سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۲۴ خرداد

وا مه قه په نی

شعری از

محمدرضا آزادبخت

از دفتر جُوازِ یک دست نوع شعر سپید

ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۰۹ شماره ثبت ۱۳۶۸۹۶
  بازدید : ۵۷۹   |    نظرات : ۹۱

رنگ شــعــر
رنگ زمینه

تاریکی زودتر از عقربه ها 
فکر سایه ها را پنهان می کنند 
بی خور از همه در خور کدام سلیقه
میان نیایش گیاهان 
وا مه قه په نی 
و کلیک کوه را به نفرین موج اشاره کرده ای ؟
ای ساکن شده در اقلیم دگرگونی خویش
بارها رنج طلسم زنجیرها 
باغ روی زانوی تماشا 
صورت مادرم را در شکاف تن خویش می بوسید
باغ روی زانوی شبنم ها
تا چشم های مادرم 
شکوه کلاغان را 
روی پلکان شکسته
ریشه در زینت فریاد  کش می داد
 
روز از منطق خود 
فرزند کوچک افسوس باغ است 
وقتی سنگ ها روی صخره ها سرک می کشند 
و دریا در  پی رنگین کمان گمشده ای ست 
که مدام تنهایی ماهی ها  را 
کورمال کورمال به رنج من افزون می کرد 
کورمال کورمال روبروی آینه ها 
خمیازه خواهد کشید 
اکنون پذیرای عریانی تن مرگ در دریا 
پای وعده های حک شده ی خاموش 
در جادوی خفته ی سایه ها شده ای 
سرانجام گذشته در تن من 
شبیه پیچش باران دوباره باز خواهد گشت 
سرانجام باغ در قلمرو دوزخ
سرشار از بوسه ها خواهد شد 
وقتی چند قرن در واپسین خاطر 
سرشار از وسعت یاد خویش می شود 
محمدرضا آزادبخت 
پی نوشت 
پای هر نوشته مرگ ، جنونی رنگارنگ دارد 
۱۰
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۷:۴۲
درود استاد سیاوش ما شاگردتان چشم به راه دانش وسیع شما ییم
به هر حال سپاس
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۹:۲۶
درود جناب کریمی ممنونم
عباسعلی استکی(چشمه)
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۴۳
درود استاد عزیز
بسیار سخت و زیباست
نیازمند ترجمه خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۵
درود استاد استکی ممنونم
عنوان شعر عنوان زبان محلی خودمان است
سرفرصت خواهم گفت
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۸
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۹
درو استاد بانو عجم ممنونم ازگل آرایی در صفحه
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۴۲
درود جناب صادقی برادر ارزشمند واندیشمتد خودم ممنونم
شگرد های شعری برای فراتر نگریستن است
سپاس از حضورارزشمندتان
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۵۹
درود استاد نظری سر فرصت خدمت خواهم رسید
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۴:۰۹
درود استاد مدهوش ممنونم
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۵:۰۱
درود بانو خدابنده ممنونم
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۸
خندانک
درود برشما جناب آزادبخت عزیز خندانک
بسیار زیبا وتامل برانگیز بود
آفرین خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۸
درود استاد گرامی بانو عجم ممنونم
خیلی خوش آمدید
صفا آوردید
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۲۳:۵۶
درود استاد سیاوش حقیر تا ابد شاگرد تان می مانم تا در سایه دانشتان بیاموزم وتمام تلاشم این خواهد بود
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۴۱
سلام شاگردم
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۵۰
درود استاد سیاوش و استاد به گزین هر انچه نوشته اید به یقین جز حقیقت نیست
مانده ام چه بنامم این همه دانس وسیع را
شما استادان بزرگان شعرناب مرا متحیر کردید
سپاسمندم از ابن همه دانش
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ۱۱:۲۴
سلام سپاسمند الطاف
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۵۳
درود از خصوصیات شعر سپید و شعر امروز همین چندلایه بودن ان می باشد
تخیل و کلام زیبا از مقوله های اصلی شعر امروزی است
سیاوش آزاد
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۱۹
سلام

