سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        انتخاب
        ارسال شده توسط

        سعید صادقی (بینا)

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۴۳ | نظرات : ۱۵

        بسم الله الرحمن الرحیم
        یا حی یا قیوم
         
        انسان و جن در آفرینش دارای یک امتیاز نسبت به سایر مخلوقات هستند که فلاسفه و اهل معرفت آنرا در ریزترین شکاف به قدرت انتخاب تعریف میکنند. اختیار در معنای لغوی خود یعنی طلب خیر کردن. بین چه چیز؟
         
        بین خیر و شر. خوب تعقل آدمی به او راهنمایی میکند که آنچه که خیر اوست را انتخاب کند. بالاترین خیر از منظر یک عقل آسمانی توحیدی همواره دشت نورهاست در زندگی پیش رو. حال این نور در رفتار نیک، در خلق و خوی درست، در انتخاب همراه و استاد و .... موارد گوناگون که نور را در انتخاب خود میگنجاند که سبب رشد ایمانی و نورانی انسان میشود. 
         
        از دیگر رو نیز داریم انتخاب شر و راه غلط و اخلاق بد، فاز منفی ، و ... که کم کم شخصیت آدمی را به زیر میکشد و تحقیر.
         
        هرچند این موضوع بیشتر جای کار داشت اما همه چیز به بازخورد مخاطب بر میگردد. 
         
        ان شاء الله درک متقابل حاصل شود که هدفی جز تعالی و یاد گرفتن حتی خودم نیست. در کامنت ها می آموزم و هر چه دارم را در طبق اخلاص قرار می دهم.
         
        و من الله توفیق
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۶۷۴ در تاریخ چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
        درود بزرگوار
        مرحوم حضرت آیت الله مشکینی در یکی از کتب خود با اشاره به جن و انسی که در قرآن کریم آمده میگوید:
        یک تعبیر آن است که
        جن در مقابل انس قرار گرفته
        یعنی بجز انسان بقیه جن تلقی میشوند
        از جمله به میکروب ها اشاره مینمودند
        نظر شما چیست؟ خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۱:۵۳
        سلام و عرض ادب و احترام
        جناب استکی عزیز

        همواره در مسائلی که در زندگی برایم محل بحثی نبوده اظهار نظری نمیکنم تا کسی را به اشتباه نیندازم. مطالبی را که می آورم از پایگاه اطلاع رسانی حوزه هست که بنده شخصا قبولش دارم

        مقدمه:
        در این نوشتار آیات مربوط به واژه «جن» را مورد بررسی قرار می دهیم سپس با استفاده از مجموع این آیات، روشن می شود که آیا جن به صورت وصف در قرآن استعمال شده است یا آن که از دیدگاه قرآن نام یکی از موجودات است و وجود خارجی دارد.

        مفهوم جن:
        کلمه «جن» در اصل به معنی چیزی است که از حسّ انسان پوشیده باشد. مثلاً می گوییم «جنه اللیل» یا «فلما جنّ علیه اللیل» یعنی هنگامی که پرده ی سیاهی شب او را پوشاند، و به همین جهت «مجنون» به کسی که عقلش پوشیده و «جنین» به طفلی که در رحم مادر پوشانده شده و «جنّت» به باغی که زمینش را درختان پوشانده اند، و «جنان» به قلب که در درون سینه پوشانده شده و «جنه» به معنی سپر که انسان را از ضربات دشمن می پوشاند آمده است.[1]از آیات قرآن استفاده می شود که «جن» یک نوع موجود عاقلی است که از حس انسان پوشیده شده، و آفرینش آن در اصل از آتش یا شعله های صاف آتش است، و ابلیس نیز از همین گروه است. در این جا به اوصاف جن از نظر قرآن می پردازیم:

        ویژگی های جن از دیدگاه قرآن:
        1 ـ جن موجودی است که از شعله های آتش آفریده شده، برخلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[2]

        2 ـ دارای عقل، علم، درک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[3]

        3 ـ دارای تکلیف و مسئولیت هستند.[4]

        4 ـ طایفه جن نیز مرد و زن دارند.[5]

        5 ـ گروهی از آن ها مؤمن صالح و گروهی کافرند.[6]

        6 ـ دارای حشر و نشر و معادند.[7]

        7 ـ آن ها در آسمان ها بوده و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً ممنوع شدند.[8]

        8 ـ در میان آن ها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که در میان انسان ها نیز چنین است: مثلاً یکی از آن ها به سلیمان گفت: «من تخت ملکه سبا را پیش از آن که از جای برخیزی از سرزمین او به این جا می آورم»[9]

        9 ـ آن ها قدرت بر انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان دارند: «گروهی از جن پیش روی سلیمان به اذن پروردگار کار می کردند، و برای او معبدها، تمثال ها و ظروف بزرگِ غذا تهیه می کردند.»[10]

        10 ـ خلقت آن ها در روی زمین قبل از خلقت انسان ها بوده است.[11]

