سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 خرداد 1403
  • روزجهاد كشاورزي (تشكيل جهادسازندگي به فرمان حضرت امام خميني -ره-)، 1358 هـ ش
10 ذو الحجة 1445
  • عيد سعيد قربان
Sunday 16 Jun 2024
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خظ قرمز ماست. اری اینجاسایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    يکشنبه ۲۷ خرداد

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    مقدمات شعر و شاعری ( قسمت دوم ). قالب های شعر فارسی
    ارسال شده توسط

    بهزاد چهارتنگی ( خاموش )

    در تاریخ : يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ۲۲:۰۷
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۶۶ | نظرات : ۱۱


    ((قالب های شعر فارسی ))

    تعریف قالب :

    قالب شکلی است که قافیه ، به شعر می بخشد و تفاوت قالب ها با یکدیگر بسته به چگونگی قرار گرفتن قافیه ی آنهاست.( در واقع نحوه ی بکارگیری قافیه تعیین کننده ی قالب شعر است. )

    نکته : چنانچه نحوه ی بکار گیری قافیه در بعضی از قالب ها ی شعر فارسی مانند قصیده با غزل و رباعی با دوبیتی یکسان باشد می توان به کمک تعداد ابیات ، محتوا و وزن ، نوع قالب آن را مشخص کرد.

    قالب های شعر فارسی عبارتند از :قصیده ،غزل ، قطعه ، مثنوی ، رباعی ، دوبیتی ، چهار پاره ، ترجیع بند ، ترکیب بند ، مسمّط ، مستزاد ،شعر فرد ( تک بیت ) و شعر نیمایی .

    قصیده :

    شعری است بر یک وزن و یک قافیه که مصراع اول بیت نخست ، با همه ی مصراع های دوم ابیات دیگر هم قافیه باشد.

    نمودار قالب قصیده :

    ....................... *  ..........................*

    ......................      .........................*

    ......................      .........................*

    مشخصات قصیده :

    1.تعداد ابیات از پانزده بیت بیشتر است.

    2.درون مایه و محتوای آنموضوعاتی چون مدح ، حکمت ، عرفان ،

    وصف ، پند و اندرز ، جشن ، شکر ، شکایت و مسائل اجتماعی می باشد.

    3.بیت اول قصیده را که مصرّع است (( مطلع )) و به بیت آخر آن

    ((مقطع )) می گویند.

    4.قصیده اولین قالب شعر است که به تقلید از شعر عربی از نیمه ی دوم قرن سوم پدید آمد.

    5. داشتن و حدت موضوع ( یعنی ابیات قصیده بایدمربوط به یک مفهوم و موضوع باشد. )

    اجزای تشکیل دهنده ی قصیده :

    1.تغزل یا تشبیب : برخی قصاید به ویژه قصایدی که در مدح کسی سروده می شوند دارای مقدمه است . این مقدمه معولا با مضامینیچون عشق ، جوانی و توصیف طبیعت آغاز می شود که به آن تغزل یا تشبیب می گویند.(برخی قصیده ها تغزل ندارند که به آن ها محدود یا مقتضب می گویند . )

    2.تخلص : بیت یا ابیاتی که رابط میان تغزل و تنه ی اصلی قصیده می باشند ، که در واقع موضوع اصلی قصیده از همان جا شروع می شود.

    نکته : این تخلص مخصوص قصیده است و نباید آن را با اصطلاح تخلص ( نام شاعر ) اشتباه گرفت.

    3.تنه ی اصلی : بخشی از مقصود اصلی شاعر در آ ن بیان می شود . با محتوایی چون مدح ، ثنا ، پند و اندرز ، عرفان و حکمت و ...

    4.شریطه و دعا : دعایی است که شاعربرای جاودانگیممدوح خود در پایان قصیده ، به صورت جملات شرطی بیان می کند. ( یعنی شاعر دعای خود را به شرط بر آورده شدن خواسته هایشبیان می کند. )

    قصیده سرایان مشهور :

    انوری ، خاقانی ، ناصر خسرو ، سعدی ، فرخی سیستانی ، رودکی ، منوچهری

    مسعود سعد سلمان ، ملک الشعرای بهار ، دکتر مهدی حمیدی ، مهرداد اوستا و

    امیر فیروز کوهی و ...

    غزل :

    شعری است بر یک وزن و یک قافیه بطوری که مصراع اول بیت نخست ، با همه ی مصراع های دوم ابیات دیگر هم قافیه باشد.

    تذکر :نحوه ی تکرار قافیه در غزل همانند قصیده است.