وا مه قه په نی اثری از استاد محمدرضا آزادبخت

عنوان را جناب استاد از زبان محلی اتخاذ فرمودند
این نحو کاربرد کلمات و احیانا عبارات محلی در پیشینه ی ادبی نیز داریم
مثلا جناب اخوان دارند
و ما بر بیکران سبز و مخمل گونه ی دریا
می اندازیم زورقهای خود را چون کل بادام
که اینجا کل واژه ای محلی است ظاهرا به معنای پوست و کمین آنجا که گفته شد
ضحاکی مار نقطه نقطه کل و کل بشد پاره
در کل دوم به این معنا نظر داشتم
دو حالت می تواند باشد یک معادلی برای آن واژه و عبارت محلی در زبان معیار باشد منتها بنا به دلایلی چون تشخص بخشی، حفظ واژگان محلی و ... واژه محلی به کار رود
دو جایگزینی برای آن واژه در زبان معیار نباشد و گزیری نباشد الا اینکه آن واژه به کار رود مثلا برای سوبژه و ابژه ظاهرا واژه ای که طابق النعل بالنعل منتقل کند نیست
نه گزیر است مرا از تو نه امکان گریز
چاره صبر است که هم دردی و هم درمانی
حال باید دید آیا استاد سخنی در مکنون وجود خویش داشتند و امکان شکفتن و گفتن آن نبود الا به لسان قوم خویش
اما از منظری دیگر نیز می توان به وا مه قه په نی نگریست
در قرآن مجید حروف مقطعه داریم و سخن هاست که چیست
مثلا در سوره ق داریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ
از این منظر آثار می توانند مزین باشند به کلمات پر رمز و راز

غزلی به مولانا منسوب است
ای مطرب خوش قاقا تو قی قی و من قوقو
تو دق دق و من حق حق تو هی هی و من هو هو
همچنین جناب هوشنگ ایرانی گفته شده است چنین گفته اند
آ
آ، یا
«آ» بون نا
«آ»، «یا»، بون نا
آ اوم، آ اومان، تین‌تاها، دیژ داها
میگ تا اودان: ها
هوماهون: ها
یندو: ها
ها

فرمود
سرمایه ی هرکسی به اندازه ی حرف هایی است که برای نگفتن دارد.

ایضا
در باب آنچه نمی‌توان سخن گفت، سکوت باید کرد.

۱۹ فروردین ۴
سیاوش
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۴۶
درود وعرض ارادت خدمت استاد آزاد ارجمند خندانک
خدا قوت خندانک
سپاسگزاریم خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۵۳
درود استاد سیاوش ممنونم از این همه لطف گرانمایه نسبت به حقیر
آری در شعرای قدیم چون نیما واخوان آوردن واژه های محلی مرسوم بوده و چون بران معادلی در فارسی نیافتم بی کم و کاست آن را با واژه خودش آوردم
سپاس از همت دانشتان
استفاده کردیم
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۵۳
سلام
متشکرم
زنده باشید
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۰۰
سلام
تشکر
پیام شما به کمین
و جواب کمین به بانو زند
را نوشته است ۵۵ ثانیه پیش
بنابرین هر دو در یک ثانیه پیام ارسال کردیم
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۴۲
سلام تشکر
سیاوش آزاد
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۴:۰۵
سلام و عرض احترام
موید باشید
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۷:۴۳
سلام استاد سیاوش ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ۲۰:۲۲
تشکر
سیاوش آزاد
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۴:۱۶
توفیق باشد علی رغم علم قلیل و ذهن علیل مطالبی به قلم آید به خصوص این فراز وا مه قه په نی که عنوان اثر نیز است به نظر می آید حرف ها داشته باشد باری تا هستی چه رخ نمایاند
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ۲۰:۲۲
سپاسمندم
یاسر کریمی
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۸:۳۳
درود بر شما خندانک
زیبا سرودید خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد باقر انصاری دزفولی
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۹:۵۱
با سلام وارادت
شاعرواستادبزرگوار
سرودی نا ب بامعنا خواندم
هزاران درودتان باد
خندانک خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۵
درود استاد دزفولی ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهدی عبدلی حسین آبادی
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۰۹:۵۸
درود بر شما دوست بزرگوار خندانک
زیبا و پر معنی سرودید خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۷
درود دوست عزیزجناب عبدلی ممنونم
خیلی خوش آمدی
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۱۱:۲۱
درود بر شما استاد آزاد بخت بزرگوار 🌺🌸🌺
سپید با شکوهی سرودید واقعاً لذت بردم 🌺🌺🌺 خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۸
درود استاد حاجی پوری ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۱۱:۳۲
درود وعرض ارادت خدمت استاد عزیز خندانک
بسیار عالی ومختص قلم خودتان 👏👏
امیدوارم همیشه در اوج باشید خندانک
سلامت وسعادتمند در کنار خانواده خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۸
درود استاد بانو زند ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۱۴:۴۵
درود
مثل همیشه
زیبا و دلنشین
سروده اید
⚘⚘⚘⚘
رقص قلمتان ابدی
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۳۹
درود جناب عبداله پور ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۵۳
درودتان باد جناب آزادبخت استاد سپیدسرای زیبا نویس
بسیار زیبا و دلنشین قلم زده اید
رد قلمتان ابدی 🌹🙏🤍
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۲:۴۰
درود جناب طاهری معلم نو اندیش شعر ناب ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سعید صادقی (بینا)
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ۲۱:۰۴
سلام جناب آزاد بخت عزیز

