سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 29 آبان 1403
    18 جمادى الأولى 1446
      Tuesday 19 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        سه شنبه ۲۹ آبان

        حلقه ی زلف یار کو ؟

        شعری از

        باقر رمزی ( باصر )

        از دفتر دفترچه بغلی سیاه مشقهای من نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۴:۵۷ شماره ثبت ۵۴۸۹۵
          بازدید : ۸۲۵   |    نظرات : ۲۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        نتیجه تصویری برای گلهای پژمرده
         
        حلقه ی زلف یار کو ؟
         
        عطر گل و بهار رفت قامت یار غار رفت
        گوشه ی چشم یار رفت وز دل ما نگار رفت
         
        سوسن و لاله خم شده ناله ی  زیر، بم شده
        شعر و شعور کم شده چون که زما وقار رفت
         
        از سرما سحر پرید مرغ شکسته پر پرید
        جان من و جگر پرید در پی آن تبار رفت
         
        حلقه ی زلف یار کو ؟ مهره ی درج مار کو ؟
        در صدف آن شکار کو ؟ دردی شام تار رفت
         
        آیه به گوش من رسید جام شراب تن رسید
        دایه به داد زن رسید سوره ی ننگ و عار رفت
         
        آه من از شب آمده ناله به غبغب آمده
        جان به سر و لب آمده روح من از دیار رفت
         
        زمزم  و طور و تاج تو تب زده ام علاج تو
        سرو سهی و کاج تو نایب کردگار رفت
         
        چشم تو بی نظیر بود قطره ای در کویر بود
        پیر دلم صغیر بود مو پی جویبار رفت
         
        دختر رز عروس شد جلوه ای از جلوس شد
        گر چه کنون عبوس شد لیکن از این حصار رفت
         
        نتیجه تصویری برای قلعه های قدیمی
        باقر رمزی باصر
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        احمدی زاده(ملحق)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۰:۰۳
        سلام بر باصر العشق جناب رمزی عزیز نوشیدم از مهر احساس و اندیشه خوبتان درودخدا بر شما باد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۵:۳۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۶:۴۲
        درود گرامی
        بسیار زیبا و دلنشین بود خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۷:۰۹
        عرض ادب مجدد
        جناب باصر امر فرمودند که توضیحی در رابطه با اوزان دوری تقدیم کنم.بنده هم اطاعت امر می کنم.
        اگر وزن هر بیت از شعری از چهار قسمت تشکیل شده باشد(هر مصراع دو قسمت) به طوری که وزن تمام اقسام مشابه باشد وزن دوری به وجود می آید.نکته حائز اهمیت این است که هر قسمت باید از دو رکن مختلف تشکیل شده باشد.برای مثال در این شعر جناب باصر فرمودند:

        از سرما سحر پرید مرغ شکسته پر پرید
        جان من و جگر پرید در پی آن تبار رفت

        این بیت از چهار قسمت تشکیل شده به شرح ذیل:
        از سرِ ما سحر پرید
        مرغ شکسته پر پرید
        جانِ من و جگر پرید
        در پی آن تبار رفت
        همانطور که ملاحظه می شود وزن هر قسمت «مفتعلن مفاعلن» است.یعنی بیت از تکرار 4 مفتعلن مفاعلن ساخته شده است.لازم به توضیح است که هر قسمت را «نیم مصراع» می نامند.
        اختیاری که در وزن دوری وجود دارد این است که هجای پایانی هر قسمت(نیم مصراع) می تواند هجای کوتاه ، بلند یا کشیده باشد.در واقع هجای پایانی هر نیم مصراع مانند هجای پایانی مصراع است.
        نکته دیگری که التفات به آن مفید است این است که اگر یک مصراع از تکرار چهارباره یک رکن حاصل شود ، دیگر وزن دوری نخواهد بود.برای مثال اگر وزن شعر «مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن» باشد دیگر وزن دوری نیست.
        باقر رمزی ( باصر )
        باقر رمزی ( باصر )
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۵۹
        درود بی کران استاد عزیزم
        ممنونم
        از اینکه منت نهادید بسیار سپاس
        دستبوسم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی   صادقی
        علی صادقی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵
        سلام وعرض ادب
        محض اطلاع عرض می کنم که ....در پیدایش اوزان دوری ...شرط اصلی در متناوب بودن ارکان نیست....یعنی به گونه ای ...متحد الارکان هم می تواند دوری باشد..........منتها به شرطی که رکن دوم ((مشترک نباشد))
        پس شرط اصلی دوری بودن ...دونیم مصرع کامل است
        در این مورد با اساتید فن (( مرحوم استاد کلات نادری واستاد جاذب ..به صورت خصوصی...قبلا سولاتی پرسیده شد ...وایشان متحد الارکان بودن را در وزن دوری بی اشکال دانستند...
        پس پیدایش وزن دوری در شعر مختص این شرط است((دونیم مصرع کامل))..........یعنی مکث باالقوه است
        تازه در مورادی هم احتمال ذوبحرین وجود دارد ...