    نمودار قالب غزل :

    ............................*             ................................*

    ............................               .................................*

    ............................                ................................*

    مشخصات غزل :

    1.تعداد ابیات غزل حداقل پنج بیت و حد اکثر دوازده بیت است .(گاهی غزل هایی با بیش از پانزده بیت هم یافت می شود. )

    2.درون مایه و محتوایغزل، بیان عواطف و احساسات ، عشق و عرفان و گاهی هم مضمون اجتماعی می باشد.

    3.بیت اول غزل را مطلعو بیت آخر را مقطع می گویند. (که هر کدام اگر به خوبیبکار روند حسن مطلع و حسن مقطع نام می گیرند.

    4. اگر مصرع اول غزل در پایان با زیبایی خاصی دوباره بکار رودبه این عمل ( رد المطلع ) می گویند.

    5.در غزل تنوع مطالب ممکن است .( یعنی موضوع هر بیت می تواند با ابیات دیگر فرق داشته باشد . )

    6.غزل از قرن ششم به وجود آمده است . ( در واقع همان تغزل قصیده است.)

    از آغاز پیدایش ، عاشقانه و با ظهور سنایی عارفانه می شود . )

    7.با ظهور انقلاب مشروطه ، غزل مضمون اجتماعی نیز به خود می گیرد.

    نکته : غزل عاشقانه را سعدی و غزل عارفانه را مولوی به اوج خود رساندند حافظهم سر آمد غزل سرایان شعر فارسی است . و در غزل شیوه ی عاشقانه – عارفانه را به کمال رساند.

    مشهورترین غزل سرایان :

    حافظ ، سعدی ، مولوی ، صائب تبریزی ، عراقی ، فرخی یزدی ، رهی معیریو استاد شهریار و حسین منزویو ...

    تفاوت غزل و قصیده :

    1.از نظر تعداد ابیات2. درون مایه و محتوا3. وحدت موضوع

    نکته ی 1 : اگر شاعر بیت نخست مطلع غزل و قصیده ی خود را زیبا و دلپسند بیاورد ، از آن به حسن مطلع تعبیر می شود. بطوری که شنونده یا خواننده برایدنبال کردن ابیات دیگر ترغیبگردد .

    نکته ی 2 : اگر شاعر بیت آخر شعرش را ( معمولا در قصیده و غزل ) به نحوی شیوا و دلنشین بیاورد که به عنوان حسن ختام در روح شنونده و خواننده اثر نیک و خوشی باقی بگذارد ، از آن به حسن مقطع تعبیر می شود.

    قطعه:

    شعری است متشکل از چند بیت هموزن که فقط مصراع های دوم آن هم قافیه باشند.

    نمودار قالب قطعه :

    ........................     .........................*

    .........................    ........................*

    ..........................    .......................*

    مشخصات قطعه :

    1. حد اقل قطعه دوبیتو حد اکثرآن معمولا بیست بیت می باشد.(گاهی قطعه های

    چهل و پنجاه بیتی هم یافت می شود. )

    2.موضوع و درون مایه ی قطعه معمولا مسائل اخلاقی ،اجتماعی ، تعلیمی ،حکایت ، مدح ،وصف ،هجو و...می باشد.

    3.قطعه قصیده ای است بدون مطلع مصراع .(در واقع تفاوت قطعه و قصیده در همین ویژگی است . )

    4.تعداد قافیه با ابیات برابر است.

    5.قطعه وحدت موضوع دارد یعنی از اول تا آخر ابیات ، درباره ی یک موضوع خاص است.

    6.قطعه از آغاز شعر فارسی ( قرن سوم ) با ظهور رودکی پدید آمد و تا روزگار ما ادامه دارد.

    مشهور ترین قطعه سرایان عبارتند از :

    انوری ، ابن یمینو پروین اعتصامی

    مثنوی:

    شعری است بر یک وزن با بیت های مصرع، که هر بیت قافیه ای جدا گانه دارد. و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( مزدوج یا دوتایی ) نامیده اند.

    نمودار قالب مثنوی :

    ......................*........................*

    ......................*........................*

    ......................*........................*

    مشخصات قالب مثنوی :

    1.تعداد ابیات مثنوی حداقل دو بیتاستو حداکثر برای آن وجود ندارد.

    2.مثنوی مناسب ترین قالب برای بیان داستان ها و مطالب طولانی از جمله تواریخ و قصص است.

    3.موضوع و درون مایه ی مثنوی حماسی ، تاریخی ، اخلاقی ، تعلیمی ، عاشقانه ، بزمی و عارفانه است.

    مشهورترین مثنوی سراین عبارتند از :

    فردوسی ، نظامی ، اسدی توسی ، مولوی ، عطار ، سعدی ،سنایی ، جامی ، پروین اعتصامی ، و شهریار .

    رباعی :

    شعری است دارای چهار مصراع هم وزن که رعایت نمودن قافیه در مصراع های اول ، دوم و چهارم الزامی است ولی در مصراع سوم اختیاری است. یعنی مصراع سوم می تواند با مصراع های دیگر هم قافیه باشد یا نباشد.