عالی مثل همیشه
جسارتا میخواستم بدانم

عمدی در جمع به کار بردن برای فعل تاریکی داشتید؟

چون باید مفرد می آمد
مگر درگیر یک اتفاق شعری بوده باشد خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۷:۵۹
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۲:۵۹
درود بر استاد فوق سنگین سرا
خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۵۶
درود استاد نظری ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۳:۰۰
درود بر جناب به گزین
خندانک خندانک خندانک
ما به انگشت میگیم کلیچ خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۳۱
درود استاد نظری شباهت در بعضی واژه هاست
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۳:۰۱
پای هر نوشته
مرگ
جنونی رنگارنگ دارد خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۹:۲۹
درود استاد نظری ممنونم
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۳:۰۳
دعوتید به دارالمجانین
بشتابید برای کمی
کلوگری
لیوه گری
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مسعود مدهوش( یامور)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۰:۴۹
درودتان شاعر معزز و توانا استاد ازاد بخت بزرگوار🍁🍂🥂🌹🙏🍻☄️☄️👍👍

بسیار لطیف،اندیشناک،پر مضمون،حظ وافر بردم،افرینها برشما و اندیشه ی شامخ شما🌹🪴🌟☄️✨🕊️🎉🍻🥂💫🤞🌞🫶👊🪐🥇🎖️🪔🏆🏁🎻🍬🔥🍄
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۴:۲۴
سلام و احترام جناب آزادبخت استاد گرامی
درودبر شما و قلم نابتان
ردقلمتان جاوید
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۲۳:۳۹
سلام
جولان و رقص زیبایی در آثار استاد
انسان می تواند بدون دغدغه ی معنا زیبایی را نظاره گر باشد همانطور که می توان از زیبایی گل بهره برد بدون آنکه بدانیم چه گل را گل کرد
سیاوش آزاد
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۲۳:۵۴
خلق کلام مخیل یا آفرینش زیبایی؟
شعر چیست هم مسئله ای است
بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین
کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس
کلامی زیبا و مانا منتها مخیل ظاهرا زیاد نیست البته خالی از خیال نیز نیست
نگین را در فلاخن می نهد بیتابی نامم
تخیل این کلام به نظر می رسد بیشتر است لکن آن کلام جناب حافظ به نظر می رسد زیباتر باشد و بیش تر در ذهن و ضمیر خلق
و نیز کافی است کنار آب در جریانی قرار بگیریم و این بیت متداعی شود
حال اگر خیال رکن شعر باشد آنگاه کلام زیبا در کدام مقوله قرار می گیرد؟ هنر؟
باری اگر آری آنگاه رسالت این است که شاعر بود یا هنرمند؟
آذر دخت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۰۲
سلام و عرض احترام
درود بر شما
زیبا بود چندین بار خواندمش
سلامت باشید و سعادتمند
🌸🌸🌸🌸🌸
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۴۶
درودمهندس بانو آذر دخت ممنونم
ارسال پاسخ
سید محسن نصرالهی
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۳۳
درود بر فیلسوف و دانشمند بزرگ جهان اسلام 💚🍓🍎🍇
مثل همیشه عالی 🌹
اما حقیر بی سواد با این نوع اشعار ارتباطم بر قرار نمیشه😀😀😀