        ببخشید ./
        ارسال پاسخ
        حمید رفیعی راد (کوروش)
        حمید رفیعی راد (کوروش)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۵:۱۵
        درود جناب صادقی
        یعنی "مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن" هم میتونه وزن دوری باشه؟؟ درست متوجه شدم! بعد..این قانون هایی که درست می کنند،چقدر می تونه قابل اتکا باشه؟؟ ممکنه بعدا کسی بیاد و نظر دیگه ای بگه و مورد استقبال هم قرار بگیره! خیلی سوال ها دارم در این موارد که متاسفانه هم جاش شاید این جا نباشه،هم کسی پیدا نمیشه که پاسخی داشته باشه یا اگر داشته باشه،پاسخی بدهد!... خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسن علیرضایی ( مستان )
        جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۲۲:۳۵
        استاد رمزی
        درود بر قلم نابتان
        دست مریزاد
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ۲۳:۴۱
        سلام استاد رمزی گرامی
        زیبا قلم زده اید
        همچنان موفق و پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۳۶
        درود بر شما جناب باصر عزیز و بزرگوار
        اینگونه اوزان دوری می طلبد که از قوافی درونی استفاده کنیم.
        گرچه باید دقت داشت که مضامین را فدای این صنعت نکنیم و یا خلاف قواعد دستوری پیش نرویم.
        چشم تو بی نظیر بود قطره ی در کویر بود
        خندانک خندانک خندانک
        باقر رمزی ( باصر )
        باقر رمزی ( باصر )
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹
        سلام و عرض ادب استاد لنگرودی بزرگوار
        ممنونم که وقت گذاشتید
        خیلی مایلم در باره این مدلی که فرمودید بیشتر بدانم
        لطفا راهنمائی ام کنید
        دروووووووووووود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۵:۲۵
        درود بر شما جناب رمزی عزیز خندانک

        عالی سرودید

        لذت بردم

        خندانک خندانک خندانک
        یاسین اقبالی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۵:۴۶
        درود زیبا بود خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهراز
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۶:۳۷
        درود استاد مانند همیشه زیبا و استوار سرودید
        نرگس فتحی زاده(موژان)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۶:۴۷
        درودها استاد خندانک
        بسیار زیباست خندانک خندانک خندانک
        مانا باشید خندانک
        عظیمه ایرانپور
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۲۲
        درود بر شما
        زیباست خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۰۳
        خندانک خندانک


        درود برشما


        بسیار زیباست


        دستمریزاد


        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حمید رفیعی راد (کوروش)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۰۸
        درود جناب باصر
        خیلی لذت بردم،من وزن های دوری رو خیلی دوست دارم،شور به من میدن،یه حال دیگه ای داره! ...دستمریزاد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آرمین اسدزاد (الف)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۹:۰۷
        درودها خندانک
        زیبا و خوش آهنگ
        دستمریزاد و احسنت خندانک
        صحبت  پارکی ( صُبی )
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲
        استاد شعر و ادب و اخلاق
        جناب باصر
        آفریده ی زیبای شما با نقد عزیانم جنابان احسانی و صادقی زیباتر شد....با سپاس از شاعر و عزیزان منتقد


        واژه «دور» در عروض قديم به کار رفته، اما درباره اوزان دوري بحث نشده است. در عروض جديد، اصطلاح «اوزان دوري» به گروهي از اوزان متناوب الارکان اطلاق مي شود که قرارگرفتن هجاي کشيده به جاي هجاي بلند در انتهاي نيم مصراع، خللي در وزن آن ايجاد نمي کند و شاعر مجاز است در نيم مصراع اين اوزان، همانند پايان مصراع، از هجاي کشيده به جاي هجاي بلند استفاده کند. تعريف وزن دوري، شرايط و ويژگي هاي آن همواره محل اختلاف صاحب نظران علم عروض بوده است...
        با سپاس
        آه من از شب آمده ناله به غبغب آمده
        جان به سر و لب آمده روح من از دیار رفت

        سلام
        باقر رمزی ( باصر )
        باقر رمزی ( باصر )
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۲۱:۲۷
        سلام و عرض ادب
        ممنونم بزرگوار
        نظرتان بسیار عالی است
        درووووووووووووووود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3