سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 24 تير 1399
    25 ذو القعدة 1441
      Tuesday 14 Jul 2020
        الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان (سوره الزمر

        سه شنبه ۲۴ تير

        معرفت عشق

        شعری از

        امیر حسین حسین آبادی

        از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۸۷۰۸۹
          بازدید : ۹۴   |    نظرات : ۱۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر امیر حسین حسین آبادی
        آخرین اشعار ناب امیر حسین حسین آبادی

        ​​​​​عارفا معرفت از عشق چه آموخته ای 
        در بهای عاشقی چند  دلی باخته ای
        همه اینجا به ندای دل خود جان دادند
        فاش کن بهره که هذیان به دل انداخته ای
        ما تمام عمر را سوزان جانی بوده ایم
        گرچه تو سنگی خزان، بهره دل ساخته ای
        عابران را همه خوش بهره خیالی باشند
        چون نبینند که تو غم به دل انباشته ای
        ۵
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ ۰۰:۱۸
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و جالب بود
        مزین به نقد استاد اخباری عزیز خندانک
        محمد حسین اخباری
        ۲ هفته پیش
        بسیار عالیست
        چون اجازه ی نقد داده اید با کمال احترام عارضم مصراعها ی ( دوم ، پنجم و ششم)اشکال وزنی دارند
        ضمنا اشکال قافیه هم در سروده تان هست قاعده ی قافیه براین است که آخرین مصوت وصامت ها ی بعد از آن باید همسان باشند پس کلمات
        (آموخت و باخت) چون مصوت بلند آنها متفاوت است ایراد دارند و اگر مصوتِ کوتاه می بود اشکالی نداشت مثل ( کِشته و کُشته) که قافیه کردنشان درست است
        و همچنین کلمات (ساخته و انباشته) به دلیل اختلاف صامتهای بعد از آخرین مصوت هم قافیه نیستند مستحضر هستید که (ه) بیان حرکت هر چند آخرین حرف اصلی واژه باشد ولی در قافیه نمیتواند تنها حرف مشترک باشد وباید
        حد اقل یک حرف ماقبل آن مشترک باشد مثل ( نامه و جامه) که صرف نظر از (ه) حرف مشترکی دیگری هم دارد - البته بارعایت اشتراک حروف بعد از آخرین مصوت اصلی-
        اطاله ی کلامم را به سعه ی صدرتان ببخشید
        با نهایت احترام
        خندانک خندانک خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        امیر حسین حسین آبادی
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۱۰
        بسیار سپاس گزارم که وقت خویش را صرف تصحیح معایب بنده کردید باتشکر بسیار از شما
        ارسال پاسخ
        محمد حسین اخباری
        محمد حسین اخباری
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹
        باسلام
        بنده نیز از سعه ی صدر و روحیه والایتان سپاسگزارم
        موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۰۹:۴۷
        درودتان
        برقرار باشید 🌹🌹🌹
        امیر حسین حسین آبادی
        امیر حسین حسین آبادی
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۱۱
        سپاس گزارم
        بسیار ممنون
        ارسال پاسخ
        علیرضا بنایی
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
        زیبا و دلنشین
        خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        امیر حسین حسین آبادی
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰
        سپاس گزارم
        ممنون
        ارسال پاسخ
        غلامرضا مهدوی (مهدوی)
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۶:۴۰
        موفق باشید
        خندانک
        خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        امیر حسین حسین آبادی
        دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ۱۷:۱۲
        سپاس گزارم
        ارسال پاسخ
        فردین مهتاب (سراب)
        سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۴۰
        سلام جناب حسین آبادی!

        پاسخ مصراع نخست را مولوی به این صورت میدهد:

        زهی عشق، زهی عشق که ما راست خدایا
        چه نغز است و چه خوب است و چه زیباست خدایا
        چه گرمیم، چه گرمیم از این عشق چو خورشید
        چه پنهان و چه پنهان و چه پیداست خدایا
        فتادیم، فتادیم بدان سان که نخیزیم
        ندانیم، ندانیم چه غوغاست خدایا

        این عارف بزرگ به منزله ستاره ادبیات ایران زمین ، خودش در بین احساس و عقل طوری گیر کرده بود که رهی به بیرون نمی یافت. این یک نوع سنسوالیزم عارفانه است به مرور بررسی تاریخی منجر به علم ستیزی شده است و در مورد مولوی هم قابل اثبات است.

        علاوه بر این ادغام زن و شراب در کیش مولوی طوری بوده است که آدم میبایست عشق را در می و میخانه میجست.


        موفق باشید! خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        گفتار شما بسیار متین و قابل تامل می باشد . طریقت می و میخانه را علاوه بر اشعار عارفانه مولانا در سروده های عاشقانه ی حافظ نیز اسطوره اصلی مبانی شعر می باشد که از آنجایی که بنده می دانم گویا صادق هدایت در کتاب ترانه های خیام اینگونه گفتند که حافظ مَثَل می و خرابات و دُرد را از خیام برداشت کرده و می توان پایدار ترین معیار استفاده از این مثل را در رباعیات خیام دید بطوری که در ده رباعی اول نیز قابل رویت است اما از دید نوعی بنده اینگونه برداشت می شود که می و مطرب را میتوان ضربه ای به مسائل نقض صوفیان دانست و معنای شیرین تر از آن پارادوکسی است که برای پاک شدن از ناپاکی چون شراب متوسل می شوند و .‌..
        اما با این حال در جامعه ی غرب امروز اشعار خیام که از مشهور ترین اشعار شناخته شده می باشد گویا از معیار اصلی شراب دور شده و اشعار خیام را بر مشروبات الکلی می زنند
        و فارغ از مستی دل و جان در پرتوی نور
        به مستی تن می پردازند
        بسیار ممنون و سپاس گزارم
        ارسال پاسخ
        فاضل فخرالدینی تخلص (مالک)
        ۱۳ روز پیش
        درود بر شما بزرگوار🌷
        قلمتان مانا🌷
        برقرار باشید🌷
        امیر حسین حسین آبادی
        بسیار سپاس گزارم
        ارسال پاسخ
        فردین صمدی
        ۱۳ روز پیش
        درود بر شما بسیار زیبا
        خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        متشکرم
        ارسال پاسخ
        ماهورا وثوقی
        ۱۲ روز پیش
        درود برشما شاعر گرامی خندانک خندانک
        جهان شاعرانه تان پابرجا خندانک خندانک
        امیر حسین حسین آبادی
        سپاس گزارم
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        آموزش و نقد کامل شعر یا اثر

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0