بعضی وقتا ب شوخی برا افراغ اندیشه ها می نویسم
استفراغ اندیشه 😬😀😀😀😀

استاد بزرگوار جسارت نباشه 🙏🙏🙏
گفتم دورهمی یکم شوخی و سرکاری باشه 🌸🌹🍓

دست من کوتاه خرما بر نخیل 💝✅🍓
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۴۵
درود برادر سید جان اول از هر چیز به صفحه حقیر خوش آمدید
شکسته نفسی می فرمایید
ما که باشیم در برابر علم شما ما سر فرود می آوریم
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۳۷
کلیک را نگاه کردم واژه ای است چند معنا
همچنین کلیک رایانه نیز داریم موج نیز از لحاظ لفظی تناسب دارد با ماوس یا موس که در موردش آمده است یکی از ابزارهای اشاره گر است و استاد نیز کلمه ی اشاره را آورده اند
نکته ی جالب از سطر کامل محلی وارد سطری دیگر می شوند که در آن کلیک را می آورند که ظاهرا واژه ای محلی هم است و در زبان معیار هم مهجور است
به نحوی این واژه نوعی پل زدن است یا حالا بخواهیم از اصطلاح قصیده ای اش استفاده کنیم تخلص است
آمده است که
تخلّص در قصیده به معنی گریز زدن و خلاص شدن است و در اصطلاح، بیت یا ابیاتی است شاعر با آن به طرز ماهرانه از مقدّمه و تغزّل به تنهٔ اصلی قصیده وارد می‌شود.

اینجا با این واژه که یک رویش محلی است و روی دیگرش واژه ای است که در سراسر دنیا کاربرد دارد پل می زنند به جهان
بنابرین برداشتی که می توان کرد مهبانگ هستی از نقطه ای به سوی جهانی بیکران
جهان کشور من خدا شاه من
نداند جز این قلب آگاه من
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۱:۳۴
بارها رنج طلسم زنجیرها
باغ روی زانوی تماشا
بار باغ
از لحاظ لفظی تناسب مشخص است
منتها مطلبی که هست
ر در فرانسوی ظاهرا شبیه غ تلفظ می شود
بنابرین از این منظر بار و باغ روی دیگری از تناسب را نشان می دهند
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۱:۴۹
کشف تناسبات بطنی
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۲:۰۳
فکر نکنم هیچ واژه ی دیگری بتوان یافت که چون کلیک این چنین هم آن مطالبی را که گفته شد واجد باشد هم به همراه کوه واج آرایی کاف را رقم زده باشد و هم تضادی را رقم زده است چون معنای انگشت کوچک برای کلیک آمده از سویی کوه بلند است
و اینجاست که قوت ادیب مشخص می شود که علاوه بر اینکه انتخابگر ماهری در برگزیدن واژگان باشد دارای دایره ی واژگانی بالایی هم باشد
و الا ممکن است او در دایره ی کوچکی بهترین انتخاب کنندگان نیز باشد
و چه زیبا است در دایره ی بی نهایت نقطه زن بودن
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۲:۱۵
همچنین واژه ای فریبا است مخاطب ممکن است در نظر اول با این واژه به خاطر مهجوریتش انس نگیرد یا بگوید چرا این واژه آورده شد و ...
اما با نگاه دقیق تر خواهد گفت بعید است واژه ای دیگر جز این
از سویی در عین فریبایی بگوییم یا رهزنی رهنما است چرا که مخاطب به احتمال زیاد کلیک رایانه را ابتدا برداشت خواهد کرد که نقبی است به سوی یکی از بطون
منتها این جرقه ای است و در ادامه موج و اشاره چندان ذهن را به رایانه رهنمون نمی کنند و باعث می شود بطن بطن بماند
روزنه ای بسیار ظریف به سوی بطن منتها نه اینکه کلا بطن را ظاهر کرد
از سویی اگر هیچ سرنخی نباشد احتمالا تا ابد بطن بطن می ماند و بطن نامکشوف شبیه است به بی بطنی
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۹:۲۹
استفاده از واژگان با چند معنا خور مثلا معنی خورشید نیز دارد
سیاوش آزاد
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ۱۱:۳۰
شاهد رخ نمایی مکان و زمان در اثر هستیم
مکان مثلا در اقلیم یا قلمرو
زمان مثلا در همان گام اول در عقربه ها یا حتی خود تاریکی اشاره ای به زمان دارد یا باز در اثر شاهد روز، گذشته، قرن و ... هستیم
پیام مفخم
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ ۲۱:۲۶
سلام محمدرضای عزیزم،سال نو مبارک باشه،مدتها نبودم و باز بعد از اینکه وارد شدم آمدم و شعر تو را خواندم
شعر تلخ بود و مادر داشت که تمرکز تمام غم ها و حسرتهاست
و تجدید خاطره هایی که میگویند دم مرگ با آدم است
زیبا و غمگین و پر حسرت خندانک خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ ۰۶:۵۸
درود استاد مفخم ممنونم
ارسال پاسخ
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۲:۴۸
سلام محمد رضا جان
عجیب وسوسه کننده است شعرتون
از این جهت که آدم دوست داره چیزی در موردش بنویسه