    نمودار قالب رباعی :

    ...................*....................*

    ...................#....................*

    مشخصات رباعی :

    1.رباعی بر وزن ( لا حول ولا قوه الا با الله ) می باشد .

    2.درون مایه و محتوای رباعی عارفانه ، عاشقانهو یا فلسفی است.

    3.مناسب ترین قالب برای ثبت لحظه های کوتاه شاعرانه است.

    رباعی سرایان مشهور عبارتند از :

    خیام ،مولوی ، عطار ، بیدل دهلویو خواجوی کرمانی

    دوبیتی:

    شعری است بر یک وزن که دوبیت دارد و از نظر شکل قافیه همانند رباعی است.

    نمودار دوبیتی :

    .........................*      ...........................*

    .........................        ..........................*

    مشخصات دوبیتی :

    1.دوبیتی بر وزنمفاعیلن ، مفاعیلن فعولن ( مفاعیل ) می باشد.

    2.موضوع و درون مایه ی دو بیتی در فارسی (( ترانه )) است که رایج ترین قالب شعر در نزد روستا ئیان است.

    مشهور ترین دوبیتی سرایان عبارتند از : بابا طاهر همدانی ، فائز دشتستانی .

    راه تشخیص رباعی از دو بیتی :

    همانطور که در عرض کردم ، رباعی و دو بیتی فقط از نظر وزن با هم اختلافدارند . لذا برای تشخیص این دو قالب از یکدیگر فقط کافی است اولین هجای هر یک از دو قالب شعر را بشناسید. ( دوبیتی با هجای کوتاه و رباعی با هجای بلند آغاز می شود . )

    توجه :هجای کوتاه دو واج دارد ( صامت + مصوت کوتاه ) مثال : ب ، ک ، تو ...

    مثلا به حرف ( ب ) صامت و به(َُِ)مصوت کوتاهمی گویند.

    هجای بلند سه واج دارد و ساختار آن به دو شکل است :

    1.صامت + مصوت کوتاه + صامت .مثال : بر ، در ، گل

    2.صامت + مصوت بلند . مثال :با ، کو ، سی

    توضیح : در تلفظ هجاها ، مصوت بلند (( ا )) ، (( ی )) ، (( و )) دو حرف محسوب می شود.

    مثال شعری :

    زدست دیده دل هردو فریادکه هرچه دیده بیند دل کندیاد

    بسازم خنجری نیشش ز پولادزنم بر دیدهتا دل گردد آزاد

    همانگونه که می بینید در دو بیت بالا هجاهای اول مصراع ها ی آن به ترتیب ، (( ز )) ،

    ((ک )) ، ((ب ))و (( ز ))هجای کوتاه هستند . پس قالب شعر فوق دوبیتی است.

    مثال شعری 2 :

    هر سبزه که برکنار جویی رسته است

    گوییز لبفرشتهخویی رسته است

    پا بر سر سبزهتا به خواری ننهی

    کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است

    همانگونه که ملاحضه می فرمائید اولین هجای هر یک از مصراع های شعر فوق ((هر ))

    (( گو )) ، (( پا ))و (( کا )) می باشند. که هر کدام یک هجای بلند محسوب می گردند . پس قالب شعر فوق رباعی است.

    چهار پاره ( دوبیتی های به همپیوسته ) :

    دوبیتی های هم وزن با قافیه های مختلف که در معنی به هم پیوسته هستند . با این تفاوت که قافیه معمولا در مصراع های دوم رعایت می شود .

    نمودار قالب چهار پاره :

    ........................     .........................1

    ........................     .........................1

    *

    .........................         ...........................2

    .........................         ...........................2

    مشخصات چهارپاره:

    1.هر بند از چهار پاره دوبیت است امّا شاعر در آوردن تعداد این بند ها محدودیتی ندارد.

    2.محتوا و درون مایه های چهارپاره اجتماعی و غنایی است .

    3.چهارپاره بر خلاف دوبیتی محدودیت وزنی ندارد بلکه به وزن های مختلف سروده می شود.

    4.زمان رواج این قالب در ایران پس از مشروطه است.

    مشهورترین چهارپاره سرایان عبارتند از :

    ملک الشعرای بهار ، رشید یاسمی ، فریدون توللی ، فریدون مشیری و دکتر حمیدی.

    انشاا... در قسمت سوم ادامه خواهد داشت.

    بهزاد چهارتنگی ( خاموش )از جزوه ی : مقدمات شعر و شاعری

    دوستان لطف کنید و در صورت استفاده از مطالب حتما ذکر نام و آدرس را فراموش نکنید  


    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۱۵۰ در تاریخ يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ۲۲:۰۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0