        از یک سو قرآن، کلامِ ناطقِ صادق، خبر از وجود جن، با ویژگی هایی که در بالا ذکر شد داده است، و از سوی دیگر هیچ دلیل عقلی بر نفی آن وجود ندارد. بنابراین باید آن را پذیرفت. این نکته نیز قابل توجه است که جن گاهی بر یک مفهوم وسیع تر اطلاق می شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل می گردد، اعم از آن ها که دارای عقل و درکند و آن ها که عقل و درک ندارند، و حتی گروهی از حیواناتی که با چشم دیده می شوند و معمولاً در لانه ها پنهانند، نیز در این معنی وسیع وارد است. شاهد این سخن روایتی است که از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمود: «خداوند جن را پنج صنف آفریده است: صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند) و صنفی به صورت مارها، و صنفی به صورت عقرب ها، و صنفی حشرات زمینند و صنفی از آن ها مانند انسانند که بر آن ها حساب و عقاب است.»[12] پس جن نیز مانند انسان موجودی است مادّی و همانند انسان دارای روح است.[13] پس به طور کلی دارای حیات هدفدار و معنادار می باشد که دارای ویژگی هایی است که حشر و نشر (معاد) را برای او لازم می گرداند.[14] حال ببینیم که جدای از جایگاه او در نظام آفرینش قرآن چه هدفی را برای خلقت آن بیان می کند و ویژگی های این موجود عجیب از دیدگاه قرآن چیست؟

        علت خلقت جن (چرا خداوند جن را آفرید؟)
        فلسفه و راز آفرینش جن، بنابرآنچه در قرآن کریم آمده، همان است که درباره انسان وارد شده است، یعنی عبادت و پرستش خداوند سبحان، چنانکه فرموده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِیعْبُدُونِ » جن و انسان را نیافریدم مگر برای عبادت و پرستش نمودن[15] آیه فوق بیان می کند که چون هدف خلقت این دو (انسان و جن) عبادت الهی است پس هر کدام دارای تکلیف در برابر خداست. پس جن نیز دارای حساب و کتاب ویژه ای مانند انسان است. قرآن می فرماید: ای گروه جن و انس آیا رسولانی از خودتان (یعنی از جنس ماده و طبیعت در برابر فرشتگان که ملکوتی هستند و انس و جن ماده است.) به سوی شما نیامدند و آیات مرا برای شما نخواندند و شما را از ملاقات روز قیامت نترساندند گفتند ما بر خودتان شهادت می دهیم که چنین بوده است.[16] از این آیه استفاده می شود که:

        اولاً: جهان جن، جهان تکلیف و مسئولیت، باز خواست، خطاب و عتاب است و آنها قدرت دریافت رسالت و انذار و بشارت را دارند.

        ثانیاً: معلوم می شود که جهان جن نیز همراه مجموعه عالم به سوی قیامت و رستاخیز عمومی پیش می رود.

        ثالثاً: نشان می دهد که عالم قیامت و جهان موت برای افراد جن در حکم جهان غیب و پنهان است و افراد جن در مورد سرای آخرت علم و اطلاع محسوس ندارند.

        رابعاً: نشان می دهد که در نفس و در وجود جن، قدرتِ یافتن و وجدان است. در ذیل آیه « غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا »یعنی زندگی دنیا آنها را مغرور ساخت نشان می دهد که افراد جن دارای حیات و زندگی مادی و ظاهری هستند و صاحبان کالاها و متاع ها و... می باشند.

        جن نیز مانند انسان، مسلمان و کافر دارد:
        نکته ای که از آیات و روایات استفاده می شود این است که جنیان نیز همانند انسان ها مسلمان و کافر دارد[17]و نیز شیعه و غیر شیعه دارد. در سوره احقاف بحث فشرده ای پیرامون ایمان آوردن گروهی از جنیان به پیامبر اسلام و کتاب آسمانی او آمده است.[18] و با آنچه بیان شد جای تردید نیست که جنیان نیز مانند ما انسان ها دارای عقاید مختلف بوده و عده ای از آنها فاسق، فاجر، ظالم و کافرند و عده ای از آنها صالح، مومن و مسلمان می باشند و در مورد شیعه بودن بعضی از جنیان نیز شواهدی وجود دارد که صحت این مطلب نیز محرز شده است. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ عده ای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شده اند. از آن جمله روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده است. که حکایت از شرفیابی عده ای از جنیان به حضور امام باقر ـ علیه السلام ـ دارد.[19]

        یکی بودن پیامبر جن و انس:
        از آیات 29 تا 31 سوره احقاف استفاده می شود که گروهی از جنیان به پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ ایمان آوردند. از این آیه نه تنها استفاده می شود که رسول گرامی اسلام پیامبر جنیان نیز هست بلکه بر این مطلب دلالت می کند که سایر پیامبران مرسل نیز بر جن و انس مبعوث شده اند چنانکه بعضی از آنها قبل از اسلام به دین حضرت موسی ـ علیه السلام ـ ایمان آوردند.

