سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آراء فلسفی استاد مهدی رضاپور
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۸۱ | نظرات : ۷

        به نام خدا
        معرفی کتاب عالم هستی از دیدگاه دین وعقل
        این جانب مهدی رضاپور(مازندرانی) مقیم مشهد مقدس در تاریخ  20/10/1390 کتاب مذکور را تالیف و پس از چندبارتجدید نظر، آخرین تجدید نظر در تاریخ 09/02/1400 پایان یافت.
        در آخرین تجدید نظر، مطالب کتاب را در بیست گفتار مرتب کردهام و آن بیست گفتار عبارتند از:
        گفتار نخست: معانی کلمه وجود 
        گفتار دوم: معانی کلمه موجود
        گفتار سوم: معانی کلمه عدم
        گفتار چهارم: موجود نخستین
        گفتار پنجم: عالم هستی
        گفتار ششم: شناسنامه عالم هستی
        گفتار هفتم: سه بخش عالم امکان
        گفتار هشتم: زیربنای عالم امکان
        گفتار نهم: تعداد عوالم امکانی
        گفتار دهم: معانی کلمه عرش
        گفتار یازدهم: معانی کلمه کرسی
        گفتار دوازدهم: معانی کلمه سماء 
        گفتار سیزدهم: معانی کلمه ارض 
        گفتار چهاردهم: بطلان نظریه وحدت وجود 
        گفتار پانزدهم: نحوه چیدمان عوالم امکانی
        گفتار شانزدهم: تشابه جهانها
        گفتار هفدهم: شش روزآفرینش 
        گفتار هجدهم: اهداف حضرت حق از آفریدن عالم و آدم 
        گفتار نوزدهم: زمان
        گفتار بیستم: وسعت عالم هستی
        از جمله آراء من که در کتاب مذکور نوشته شده است عبارتند از:  
        کلمه وجود، معانی کثیره دارد که هفده معنای آن در گفتار نخست آمده است.
        هیچ موجودی مرکب از وجود و ماهیت نمی باشد و لهذا بحث از اصالت وجود و یا اصالت ماهیت از اساس یک بحث باطل و بیهوده است. 
        مجموعه ای که تشکیل شده است از خداوند متعال و عالم امکان، درخور این است که عالم هستی نامیده شود و لهذا استعمال عالم هستی به معنای عالم امکان، اشتباه رایج است.
        عالم هستی تشکیل شده است از بیست عالم امکانی و یک حقیقت عالم آفرین کعه خداوند متعال نامیده می شود.
        زیربنای عالم هستی، خداوند متعال و زیربنای عالم امکان، پاره های کاملاٌ مجرد می باشند و پاره های کاملا مجرد بر دو قسمند: 1-پاره های کاملاٌ مجرد وجود ساز 2- پاره های کاملاٌ مجرد ذره ساز 
        عالم امکان از سه بخش تشکیل شده است و آن سه بخش عبارتند از: 1- عرش عظیم 2-سماوات سبع 3- ارضین سبع
        عرش عظیم از شش عالم یک لایه و به تعبیر دیگر، از شش عالم نوری، تشکیل گردیده است.
        منظور از سماوات سبع، هفت جهان دولایه و صوری و جسمانی است.
        منظور از ارضین سبع، هفت جهان دو لایه و صوری و مادی می باشد.
        تعداد جهان های دو لایه و صوری، چهارده جهان است که هفت تای آنها را به سبب لطافت آنها، جهان های دو لایه و صوری و جسمانی نامیدهام و هفت تای دیگر را به سبب کثافت یا غلظت آنها، جهان های دو لایه و صوری و مادی نامیدهام.
        اهداف حضرت حق از آفریدن عالم و آدم، ارضاء امیال ذاتیه الهیه بوده است.
        مقصود از شش روز آفرینش، شش دوره آفرینش عالم امکان است و نه شش دوره آفرینش جهان طبیعت. توضیح اینکه عالم امکان ازبیست عالم امکانی تشکیل شده است که جهان طبیعت یک عالم از آن بیست عالم است و جهان طبیعت اگرچه از هزار میلیارد کهکشان و بلکه بیشتر تشکیل شده است، معهذا کوچکترین عالم از آن بیست عالم است.  
        زمان عبارتست از بعد بقا.
        زمان از اختصاصات ماده نیست بلکه از اختصاصات موجود بما هو موجود است.
        * منتظر پیشنهادها و نظرات سازنده شما عزیزان هستم. 

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۲۳۵ در تاریخ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۴۹
        سلام استاد رضا پور خندانک
        خیلی هم عالی خندانک
        نگفته بودید مشهدین خندانک
        و الا خدمت میرسیدم خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۵۰
        سلام و درود و ارادت خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۵۳
        خودم سال های پیش در مشهد بودم اما حالا در اندیشه ی تهران ساکن ام.
        پدرم و... در مشهد هستند، چهارراه خواجه ربیع
        (آیت الله عبادی).
        پاتوق شان هم مسجد امام جواد محله (سر چهارراه) است. خندانک
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۳۲
        خندانک زنده باشید و باشند در پناه خدا خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۳:۰۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳
        سلام و احترام
        باآرزوی سعادتمندیِ خداخواه در عرصه های علمی و تمامی ابعاد زندگی تان ؛ گرچه بخشی از پایاننامه ی پژوهشی ام درهمین زمینه ای که معرفی کتاب نمودید ؛ هست ؛ ولی تا وقتی که اجزاء و سطورِ کتابِ مورد اشاره تان را نخوانم ؛نظری مبنی بر تایید یا توضیحِ جوانبِ مختلفِ موضوع ِ مورد تحقیق ایشان ندارم خندانک
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۱۳
        سلام و احترام و تشکر خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5