سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        دخترک شال سرمه ای

        شعری از

        فهیمه طیوری

        از دفتر همزاد نوع شعر چهار پاره

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۲۹ شماره ثبت ۵۹۴۳۴
          بازدید : ۷۹۸   |    نظرات : ۲۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر فهیمه طیوری

        آخرین بار که منو بوسیدی 
        پشت گوشی تو دل شب بود
        بین حرفهای محرمانه
        بین رازهای روزمره م بود
        ______________________
        آخرین بار یادمه گفتی
        من نباشم از دنیا سیر میشی
        انقد قصه میبافتی
        من نباشم از کوه میفتی
        __________________________
        قرار بود از دنیا سیر شی
        قرار بود از کوه بیفتی
        چی شد حرفای قشنگی که
        واسه خام کردنم میگفتی
        __________________________
        دخترک شال سرمه ای
        کی میفهمه به چی فکر میکنی
        کی میفهمه تو ذهن مجروحت
        چه دردایی رو درمون میکنی
        ____________________________
        تو مثه یه فرشته بودی که
        تو یه شب سرد تورو لمست کرد
        بین دوست دارمای عمیقش
        یه دروغ تازه بارت کرد
        _________________________
        باورش کردی که میتونه
        برات یه تکیه گاه باشه
        مثه روزایه اول
        آغوشش سرپنات باشه
        _______________________
        چه زود آدما عوض میشن
        چه زود جات پر میشه
        یکی خسته میشه از من
        یکیم ازتو دور میشه
        _____________________________
        دخترک شال سرمه ای
        اشکاتو نریز رو این صفحه
        واسه دردات یه مرهم پیدا کن
        یکی که حرفاتو بفهمه
        ________________________
        اونیکه حس کرده باشه
        درد نامردی رو
        یکی که بتونه بفهمه
        معنیه بی محلی رو
        ___________________________
        تو باید پیدا شی تو قلب یک شهر
        تو دل روزیکه بشه پیدات کرد
        تو میتونی معنیه پایان رو بدی تغییر
        مثه کابوس زنی که نمیشه تعبییر
        _______________________________
        بعد این زخم میتونی پاشی
        تو میتونی باز عاشق باشی
        خودتو دور کن از دیروز
        تو میتونی از امروز فردا شی (((((((((((تو میتونی خود لیلا باشی .))))))))))))))))
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۵۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۰
        درود بانو
        بسیار زیبا و امید بخش
        مزین به نقد نافذ استاد رمضانی ارجمند
        بگو یاحسین(ع) خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۰۸:۲۱
        به نام حق
        سلام و عرض ادب خدمت شما بانو طیوری عزیز
        یک شعر مناسب از چند عنصر مهم تشکیل میشود...
        که استاد شفیعی کدکنی در پنج بخش مجزا هرکدام را به خوبی توضیح میدهد....

        مورد نخست عاطفه است یا همان احساس که ، زمینه ی درونی و معنوی شعر است ، به اعتبار کیفیت برخورد شاعر با جهان خارج و حوادث پیرامونش. نوع عواطف هر کسی ، سایه ای است از من او. بر این اساس می توان، در یک چشم انداز عام، من ها را در سه گروه عمده و اساسی تقسیم کرد.
        که از قسم هایش نقدا میگذرم که بکارمان نمی آید...
        اما این را عرض کنم که احساس در شعر شما به خوبی وجود دارد...که در کنار تصویر پردازی های ملموس و قابل درک زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است...

        ....
        عنصر دوم تخیل است که در مخیلات و افکار شاعر شکل میگیرد،
        یا به عبارتی عبارت است از کوششی که ذهن هنرمند در کشف روابط پنهانی اشیاء دارد. به تعبیر دیگر، تخیل نیرویی است که به شاعر امکان آن را می دهد که میان مفاهیم و اشیاء ارتباط برقرار کند، پل بزند و چیزی را که قبل از او ، دیگری در نیافته ، دریابد. نیروی تخیل، صور خیالimageاست که اگر بخواهیم با همان اصطلاحات سنتی آن را توضیح بدهیم، باید بگوییم حاصل نیروی تخیل انواع تشبیهات، استعارات و مجازهایی است که شاعر می آفریند. صور خیال چیزی نیست که تمام شدنی باشد؛بیکرانه است.
        بی گمان کمال ارزش تخیل در بار عاطفی آن است . تخیلی که مجرد باشد ؛ هر چه زیبا باشد تا از بار عاطفی برخوردار نشود؛ ابدیت نمی یابد...