        خلاصه و نتیجه گیری:
        آیات و روایات دلالت دارند بر اینکه جن مانند انسان، مکلف و مختار است و به واقع از اهداف آفرینش او عبادت حق تعالی می باشد. چنانکه در قرآن به آن تصریح شده است. از این رو جن موجودی است انتخاب گر که بر سر دو راهی قرار می گیرد و باید یکی را انتخاب نماید اگر حق را پذیرفت به پاداش نیک می رسد و اگر باطل را به عذاب. پس جن از نظر عبادات و تکالیف و حتمی مواردی مانند زوجیت و... مثل انسان است. منتها در نحوه عبادت و انجام تکالیف مسلماً به تناسب ویژگی های خلقتش خواهد بود.

        دیگر اگر کامل نبود عذر خواهی میکنم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹
        مطالب جالب و بکری را از شما شاهدم و خوشحال از حصورتان در جمعمان
        دلتون روشن و روزگارتون شاد
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷
        ممنونم بزرگوار بنده هم از درک متقابل شما و حضورتان خوشحالم و دلگرم برای پیمودن ادامه راه خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰
        سلام ودرود استاد صادقی عزیز وگرامی
        بسیا ر عالی وخوب شدراجع به موجودیت جن وتفاوت ان با انسان را تقریبا بیان فرمودید واما انچه
        خداوند فرموده بطور مختصر عرض کنم
        انسان را برتمام خلایقش برتری داده
        و درمورد جن این نیست که هرموجودی جن باشد
        بلکه جن موجودی است نامرای که خلق ان از
        اتش است موجود بدی نیست او برای خودش
        موجدیت خاسی دارد اگر قرار بود انسان اورا بشناسد
        که خداوند اورا نامر.ای نمی افرید پس چه گونه
        میتوان دباره اش قضاوت نمود ؟

        که توضیح ان دراین دفتر نمیگنجد .
        سپاسگذار م .موفق باشید خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۱:۲۴
        سلام و عرض ادب
        جناب تختی بزرگوار
        مرسی از حضورتان
        و توضیحات البته زیبایتان
        میشود گفت سوره ی مبارکه ی جن
        خوب کمی از حالات این موجودات را گفته است که چون الان نیازی به شناخت ایشان نیست لازم هم نیست توضیحات اضافه تر.

        درود ها خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷
        سلام و درود بر شما جناب صادقی گرامی خندانک
        فیض می‌بریم از مباحث و نظرات شما اساتید
        مانا باشید درپناه حق خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷
        سلام و عرض ادب
        سرکار خانم کاسیانی گرامی
        درود بر شما امیدوارم مفید فایده
        قرار بگیرد خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ۰۵:۲۸
        خوشحال شدم
        به سلامت

        شر شما و هالتون
        از سرمان کم

        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸
        سلام و عرض ادب شاعر عزیز
        کسی در پی تحقیر شما نیست
        همه ی ما در درجه های متفاوت کمال به سوی خداوند هستیم
        اما این غرور نباید باعث بشه که از منیتمون سرپوشی کنیم
        به عنوان مثال استادم به بنده گفت که چه ویژگی هایی دارم
        و در صدد رفع اونا دارم تلاش میکنم ما آینه ی یکدیگریم
        و در آینه ی یکدیگر میتونیم عیب هامون رو ببینم هیچ کس زشت و زیبا نیست در راه عشق در انسان نه ظن منیت بلکه معرفت هیچ بودن اهمیت دارد وبس

        همیشه پیروز سرفراز باشید خندانک خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲
        خانم شیخ محمدی
        دوست محترم
        شاید این نوع نوشتن شماست

        اما جدا یک تغییر اساسی بدهید و یا یک نگاهش بی اندازید
        من که نگفتم کسی در پی تحقیر من است خندانک .

        اگر منظورتان انتخاب شر هایی که کم کم آدمی را تحقیر میکند در متن بوده، که اولا خواهش میکنم جوری بنویسید که کاملا گویا باشد‌ چون در نوشتن متوجه زبان شما نمی شوم.

        بعد هم دوست گرامی بهتر نیست یه وقت بزارید استادتون رو راهنمایی کنید با هم چند کلامی صحبت کنیم؟ مثل اینکه از لحاظ عاطفی و روحی کلا اوست که جای شما صحبت میکند خندانک
        ارسال پاسخ
        پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۲۰:۴۲
        شما اول برین نفستون رو ساکت کنید بعد در راه خدا شناسی قدم بزارین من خرم که به همه بها میدم
        بعدشم استادم انقدر برام با ارزشه که اجازه نمیدم هر کسی بره سمتش
        هرگز و هرگز به هاله من نزدیک نشین منم هرگز به هاله ی شما نزدیک نمی شوم فهمیدین !؟؟؟؟؟؟؟

        تأکید میکنم پیام دلخوری من در شعر اقرار از جانب شما نبود خطاب به شخص دیگری بود
        بدرود
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۰۰:۲۴
        به استادتون پیام بنده رو بی کم و کاست در همین قالب ابراز کنید و دیگر تا اطلاع ثانوی پای هیچ کدام از مطالبم حاضر نشوید.

        ( سالک عزیز، تبلورِ ایمانی وحدت آفرین است. و تربیت در مکارم اخلاق، میوه ای جز فروتنی نمیدهد.)

        جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷
        فروتنی رو ول کنید هاله ی من آلوده شد بدروووووود
        موفق باشید خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2