نام شعر رو در دیکشنری آنلاین نگران نباش ترجمه گرد که البت ممکنه خطا باشه ولی با مضمون شعر بی ارتباط نیست
کلیک هم که شاید به معنی انگشت باشه
به یک درک کلی رسیدم از شعرتون ببینیم سیاوش جان نظرشون چیه بعدش بنده هم نظرمو عرض میکنم خندانک
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۶:۲۲
سلام لطف دارید
زنده باشید
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۵۶
درود برادر واستاد عزیز جناب به گزین شما به من وشعرهایم لطف دارید خوش امدید
خیلی دوست داشتم مفصل در باب این اثر برایم بنویسی چون می دانم تحلیل شما سازنده و دستاویزی ست به آسمان که دریای گنج و دانش است
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۱۸:۰۰
خندانک خوش آمدید خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ۲۳:۵۴
شعرهای محمدرضا آزادبخت همیشه توی سایت مورد بحث هستن . شاید اولین واکنش مخاطب ، سنگین یا به قول علی سرمازه فوق سنگین بودن اشعار باشه.

شخصا گاهی تا 99 درصد اطمینان از نادرست بودن مثلا یک عبارت پیش رفتم ولی خوانش دیگری به ذهن رسیده که نادرستی برداشت‌های اول رو نشون داده.

محمد رضا به ندرت اشتباه تایپی داره و شعرهاش به شدت خالی از علائم سجاوندی هستن ؛ روشنه که عامدانه است این شیوه و قابل احترام .

یک نکته کلی که بارها گفته شده هم ابن هست که مضمون شعر یک شاعر الزاما نشون دهنده شرایط زیست یک شاعر نیست .وجه اصلی شعر تخیل هست
حالا اگه شاعر مدرس روانشناسی هم باشه در ذهنش انواع زندگی با ناهنجاری‌های روح و روان وجود داره
و چه بسا شعر برآیندی از آزموده های این ماجرا باشه

یک مطلبی در مورد شعرتون نوشتم که هنوز کامل نشده فکر کردم این پیش درآمد که توضیح واضحات هم هست رو اول بفرستم که بررسی شعر حجیم نشه
مخلصیم

سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۰:۰۰
سلام
در یک دقیقه ظاهرا پیام ارسال کردیم
بله آثار ایشان بسیار جای سخن دارند
ارسال پاسخ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۰۹:۵۳
سلام و عرض ارادت
ممنون سیاوش جان بابت توضیحات
حتی میشه خور اول در جمله مورد نظر رو خَوَر هم خواند یعنی
بی خبر از همه و درخور .....
در بعضی گویش‌ها این مورد هست
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ۱۱:۲۳
سلام
تشکر
سپاس از نکته ی ارجمندتان
بله لغات چند معنا در آثاری که لایه مند هستند بسیار یاریگری می کنند
ارسال پاسخ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ۱۰:۱۲
واقعا خوانش این شعر بدون تدقیق در معنا هم محظوظ میکنه آدم رو . منظورم لذت ادبی است طبیعتا.
چون مضمون از نگاه بنده ، تلخ هست
برداشت کلی اینه که شعر توصیف مادری است
زنی که از نگاه اطرافیان طبیعی نیست مثلا انگ اختلال حواس خورده و به شدت تنهاست. حالا فرزند تصویرهای کودکی رو به یاد میاره . وقتی که مادر به بچه جرات می‌داده برای انجام کاری یا وقتی که صدای پرندگان رو تقلید میکرده خندانک
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0