درودو سپاس بر شاعر فرهیخته و با ذوقم
سرکارخانم فرزانه زمانپور
حضور عزیز و ارزشمندتان را ارج می نهم و از اینکه به پاره ای از
کارهای هنری صورت گرفته در شعر اشاره فرمودید صمیمانه و صادقانه تشکرو قدردانی میکنم و اما در مورد بیت آخر این غزل اگر ملاک وزن را مصرع اول ویا دوم بیت مطلع قرار دهیم
تقطیع آن چنین است
تا یقین، ماحصل حدس وگمان است هنوز
( تا ــ ی ــ قین ــ ما )( حَ ــ صَ ــ لِ حد) ( سُ ــ گ ُ ــ ماــ نس ) ( تُ ــ یَ ــ قین)
( فاعلاتن ) ( فعلاتن ) ( فاعلاتن ) (فعلات )
که در رکن دوم هجای سوم (لِ) و در رکن سوم هجای اول (س) اشباع شده اند تا به ارکان متناوب الارکان فوق دست یابیم
واما مصرع بیت آخر
آنقَدَرعشق درونی شده، در جان و تنم
( آن ــ قَ ــ در ــ عش ) (قُ ــ دَ ــ رو ــ نی ) ( شُ ــ د ِ ــ در ــ جا ) ( نُ ــ تَ ــ
نم )
در این مصرع فقط در رکن سوم هجای اول( ش) اشباع می شود
( فاعلاتن) ( فعلاتن) (فاعلاتن) (فعلات)
ومصرع آخر
که همه هستی من درغلیان است هنوز
( کِ ــ هَ ــ مه ــ هس ) (ت ِ ــ یِ ــ من ــ در) ( غَ ــ لَ یا ــ نس ) ( تُ ــ هَ ــ نوز)
در این مصرع هم از اختیارات تبدیل فعلاتن به فاعلاتن در مصرع اول بهره برده ایم و در مصرع سوم هم هجای اول اشباع می شود
فاعلاتن فعلاتن فاعلاتن فعلات
در پایان باز هم از این همه حسن نیت ستایش برانگیزتان نیز تشکرو قدردانی میکنم و برایتان بهترین هارا آرزو دارم
با مهرو ارادت