موتورهای بازیساز
در اوایل شروع صنعت بازیسازی کلا تمام برنامه ها با کد نویسی دستی ساخته می شدند . بعدها متخصصین امر به این فکر افتادند که با توجه به عناصر تکراری و مشابهی که در بازیها وجود دارد مانند حرکت , پرش , شلیک و ... کدهای مربوط به این عناصر را در پکیج ها یا بسته هایی جایگذاری و به صورت دکمه هایی در نرم افزارهایی که موتور بازیساز game engine"" نام گرفت جاسازی نمایند . امروزه موتورهای بازیساز بحدی تکامل یافته اند که بعضی بازیهای ساده را حتی بدون یک خط کدنویسی می توان با آنها ساخت , خودم یکبار به درخواست برادرزاده ام نیم ساعته برای او یک بازی ساده ساختم و رکورد ده دقیقه ای هم در سطح دنیا موجود است .
موتورهای بازیساز به سه دسته تقسیم میشوند :
الف – موتورهای سطح پایین که دارای سطح بالایی از کد نویسی می باشند .
ب – موتورهای سطح میانی مانند udk unreal که دارای حد متوسطی از کد نویسی هستند .
ج – موتورهای سطح بالا که دارای حداقل کد نویسی می باشند مانند unity3d که اکثر بازیهای ساخت ایران با آن تولید میشوند و از طرف بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در قالب یک بسته نرم افزاری منتشر شده است و چند سال پیش همانند موتور udk unreal با قیمتی حدود شانزده هزارتومان عرضه میشد. خودم از یک موتور بازیساز دیگر استفاده می کنم که واقعا عالیست و از بین دهها موتور مختلف آن را انتخاب کرده ام . همه این موتورها دارای یک دوره تحصیلات یا education هستند که روی وبسایت آنها قرار دارد و تا کسی آن را نخواند و کاملا یاد نگیرد هیچ کاری نخواهد توانست انجام دهد . در موتور یونیتی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای آموزش به زبان فارسی است .
البته باید توجه داشت که کمپانی های بزرگ بازیسازی نظیر گیم لافت اکثرا از موتورهای سطح پایین یا میانی استفاده می کنند چون دارای تعداد زیادی کد نویس هستند که براحتی قادر به نوشتن کدهای ظولانی و خلق هرگونه افکت روی صحنه هستند.
موتورهای سطح بالا علیرغم سهولت کار در عمل محدودیتهایی برای بازیساز پیش میاورند و بعضی اوقات کار با آنها تبدیل به یک بازی فکری پیچیده میشود که از کدنویسی هم مشکل تر است و در عمل برای تیمهای چندنفره یا اشخاصی که انفرادی بازی میسازند مناسبند , البته بد نیست بدانید برای ساخت یک بازی قابل قبول و مناسب و درسطح بین المللی حداقل چهارنفر لازم است یعنی تهیه کننده که مخارج را پرداخت می کند و گرافیست که نقاشی ها می کشد , کد نویس یا همان برنامه نویس و کارگردان هنری .
بازیهایی که انفرادی ساخته میشوند معمولا توان رقابت در سطح بالا را ندارند و بیشتر برای گروه سنی کودکان شاید قابل قبول باشند .
نویسنده : فرشاد اقبالی
طراح بازیهای رایانه ای و نرم افزار اندروید