سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مکتب ادبی نور گرایی - فِرِسته ی 7
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۵۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۸۷ | نظرات : ۶

        14. برون مایه در شعر و دیگر حوزه های ادبی و هنری

        برون مایه ی برجسته ی مکتب نور گرایی در شعر فارسی، سبک شعر پیشرو است که به نظر نگارنده، می توان شعر پیشرو را  سبک سومی در شعر به شمار آورد که با سبک های سنتی و نو پیوستگی دارد اما تفاوتش با هر دوی آنها مشخص است و از جمله، برخلاف شعر نو که از همان ابتدا تا امروز در مسیر  پیروی از مکاتب ادبی غربی بوده و البته نوآوری هایی هم داشته، شعر پیشرو برپایه ی پردازش چیره ی بومی گرا پدید آمده است. بعنوان برون مایه، هرچند شعر پیشرو، پیش از این که به اندیشه ی مکتب نورگرایی بپردازیم، وجودداشته است، با توجه به ویژگی های شعر پیشرو، می توان آن را تا حدود زیادی جهت بخش مان در تبیین این مکتب دانست، چرا که ویژگی هایی مانند نگاه بومی گرا  و ترکیب سنت و نوآوری (سبکی در میانه ی سنتی و نو) و عدم گرایش تقلید گونه به مکاتب غربی (بر خلاف شعر نو)،
        باعث هماهنگی اندیشه ی  شعر پیشرو با مبانی  مکتب نورگرایی بوده است.
        از این رو، گونه های شعر پیشرو
        یعنی سه گانی، آمیزه، سروش، سه گلشن، شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک را برون مایه های برجسته ی این مکتب در شعر فارسی می توان به شمار آورد.
        از آن جا که مکتب ادبی، قلمروی فراتر از  ادبیات دارد و به حوزه های هنری و فرهنگی دیگر هم می پیوندد، 
        می توان گفت این مکتب در حوزه های دیگری همچون0 خوشنویسی، نقاشی، معماری، تئاتر، سینما و غیره قابل کاربرد است، بعنوان مثال در نقاشی به شیوه ی نورگرایی، فضایی روشن خواهیم داشت با محیطی به معماری تاریخی که لوازم مدرن زندگی مثل موبایل و لپ تاپ و... در آن هست و شخصیتی همچون رستم شاهنامه در حال ترسیم رایانه ای پرچم ایران  است. 
        (ادامه دارد) 
        #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۰۶۹ در تاریخ دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۵۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۰ ۰۱:۰۳

        🌷 سلام و درود بیکران
        روزگاران تان بهاری عیدتان مبارک
        درسلامتی و عزّت برقرار 🌷
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ ۲۲:۳۴
        سلام و درود بی کران
        و عرض تبریک سال نو خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شهنی
        دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴
        درود فراوان بر جناب رضا پور بزرگوار خندانک
        مجتبی شهنی
        دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴
        خندانک خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۱۴
        درود برشما جناب رضاپور عزیز وگرامی
        بسیار عالی و شنیدنی
        اموزنده وجالب بود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
        سلام و درود و ارادت خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2