استان کرمان، بلوچ‌های بسیاری زندگی می‌کنند که از شرق تا جنوب شرقی گسترش دارند.
        وی همچنین تفاوتی میان لیکو و هایکو تعریف کرد و گفت: هایکو شعری برآمده از شهود و اشراق است. راهبانی‌اند که از مسیرِ ذهن، نقاشی و خطاطی به شهود می‌رسند و شعر خیال‌انگیز و آن جهانی را پدید می‌آورند.
        اما لیکو‌ها شعری روزمره، لحظه‌ای و شامل زندگیِ امروزی است. ممکن است یک لیکو برآمده از یک صحنه تصادف باشد و حتی یک شاعر لیکو که در زمان ناخوشی توانِ کشیدن سیگار را ندارد، شعری در وصف خود سروده و گفته باشد: سیگار ناکِشَم/ چونکه ناخوشم.
        توحیدی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه لیکوها به واقع شعر هستند اما درون‌مایه‌ای از زندگی عامه و روزمره دارند، گفت: در کرمان لیکو را با نام "دِهو" می‌شناسند که معمولاً 4 یا 5 سیلابی هستند؛ حال آنکه لیکوی بلوچی تا 8 کلمه را شامل می شود و 10 سیلاب دارد.
        در این میان هر دهوی کرمانی، یک مصراعِ بلوچی است و استاد "محمدرضا درویشی" اعتقاد داشتند که لیکوها، ادامه‌ی نغماتِ –کردی- –به معنای چوپانی- هستند که با فرهنگِ بلوچی ادغام شده و به دهو یا لیکو بدل شده است.
        این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین از دهویی کرمانی به نام "دهو زهرا" یاد کرد که داستان فردی را روایت می‌کند که از حاکمان جنوب کرمان بوده است و زنی زهرا نام را به همسری می‌گیرد. بعدها او را رها کرده و به منطقه‌ای دیگر عزیمت می‌کند. زهرا در غمِ فراق او گریه‌ها کرده و اشعاری می‌سراید.
        توحیدی همچنین فرهنگ بلوچی را برآمده از مناطق قطعه گنج، اسلام آباد، رودبار و جیرفت دانست و افزود: این فرهنگ وقتی به بم می‌رسد، قطع می‌شود. بمی‌ها همگی از خوانین بودند و از نظر فرهنگی دارای ارگ بم و تمدنی چند هزار ساله‌اند و بنابراین اجازه ندادند از فرهنگِ بمی، المان‌های دیگری وارد زندگی‌شان شود.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۷۱۰ در تاریخ دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۲۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۰۸
        استاد استکی.
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۴۱

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۱۷
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🥰🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸
        🌸🌸
        🌸
        🌸
        🌸
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۴۱
        سلام استاد استکی ارجمند

        زیبا و آموزنده بود و فولکلوریک خندانک
        مجید آبسالان
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۴۵
        درود بر شما استاد استکی گرانقدر
        بسیار عالی و جامع

        خندانک
        خندانک
        خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۴۱

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        فاطمه گودرزی
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۵۹
        درود بر شما استاد
        جالب بود
        خندانک خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۱۸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🥰🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸
        🌸🌸
        🌸
        🌸
        🌸
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰
        سلام استاد استکی گرانقدر
        چه جالب ،،،،
        خندانک خندانک خندانک
        حسن لطفی
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۶
        سلام خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۱۸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🥰🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸
        🌸🌸
        🌸
        🌸
        🌸
        ارسال پاسخ
        مجتبی رحیمی
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۳۸
        سلام و درود فراوان
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲
        خندانک
        ژکا گرجاسی
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۴۰
        جالب بود موفق باشید خندانک
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۱۸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🥰🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸
        🌸🌸
        🌸
        🌸
        🌸
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۵۶
        درود فراوان خندانک خندانک خندانک خندانک
        نرگس تیموری متخلص به جانا
        شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
        خندانک
        نرگس تیموری متخلص به جانا
        شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
        سلام استاد بزرگوار چه جالب...!
        فاطمه بهرامی
        يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۵۹
        سلام بر استاد بزرگوار
        اطلاعات خوبی بود .....پاینده باشید
        بهروز ابراهیمیان
        سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۲:۴۳
        سلام ودرود استاد عزیزجناب استکی بسیارجالب وآموزنده ومفیدبود خندانک خندانک خندانک خندانک پاینده باشید
        سیاوش آزاد
        جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴
        سلام متشکر از مطالب ارزنده ای که ارائه فرمودید
        ندا عبدحق
        شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۳۹
        درود و عرض ادب
        بسیار هم عالی
        علیرضا مرادی( مراد )
        شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۲
        سلام و درودها استاد استکی ادیب بزرگوار
        بسیار زیبا
        خندانک خندانک خندانک
        بهرام معینی (داریان)
        دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ۱۵:۱۰
        درود های فراوان جناب استاد استگی گرانقدر
        بسیار زیبا وارزنده
        بهره میبرم از محضرتان
        🌷🌷🌷
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3