        این عنصر درشعر هر شاعری وجود دارد اما اینکه به اندازه ی کافی هست یانه باز خود بحثی دیگرست...
        شاید این تصویر سازی هایی که شما در شعر بکار بردید را بشود نمونه ی نسبتا خوبی از تخیلات شاعر دانست اما گاهی لازم است از حالات روتین و تکراری بعصا به بدایعی نو از سمت و سوی شاعر پرداخته شود که ابراز ذهنی پویاست که شما به خوبی از آن برخوردارید...اما اینکه آیا از ظرفیت آن استفاده میکنید یا خیر باز مقوله جداییست،حال انکه تنها ابزارش بسط دادن تفکرات است فراتر از روزمرگی ها...
        به عنوان مثال در کنار شال سرمه ای توصیفات جدیدی هم باید باشد که صرفا از بدایع شاعر است....

        مورد سوم زبان است...
        که بنده قصد پرداختن به این موضوع را ندارم چرا که یک ضعف اساسی که در شعر شاعران امروزی مشهود است ،همین گرایشات کهن است که خوشبختانه در شعر شما این مشکل وجود ندارد و شما شاعر زبان حال هستید و به جای کلمات عاری از تکلف دنبال کلمات منسوخ قرون وسطایی نیستید و این ویژگی در شعر شما مایه ی مسرت است...ولاغیر....البته به شرط آنکه زبان حال و سادگی را با محاوره و روزنامه واری اشتباه نگیریم...همانطور که خیلی ها اشتباه میگیرند و تا گوشزد میکنیم،روی عنادشان را به ما نشان میدهند..
        بگذریم..
        مورد چهارم آهنگ یک شعر است که شفیعی کدکنی بیانی کامل دارد و در صورخیال در شعر فارسی به خوبی آنرا بسط داده و این را بگویم که حتما باید روی آهنگ و وزن شعرتان کار کنید،چرا که یک شعر برای کلاسیک بودن اول وزن نیاز دارد سپس هر آنچه بالاتر گفتم و یا در ادامه اشاره خواهم کرد...
        پس وزن را حتما مطالعه کنید و شعر معاصر زیاد بخوانید....

        ادامه دارد...
        فهیمه طیوری
        فهیمه طیوری
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۴۷
        با عرض سلام خدمت جناب رمضانی ......... فقط میتونم بگم خیلی خییییییییییلی متشکرم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک من بیشتر از اینکه دنبال تحسین باشم دوست دارم کسی باشه که خیلی رک عیب کارمو بهم گوشزد کنه اینجوری راه پیشرفت رو برام ( انتقاد سازنده)باز میکنه با وقت زیادی که برام گذاشتید منو شرمنده کردید ... اجرتون با خدا مرسی از لطف و نظرتون خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۵۰
        درودبرهردوبزرگوار
        هم نقادوهم نقدشونده
        عالی بود خندانک خندانک خندانک
        سعید حیدری درمنی
        سعید حیدری درمنی
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۴۹
        نقد به جا و منصفانه ای داشتین،،من هم استفاده بردم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۹:۲۵
        اختیار دارید...
        سپاس گزارم از نقد پذیری شما
        درپناه حق خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۲۰:۲۹
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۵۵
        سلام مجدد
        .....
        همانطور که خدمتتان عرض کردم آهنگ در شعر کلاسیک و نیمایی از ارکان مهم به شمار می آید(البته اگر بتوان نوشته های منثور را شعر دانست وگرنه باید این را در کل شعر مورد بحث قرار داد) همانطور که منتقدان بزرگ ادب پارسی شعر را گره خوردگی های تخیل و احساس توام با آهنگ میدانند(استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در صور خیال و استاد عبد الحسی زرین کوب در دیدگاه های متفاوت)
        اما به نثر شفیعی کدکنی آهنگ در شعر که فراتر از آنچه میدانیم است به خوبی توضیح داده شده که خلاصه از آن را خدمتتان عرض میکنم:


        هر گونه تناسبی، خواه صوتی ، خواه معنوی، می تواند در حوزه ی تعریفی آهنگ قرار گیرد. بنابراین ، منظور از آهنگ فقط وزن شعر نیست، بلکه مجموعه ی تناسبهایی است که در یک شعر می تواند مورد بررسی قرار گیرد و عبارت است از:
        1-موسیقی بیرونی شعر: همان چیزی که وزن عروضی خوانده می شود و چشم گیرترین عامل، عامل وزن است که آشکارترین موسیقی را همراه دارد.
        2-موسیقی کناری: منظور تناسبی است که از رهگذر هماهنگی دو کلمه یا دو حرف در آخر مصراع ها دیده می شود. مثل «خواب »و «آب» که در حقیقت صامت و مصوت های مشترک سبب می شوند گوش لذتی ببرد.موسیقی کناری همان موسیقی قافیه و ردیف است که بتواند در پایان مصراع ها موسیقی ای از این دست به وجود آورد.
        3-موسیقی داخلی:منظور از موسیقی داخلی یا درونی مجموعه تناسب هایی است که میان صامت ها و مصوت های کلمات یک شعر ممکن است وجود داشته باشد.مثلاً اگر در یک شعر ، مصوت های â.ؤ«.إ«تکرار شوند. این خود نوعی موسیقی ایجاد می کند ، نظیر تکرار مصوت âدر این بیت:
        یاد باد آن که نهانت، نظری با ما بود/ رقم مهر تو بر چهره ی ما پیدا بود
        4-موسیقی معنوی: هر نوع تناسب را می توانیم در قلمرو آهنگ قرار دهیم، تناسبهای معنوی در این حوزه قرار می گیرند.آنچه قدما، طباق و تضاد و مراعات النظیر و...خوانده اند، همه تناسب های معنوی مفاهیم و کلمات است. این تناسب ها اجزای شعر را از درون به هم پیوند می بخشند و در استحکام فرم تأثیر بسیار دارند.
        .........
        قسمت آخر شکل و قالب شعر است،که توضیحات احتیاجی ندارد و بر این امر انشالله که واقف هستید...

        پرگویی های این شاگرد را به بزرگواری ببخشید...
        عزیز هستید
        موفق باشید...انشاالله.....
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        نیره ناصری نسب
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۲۰:۲۸
        بسیار عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        هنری داودیان
        هنری داودیان
        سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۹:۵۹
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها) هاج و واج مانده ام، که چگونه در این سالهای اندک توانسته ای به اوج راحتی در اطلاعات ادبی برسی، مهم مقدار اطلاعات نیست، مهم ساده و راحت صحبت کردن در موردش است. خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۰۵:۵۹
        سلام برمیگردم...
        خندانک خندانک
        فهیمه طیوری
        فهیمه طیوری
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۴۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید حیدری درمنی
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۵۰
        درود بانو__ خندانک خندانک خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۳۰
        درود بر بانوی گرامی
        قلمتان پویا
        در اوج باشید
        از جناب رمضانی بزرگوار هم سپاسگزاریم خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۲۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        منصور شاهنگیان
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۲۱:۲۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        میرعبدالله بدر
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ۰۹:۱۵
        درود بر شما

        خندانک خندانک
        مهدی صادقی مود
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۶
        درودتان گرامی
        خندانک خندانک
        سهیل بهنود
        جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ۰۶:۴۷
        درودوعرض ادب خندانک

        عالی بودودلنشین خندانک خندانک


        پایدارباشید خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۴۰
        خندانک خندانک
        سیدابراهیم میری ((سید))
        جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۹:۱۵
        درود بر شما استاد ارجمند
        التماس دعا
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فهیمه طیوری
        شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ ۰۴:۱۳
        سپاس از همگی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش اسفندیاری
        يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ ۲۳:۰۴
        خندانک خندانک خندانک
        جناب رمضانی در زمینه شعر حرفها برای گفتن دارد که میتوانید از آن بهره مند شوید ...
        از اینکه عاشقانه مینویسید خوشحالم خندانک
        هنری داودیان
        سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۱
        شعری ساده و زیبا، صمیمی مانند درد دل دوست. نسیم خوشی با مکثی کوتاه از من گذشت، ممنون خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        7